הבוקר (שלישי) נעצר העיתונאי ישראל פריי על ידי תחנת לב ת"א לחקירה בחשד לעבירות הסתה לטרור והסתה לאלימות, ובתום חקירה באזהרה שוחרר לביתו. עם שחרורו אמר פריי: "השלטון החדש כבר כאן, הוא פשיסטי והוא רוצה אותנו חלשים ומפוחדים. אל מול שלטון פשיסטי יש רק דרך אחת להרים את הראש. אין אמצע אין בינוניות ואין ממלכתיות. רק מחנה שוויון מלא, חופש מלא עבור כל אדם בין הים לירדן ואנחנו ננצח".

עורכת הדין גבי לסקי מסרה: "שחרורו של פריי ללא תנאים ממחיש כי מדובר במעצר פוליטי מופרך שנועד להלך אימים, להשתיק ולהרתיע. מי שנעצר על פי חוק המאבק בטרור לא משוחרר לדרכו תוך שעות ספורות. קשה שלא לתהות מי בפרקליטות אישר את הטרלול הזה. המשטרה הופכת פוליטית וזה תמרור אזהרה לכל מי שרואה עצמו אופוזיציה לשלטון החדש. היום זה פריי מחר זה כולנו".

ישראל פריי לאחר השחרור ממעצר, ללא

המעצר אירע לאחר שבחודשים ספטמבר ואוקטובר התקבלו נגדו שלוש תלונות מאזרחים, בעניין שני ציוצים שפרסם בטוויטר. התלונות נגעו לציוץ בתאריך ה-8/10/22 בו הגיב פריי לציוץ שעסק בפיגוע בשועפאט בו נהרגה הלוחמת נועה לזר ז"ל, וכתב: "פגיעה בכוחות ביטחון אינה טרור".

בנוסף, בתאריך 11/9/22 צייץ העיתונאי בתגובה למעצר המחבל ביפו: "תראו מה זה גיבור. הוא עשה את כל הדרך משכם עד ת"א ולמרות שכל הישראלים סביבו לוקחים איכשהו חלק בדיכוי, ריסוק והרג בני עמו-הוא בכל זאת חיפש מטרות לגיטימיות ונמנע מפגיעה בחפים מפשע. בעולם מתוקן הוא היה מקבל מדליה".

לאחר בחינת התלונות בחטיבת החקירות באח"מ, התקבל בחודש שעבר מפרקליטות המדינה אישור לפתיחה בחקירה. לאחר מספר ניסיונות של משטרת ישראל לזמן את העיתונאי לחקירה, בהם הודיע כי אין בכוונתנו להתייצב לחקירה, הוציא בית המשפט בעניינו צו מעצר. 

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו אשר פנה במכתב ליועמ"ש לפני כשלושה חודשים בבקשה לחקור את פריי, מסר: "יש לחתור למיצוי הדין עם פריי על מנת לעקור מן השיח את התפיסות המעוותות שביטא פריי לפיהן יש לגיטימציה כביכול לסוג זה או אחר של טרור".

עו"ד דניאל חקלאי המייצג את פריי מסר: "קשה להפריז בחומרת הדברים: מדובר במעצר של עיתונאי בשל מימוש חופש הביטוי. כך נראים הדברים אך ורק בדיקטטורות. ואכן, אנו עדים כיום להפיכה משטרית במדינת ישראל". 

"היום נחצה קו אדום בוהק במיוחד. מי שרוצים לחיות תחת משטר דמוקרטי ששומר על זכויות האדם, חייבים להיאבק בכל כלי חוקי ודמוקרטי בהפיכה המשטרית שמתחוללת כיום במדינת ישראל", הוסיף. 

"הדברים האלה הם הסתה ועידוד לטרור"
נתי רום, שהגיש תלונה כנגד פריי, התראיין מוקדם יותר ברדיו 103FM, ואמר: "הגשתי תלונה בעקבות ציוצים שהוא פרסם שפגיעה בכוחות הביטחון אינם טרור. לאחר מכן הוא צייץ על המחבל בפיגוע ביפו שהוא גיבור. הדברים האלה הם הסתה ועידוד לטרור והגשתי תלונה באותו היום". 

על חברי הכנסת של המשותפת שמצהירים רבות את אותם הדברים, ציין: "גם אותם צריך לעצור, והם לא ראויים להיות חברי כנסת. . אני לא עסוק בלהבחין בין נבלות לטרפות, ובין רוצחים לרוצחים סדרתיים. בעיניי, אלו דברים שפחות משמעותיים תיאורטית. כל מי שמנסה לפגוע באזרחים ובחילי צה"ל הוא טרוריסט. יהודי שאומר שמחבלים הם גיבורים - זה עולה בדמים, ומעודד טרור. אני בטוח שאתה לא מעודד לרצוח שוטרים פלסטיניים. מחבלים הורגים את הבנים של כולנו, ואני מאוד מקווה שיוגש נגדו צו אישום".

חברת הכנסת לשעבר גבי לסקי, התראיינה גם היא ברדיו 103FM, וציינה: "מדובר בפגיעה חמורה בחופש העיתונות, כי הלב של להיות עיתונאי זה שיש לך מקור ואתה פוגש אותו ומקבל מידע. הוא הובא לחקירה על עבירות למאבק לטרור. אני מחוץ לתחנה, ואני יכולה להגיד שהוא השתחרר ללא תנאים בכלל. משמע, אין הלימה בין המעצר לבין העובדה שהוא השתחרר ללא תנאים בכלל. הם בחרו לשחרר אותו גם בלי זה".

הדגלים השחורים מסרו בתגובה על מעצרו של העיתונאי ישראל פריי: "משטרת בן גביר בפעולה. נילחם עד חורמה על חופש הביטוי". עוד הוסיפו: "המעצר של העיתונאי ישראל פריי, יהיו דעותיו לא קלות לעיכול ככל שיהיו, מהווה אבן דרך בהפיכת ישראל לדיקטטורה סטייל ארדואן והונגריה. נדמה כי בפרקליטות ובמשטרה מנסים לרצות את השלטון החדש ולהפחיד אזרחים מלהביע את דעתם.

"מעצר של עיתונאים על הבעת דעה לא מתקיים בדמוקרטיה, הוא מתקיים בדיקטטורות חשוכות. קוראים לחברי גוש השינוי להתייצב לצידו של פריי, כשפוגעים בחופש הביטוי של אחד - מרסקים אותו עבור כולם. בחמישי בשעה 11:00 נתייצב מול כנסת ישראל לתחילת המאבק בשלטון הפאשיזם הישראלי". 

מארגון העיתונאים והעיתונאיות נמסר: "מעצרו של ישראל פריי מצביע על ליקוי מאורות של משטרת ישראל ופרקליטות המדינה. מלכתחילה זימונו לחקירה בשל ציוצים שחוסים תחת חופש הביטוי, הוא בעינינו טעות קשה, גם אם הם בוטים ומקוממים. יתירה מזאת, אנו רואים בחומרה רבה את פרקטיקת המעצר האלימה".

"המשטרה הודיעה כי בידיה צו מעצר מבית המשפט, ולמרות זאת נציגיה התחזו למקור עיתונאי וזימנו אותו למפגש במסווה של כוונה להעביר לו מידע לסיקור. ארגון העיתונאים והעיתונאיות איננו תומך באי הופעה לחקירה, אם זימונו של העיתונאי נעשה על פי הכללים הנדרשים, אולם ההתייחסות אליו כאל פושע מסוכן תוך התחזות היא בעצמה פגיעה חמורה בחופש העיתונות", הוסיפו.