הרב חיים דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית, הלך אמש לעולמו בגיל 90, לאחר התדרדרות במצבו הבריאותי. מסע הלוויה יצא היום (שני) ממרכז שפירא היום (שני) והסתיים בבית העלמין במשואות יצחק, שם ייטמן. אישי ציבור רבים משתתפים בהלוויה, בהם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט.

הנשיא הרצוג ספד לו ואמר: "עם ישראל איבד בזאת החנוכה את אחד מגדולי הרבנים בישראל, מי שניצל מהתופת הנצאית, למד בישיבת רבי עקיבא, התגייס לגרעין רבי עקיבא וכיהן כראש אולפנות. כנשיא המדינה ובשם העם אני עומד לפני מיטתך, לפני מיטתו של כל מי שאהבה ואמונה של עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל. בכל רגע חייך לקחת את עול הנהגת הציבור למען כלל ישראל. תמיד קשוב, כולם היו בניך, כולם היו תלמידך. נפגשו בפעם האחרונה במעמד הקל בכותל, נזכרתי בפגישות ביננו, בשיחות מלאות השראה. למדתי ממך לא מעט, מהאופן שבו אהבתי כל יהודי באשר הוא. פגשת את כולם ואהבת את כולם. איבדנו את אחד מבוני העם והמדינה, מנהיג עצום. יהיה רצון שתיהיה מליץ יושר על רעייתך, על משפחתך, על תלמידך ועל עם ישראל כולו".

הלווית הרב חיים דרוקמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הלווית הרב חיים דרוקמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ראש הממשלה המיועד נתניהו אמר: "הרב חיים דרוקמן היה אוהב תורת ישראל, עם ישראל וארץ ישראל. הוא היה ידיד אישי אהוב, שהיה קרוב מאוד לליבי. בן 12 היה הרב דרוקמן כשכף רגלו דרכה לראשונה על אדמת הארץ ובן 90 נטמן הרב באדמת המולדת. בין לבין נרקמה מסכת חיים עשירה של הגשמה חלוצית, שליחות למען הכלל, והליכה כעמוד אש בראש המחנה הציוני-דתי. הרב דרוקמן השקיע את נשמתו בכל תלמיד, בכל חניך, בישיבה, בתנועת בני עקיבא, בפנימייה הצבאית, בהתיישבות. הרב דרוקמן לא נרתע ממאבקים על נושאים שהם בנפש האומה - שלמות הארץ, ערכים לאומיים, חינוך לזהות יהודית, מיגור הטרור והבטחת עוצמתו של צה״ל".

"הרב תמיד חזר, והיו לי הרבה שיחות איתו על כך, אל נקודת הראשית של הריבונות המדינית: ה׳ באייר תש״ח. הוא ראה בהכרזת העצמאות אירוע כביר, מכונן, שהביא לשינוי כיוון ההיסטוריה: ממשלה משלנו, דגל משלנו, צבא משלנו, כלכלה משלנו, קיבוץ גלויות משלנו. ליבו של הרב דרוקמן התרחב למראה כל אלה ולכן גם דרש משומעי לקחו: אל תסתכלו על השלילה. התבוננו תמיד בחיובי, כי ברוך השם אנחנו מתקדמים התקדמות עצומה משנה לשנה. הרב דרוקמן היה איש של אחדות. כשהשמיע את נאום הבכורה שלו בכנסת לפני 38 שנים, הוא אמר: "הָאַחְדוּת הִיא הַנֶשֶׁק הַסוֹדִי שֶׁל עַם יִשְׂרָאֵל בַּמַצָבִים הַקָשִׁים בְּיוֹתֵר. לֵךְ כְּנוֹס אֶת כֹּל הַיְהוּדִים". ברור שאי אפשר להסכים על הכל בישראל, אבל כמוהו אני מחזיק בדעה שאפשר ושצריך לגבש הסכמות רחבות סביב נושאים עקרוניים רבים שנמצאים בליבת קיומנו הלאומי", הוסיף.

בנימין נתניהו בהלווית הרב דרוקמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו בהלווית הרב דרוקמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', ספד לו בדמעות: "מי נעשה בלי הכתפיים, המסירות, האחריות, הנשיאה בעול. מי ייתן לנו את תורתנו באור גדול ובפרפורוציות, בענווה גדולה. תתפלל על עם ישראל, ארץ ישראל, מדינת ישראל, ממשלת ישראל, הציבור שידעת לאחד. כמה נזיפות קיבלתי ממך בשנה וחצי האחרונות".

הרב דרוקמן היה מחנך ומנהיג ציבור ציוני דתי. כיהן כראש ישיבת אור עציון ונשיא מוסדותיה, רב היישוב מרכז שפירא, יושב ראש מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא וחבר ההנהלה הארצית של תנועת בני עקיבא. 

הרב נולד בעיר קוטי (קיטוב) בפולין, אשר כיום מהווה חלק מאוקראינה. הוא שרד את תקופת השואה, לאחר שהסתתר עם הוריו במחבוא שנחפר מתחת לבית דודו באזור הלא יהודי של העיירה. הוא הצליח להימלט יחד עם הוריו לצ'רנוביץ', שהייתה אז תחת שלטון רומניה, ובחלק מהזמן הוא שהה בבית יתומים. הוריו מסרו אותו לזוג יהודים חשוכי ילדים, שקיבלו סרטיפיקטים, והוא עלה ביחד איתם, בשנת 1944 לארץ ישראל.

הרב בלט מגיל צעיר בציונות הדתית, כאשר לימד אמונה בישיבת מרכז הרב בירושלים. בהמשך הוא בלט כאחד ממובילי ההתיישבות היהודית, ובין היתר, היה פעיל בתנועת "גוש אמונים" בהתנגדות לפינוי יישובי סיני במסגרת הסכם השלום עם מצרים, וירד עם משפחתו ותלמידיו לחבל ימית.

רבו, הרב צבי יהודה קוק, שלח אותו לעמוד בראש הישיבה התיכונית אור עציון ובין תלמידיו במהלך השנים היו בני גנץ, ישראל כ"ץ, דודי אמסלם ויוסי כהן. דרוקמן, שהחל לכהן כחבר בוועד המנהל של איגוד ישיבות ההסדר ויו"ר ארגון ישיבות בני עקיבא, היה ממובילי שיתוף הפעולה עם צה"ל בגיוס תלמידים. ב־7 בנובמבר 1993 הוא נפצע בפיגוע ירי, שבוצע לעבר רכבו בעת שהיה בדרכו לקריית ארבע. נהגו נרצח בפיגוע.

הלווית הרב חיים דרוקמן  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הלווית הרב חיים דרוקמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מפת חסימות הדרכים

במשטרה ציינו כי צפויים עומסי תנועה באזור משואות יצחק, וביקשו מהנהגים להימנע מלהגיע לאזור - ולהישמע להוראות השוטרים. במסגרת ההיערכות, השר עומר בר לב ומפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי הגיעו לעמוד מקרוב על ההיערכות המוגברת של השוטרים, ביחד עם מפקד מחוז דרום ניצב פרץ עמר וראש אגף התנועה ניצב יהודה בן עטר.

השר בר לב והמפכ''ל בחפ''ק המשטרה (צילום: דוברות המשטרה)
השר בר לב והמפכ''ל בחפ''ק המשטרה (צילום: דוברות המשטרה)

החל משעות הבוקר נחסמו לתנועה הכבישים הבאים:  כביש 3 בין צומת הודיה לצומת באר טוביה; כביש 232 לכיוון דרום, בין צומת אשכולות לצומת הודיה; כביש 232 לכיוון צפון מצומת גבעתי לצומת הודיה; כביש 3612 - התנועה תתאפשר לכיוון צפון בלבד, ובאמצעות היסעים מאורגנים; הכניסה לנגבה תתאפשר מהכניסה הדרומית בלבד בכביש 35, ולתושבי המקום בלבד בהצגת תעודה מזהה. כמו כן, הכניסה לכביש 3 תתאפשר אך ורק לאוטובוסים מאורגנים או תושבי האזור בהצגת תעודה מזהה.

לציבור משתמשי הדרך מומלץ להיעזר באפליקציות הניווט שיעודכנו בדבר חסימות ושינויים בהסדרי התנועה וכן במוקד 110, מוקד המידע של משטרת ישראל. עומסי התנועה והחסימות צפויים להשפיע על כלל משתמשי הדרך באזור המועצה האזורית שפיר, ובפרט על הישובים הסמוכים למרכז שפירא.רשת החינוך מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא תעמיד מערך היסעים לרשות המגיעים ברכבים פרטיים. ההסעות יפעלו החל מהשעה 11:00 וייצאו מחניון אולם האירועים ״גני הצבי״ במושב ברכיה.

במשטרה מבקשים מהציבור להעדיף הגעה ללוויה באמצעות היסעים מאורגנים, וכן לא להחנות כלי רכב על צירי התנועה . עם סיום ההספדים, הציבור מתבקש להישאר במתחם ההספדים ממנו ניתן יהיה לצפות במסע הלוויה והקבורה שישודרו על גבי מסכים. בשל מגבלת מקום בבית העלמין משואות יצחק, הקבורה תתקיים במעמד המשפחה והמכרים בלבד.

כמו כן, הציבור מתבקש להימנע מהגעה עם ילדים קטנים למסע הלוויה. חל איסור מוחלט לטפס על גדרות, מרפסות, עצים, מבנים וגגות או להתלות על רכב הנמצא בתנועה כולל רכבי חירום והצלה. המשטרה ערוכה ופרוסה לאורך הצירים והצמתים, נוכח השינויים והעומסים הצפויים, ויש להישמע להוראות השוטרים והסדרנים.