רגע אחרי השבעת הממשלה ויציאתה לדרך, הודיע אתמול שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ' כי החליט לבטל לחלוטין את המס על המוצרים החד פעמיים והשתייה המתוקה, הכרזה שעוררה זעם רב בקרב חברי הממשלה היוצאת. פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, הביע את דעתו בנושא היום (שני) בתוכנית "שבע תשע" ב-103FM.

בפתח השיחה, כאשר נשאל לוין אודות ההשלכות של ביטול המס, הכריז: "נמות ונראה. ההחלטה הזו צפויה להעלות את הצריכה של המשקאות, גם של הכלים החד פעמיים, והתוצאה הצפויה היא עלייה בסכרת, עיוורון, פגיעה בשיניים ואי ספיקת כליות".

כדי להבהיר שאינו מגזים באמירות אלו, הוסיף: "יש לנו נתונים מתוך כ־60 מדינות שהטילו מס כזה והראו כיצד המס הפחית את הצריכה. זה מניעה של מוות במחלות רבות בקרב ישראלים. אף מדינה לא עשתה את הניסוי הזה של ביטול המס אבל אנחנו יודעים שהמס הוביל לפחות לירידה הצריכה של 10 אחוזים".

לדבריו, "יש חשש מאוד גדול בגלל המסר השגוי הזה של שר האוצר, שלא טרח להתייעץ עם אנשי מקצוע, אלא בצעד פופוליסטי הודיע את הדבר הזה. הוא לא חשב שאולי במקביל צריך לשים תמונות על המשקאות כדי שהציבור יראה מה הוא שותה, איזה רעלים".

בהמשך, חשף לוין כי העניין נוגע לו אף ברמה האישית: "גם אני פעם חשבתי שקצת שתייה עם סוכר זה לא כזה נורא. אחרי שאבא שלי איבד כף רגל בגלל סכרת ואחרי שטיפלתי בחולים רבים - זה לא עוד מאכל. כחמישים אחוזים מהסוכר המוסף שאנחנו צורכים - מקורו במשקאות".

"ממש לא הלכנו לקיצון, להפך". השיב, כאשר נשאל האם דבריו אינם קיצוניים, שכן לא לכולם יש נטייה לחלות בסכרת. "המס שהוטל מלכתחילה היה נמוך יחסית. שר האוצר נותן כאן מתנה אדירה לחברות המשקאות".

בתגובה לטענה שתושבי ישראל הצליחו לחיות יותר מ70 שנים במדינה עד הטלת מסים אלו (כך שיסתדרו גם לאחר הסרתם) אמר: "אני חייב להדגיש - אנחנו אומרים את זה כבר עשור. ב-2016 הגיע שר הבריאות יעקב ליצמן, לא מישהו שנחשד כאנטי חרדי, לידי תובנה שההשמנה והסכרת של הישראלית מסכנת אותנו. אנחנו ההסתדרות הרפואית, ארגוני הבריאות, בארץ ובעולם, אומרים את הדבר הזה עשור. נכון שליברמן ומשרד האוצר לקח וקידם את הדבר הזה וטוב מאוד שעשו את זה".

בראייתו, "במקום ללכת אחורה צריך היה להקדיש את המס לטובת פירות וירקות, הנגשת מים במרחב הציבורי, לעשות יחד איתו פעולות נוספות. אבל ללכת אחורה? בלי לשמוע את הנתונים?"

"זה קרב פוליטי", ציין ניסים משעל,  ופרופ' לוין חיזק את אמירתו: "אתה צודק, רק שמי שנפגע באש הצולבת זה הציבור הישראלי, וזה הדבר הנורא".

לאחר מכן, הציג לוין את נתוני הסכרת בקרב החברה החרדית: "יש נתונים של המרכז הלאומי לבקרת מחלות, שיש שכיחות גבוהה יותר בכחמישים אחוזים של סכרת בחברה החרדית. זה אופייני לאוכלוסיות ממצב סוציואקונומי נמוך יותר".

בקבוקי קוקה קולה (צילום: REUTERS/Regis Duvignau/File Photo)
בקבוקי קוקה קולה (צילום: REUTERS/Regis Duvignau/File Photo)

"מדינת ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בצריכה של משקאות מתוקים בקרב ילדים", המשיך וסיפר. "תבינו, ערוץ הטלוויזיה המוביל בישראל הוא בבעלות חברת קוקה קולה. הן מוכרות לנו שקר וכזב שזה טעם החיים - זהו טעם המוות. ברגע שאנשים הבינו את זה אנשים הפסיקו לצרוך את המשקאות. לצערי הם הצליחו להפוך את זה לעניין פוליטי כשזה עניין מקצועי ובריאותי. מאוד עצוב שאחרי עשרות דיונים שהיו, אפשר בכזו קלות פשוט לבטל אותו".

באשר לכלים החד פעמיים והשפעתם הבריאותית, אמר: "אנחנו רואים שחלקיקי הפלסטיק שגם הם נמצאים בתוספים, בסוף נכנסים לדם שלנו, גורמים לפגיעה בפריון, סרטן, מגוון רחב של מחלות, גם לבני אדם וגם לבעלי החיים. בנוסף, הם משבשים את המערכת האקולוגית. זה מדהים שאנחנו חוזרים אחורה. יכול להיות שעשרות שנים לא ידענו והבנו, אבל היום אנחנו יודעים".

על דרכי הטיפול ומניעת הצריכה, הן במשקאות הממותקים והן בכלים החד פעמיים: "מטפלים בתוכנית כוללנית מאוד דומה לטבק - שבה יש דברים שאוסרים לחלוטין לצרוך, יש דברים ששמים תמונות על הבקבוקים המכילים אותם, יש מקומות שעושים קמפיינים המתנגדים אליהם ויש מקומות שאוסרים את ההגשה שלהם במקומות ציבוריים".

לוין סיכם את דבריו באמירה: "אנחנו נשארנו מאחור ועכשיו שר האוצר לוקח אותנו עוד יותר אחורה - המחיר הוא חיי אדם. ברגע שהוטל המס הייתה ירידה בפסולת בחופים. אני חושש שההליכה אחורה תגרום נזק בלתי הפיך".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm