הביטוח הלאומי פירסם הבוקר (חמישי) את דוח העוני הרשמי, הסוקר את נתוני העוני על פי הכנסה בישראל, כמדי שנה ביחס לשנה שקדמה לזו שחלפה. על פי נתוני הדוח, ב-2021 חיו בישראל 1.95 מיליון אזרחים עניים, בהן 853.8 אלף ילדים ו-212.4 אלף אזרחים ותיקים.

בין שנת 2020 לשנת 2021 עלה אחוז המשפחות העניות מ-20.6% ל-21.0%. אחוז האזרחים העניים עלה מ-20.5% ל-21.0%, ואחוז הילדים העניים עלה מ-27.2% ל-28.0%. בביטוח הלאומי מכנים את העליות הללו "מתונות", ומציינים באופטימיות כי מדובר בביטוח ל"התאוששות המרשימה בשוק העבודה ובכלל זה הגידול בתעסוקה".

מאידך, הדוח מציין במפורש כי אחוזי המשפחות העובדות שנתונות בעוני נותרו כמעט ללא שינוי, כך שלא ברור איך האוכלוסיות החלשות נהנות מאותה "התאוששות" של המשק. על פי הדו"ח, אחוז משפחות העובדים השכירים העניים "עלה במעט". אחוז המשפחות העובדות העניות של עצמאים ירדה ב-1.3% בגלל התאוששות העצמאים מסגרי המגיפה.

מתונה או חדה, מדובר עדיין בעלייה בעוני, וזו הגבוהה ביותר נרשמה דווקא בקרב אזרחים ותיקים – מ-16.4% מהקשישים בארץ ב-2020 ל-17.6% ב-2021. בביטוח הלאומי מסבירים כי חלק מהסיבות לנתון הקשה נובע מהפסקת המענקים המיוחדים שניתנו ב-2020 מחד ובהשתתפותם המועטה בשוק העבודה מאידך. בביטוח הלאומי צופים כי 2022 שחלפה תבשר על ירידה מסויימת במספר הקשישים העניים ה"רשמי" בגלל העדכון העלוב של קצבת הזקנה השנה ב-5%, והעלאת הבטחת ההכנסה לקשישים עניים שהוביל שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן.

עוני בישראל (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
עוני בישראל (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

חשוב לציין כי בשנת 2021 ההכנסה החציונית נטו לנפש, שממנה נגזר גם קו העוני, עלתה בשיעור מתון של 1.3%, והגיעה ל-2,849 שקלים כתוצאה מהתאוששות המשק ממשבר הקורונה. כלומר, גם "קו העוני" עלה בצורה מלאכותית והותיר מעליו מאות אלפי ישראלים שחיים בשולי העוני או בסיכון מוגבר לעוני, ושאינם נכללים בנתונים הרשמיים ורחוקים מלהנות מפירות הצמיחה. את מספר האנשים האלה מנסה להעריך דוח העוני האלטנטיבי של לתת שפורסם לאחרונה, ואם בנתונים הרשמיים על פי קו העוני המחושב לפי הכנסה בלבד מדובר על עוני של 21% מהמשפחות, בדוח מדובר על 23.3% מהמשפחות ואם מכלילים את האנשים שמדווחים על תנאי מחסור בצרכים בסיסיים מדובר כבר ב-27.7% ממשקי הבית.

עם זאת, כאמור, לפי הנתונים על פי הכנסה בלבד ו"קו העוני" היבש, כל האוכלוסיות סבלו מעלייה בעוני ב-2021 – מילדים ועד קשישים. בהשוואה בינלאומית נותרת ישראל ברמת עוני מהגבוהות ביותר בארצות המפותחות - השנייה הכי הענייה אחרי קוסטה ריקה בשנה השלישית ברציפות, זאת למרות רמת סיוע גבוהה יחסית בתקופת סגרי הקורונה ביחס לעולם.