בעקבות עבודות שבוצעו בשבת האחרונה במסילות רכבת ישראל, יו״ר יהדות התורה הרב יצחק גולדקנופף פנה לשרת התחבורה מירי רגב בבקשה לבטל מיידית את הסכמי הממשלות הקודמות בכדי לעצור את העבודות בשבת לאלתר. בתגובה, משרד התחבורה מסר כי "העבודות היו ויישארו, ולא יופסקו". ענת דוידוב דנה על כך עם הניצב בדימוס שחר איילון, לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל, על בקשת חברי הכנסת החרדים, ואיילון חשף מה יקרה במידה והעבודות אכן יושבתו.

"מנוגד להסכמים": החרדים דורשים מנתניהו ורגב לעצור את עבודות הרכבת בשבת

"כמובן שהשבת קדושה והחרדים, ברמה הפוליטית, מנסים וחייבים להדגיש את הרצון שלהם להשבית את הרכבת", טען איילון. הוא הסביר כי "הרכבת עצמה לא נוסעת בשבת ולא מופעלת, אבל עבודות התשתית והעבודה על המסילות ממשיכות. גם אני, כשעמדתי מול הפוליטיקאים החרדים, הסברתי להם על זה על החשיבות שהרכבת תוכל לנוע בבטיחות במהלך השבוע, הם הבינו את זה. זה כנראה תמרון פוליטי אולי לקבל משהו אחר, אבל הבקשה של גולדקנופף לא לבצע עבודות - אני חושב שהיא תדחה".

הוא המשיך: "בזמנו, גם ישראל כץ עזר לי בנושא הזה פוליטית. מי בסוף משתמש ברכבת? החרדים עצמם, הם צריכים את זה באמצע השבוע. הם אוכלוסייה חלשה שאין לה כלי רכב. גם החרדים שבאים ברכבים אל הרכבת נוסעים ברכבת ומשתמשים בה. 

כאשר נשאל איילון האם זה אפשרי להשבית עבודות רכבת מכניסת השבת עד צאתה, הוא הסביר כי "הכול ייתכן, אבל ביום ראשון לא תהיה רכבת, רק ביום שני. לנו אין הרבה קווים או פסים שאנחנו יכולים במקביל לשלוח את הרכבת או לעשות מעקפים. לכן, בסופו של דבר, אתה לא יכול לעבוד ביום חול כי הרכבת עובדת על המסילות. אם לא תעבוד בשבת, כשהרכבת מושבתת, תצטרך לנכס לעצמך יום אחר ממהלך השבוע, להשבית את תנועת הרכבות - זה יהיה אסון גדול.

עבודות ברכבת במהלך השבת (צילום: אבשלום ששוני)
עבודות ברכבת במהלך השבת (צילום: אבשלום ששוני)

"זה היה עולה לכולנו בצפיפות בכבישים, משאיות יעלו על הכבישים במקום משאיות מסע. זה פיקוח נפש, יהיו פה הרוגים. הרכבת זה כלי בטוח, עשרות אלפים שנוסעים ברכבת לא נוסעים בכלי רכב.

בנוסף הסביר מנכ"ל רכבת ישראל לשעבר כי "הרכבות הן רשת, כאשר אתה רוצה לעשות רכבת מהירה מחיפה עד באר שבע, בסופו של דבר כל רכבת שנמצאת על הפסים עוצרת אותך. אתה חייב לעצור וכל רכבת שלפניך מעכבת אותך. כל הרכבות נעות במעין מעגל", ולדבריו, זו הסיבה לכך שאין רכבת ישירה מצפון הארץ לדרום. 

"זה יהיה אפשרי בעוד משהו כמו 3 שנים", הוסיף איילון. "כאשר בסופו של דבר תכנס המסילה הרביעית שנבנית כרגע לתוך תל אביב, נכון יש כאן צוואר בקבוק, אבל הרשת מתפתחת. בישראל קשה לקרוא לזה רשת, זה יותר מיתר שעובר בין חיפה לבאר שבע".

הוא התייחס לרכבת התחתית הנבנית ואמר: "אני לא יודע אם את ואני נספיק לנסוע במטרו, אבל מה שחסר בישראל זה בעצם החיבוריות בין מערכות התחבורה הציבורית אחת לשנייה. אתה חייב קישוריות של רכבות קלות, תחבורה ציבורית, מטרו, וזה רק שיש לך רשת שנותנת לך את הק"מ האחרון, רק אז זה נקרא תחבורה ציבורית. כשאנחנו למעשה לא מפעילים תחבורה ציבורית בשבת, זו גם כן בעיה, בסוף כל אחד צריך לקנות מכונית, יצטרך לנוע בחגים ובשבתות". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm