פרסום ראשון: עיריית ירושלים יצאה לאחרונה בתוכנית ייחודית רחבת היקף, במטרה לסייע לצמצום הוצאת ילדים בסיכון מהבית. הנחת היסוד של התוכנית היא שמקומו הטבעי של הילד הוא בחיק משפחתו, ובמקביל קיימת הכרה בזכותו של כל ילד לגדול בבית קבוע ומיטיב, וכי על כל המערכות לפעול ולהשקיע מאמץ למען השארתו בביתו.

על פי ההערכות, כ־15%־17% מכלל הילדים בישראל הם ילדים במצבי סיכון ומצוקה שונים. כ־10,000 ילדים בארץ מושמים במסגרות חוץ־ביתיות (פנימיות או כפרי נוער בהסדרי אומנה), מתוכם כאלף ילדים בירושלים. מדובר בילדים בסיכון גבוה עד כדי סכנה לשלומם, המטופלים במחלקות לשירותים חברתיים.

אגף הרווחה בעיריית ירושלים שם לו ליעד לצמצם ככל האפשר את אחוז הילדים השוהים מחוץ לבית ולספק חלופות טיפוליות ראויות בקהילה, מבלי לנתקם מסביבתם הטבעית והמוכרת.

עיקר המאמץ מכוון למניעה מוקדמת, המסייעת להורים ברמות תפקוד נמוכות ולצעירים בסיכון, באמצעות מעטפת רחבה של סיוע, כדי להיחלץ ממעגל הסיכון. פיתוח התוכניות בוצע על פי רצף הגילים, החל מהגיל הרך ועד טרום הורות ומשפחות, ובהתאמה לרמות סיכון שונות החל משלב המניעה וכלה ברמות סיכון גבוהות. בבסיס הרעיון, סיוע להורים המתמודדים עם קשיים תפקודיים, מתן כלים, מיומנויות, תמיכה, הדרכה והענקת חוויה מעצימה ועוטפת.

התוכניות הטיפוליות הביתיות יכללו הדרכה הורית וניהול משק בית, בשילוב תמיכה לילדים, הקמת מרכז ייעודי לטיפול במשפחות בסכסוך מוגבר ומתן טיפולים רגשיים לילדים. כמו כן, יורכב ליווי צמוד בקבוצות קטנות והתאמה אישית לילדים ברמות סיכון גבוהות. במקביל, צפויה השקעה בתוכניות לקבוצות סיכון ייחודיות: הורים מתמודדי נפש, משפחות בהליכי גירושים, הורים עם מוגבלות שכלית ועוד.

בנוסף, לראשונה נפתחה בירושלים קבוצה טיפולית לאמהות שילדיהן מחוץ לבית שמטרתה לשפר ולפתח את הקשר בין האם לבין הילד שמחוץ לבית, לחזק את היכולות ההוריות ואת תחושת המסוגלות של האם, כשהיעד הוא החזרת הילד לביתו.

הקבוצה פועלת בשיתוף עם מרכז התרפיות של דוד ילין, והתכנים מבוססים על פעילות חווייתית במגוון תחומי אומנות. הפעילות הקבוצתית כוללת 12 מפגשים, ומתמקדת בסיפורי חייהן של הנשים, בתחושת בדידותן ובחוויות המורכבות שהן נושאות עמוק בלבן. קבוצת הנשים היא הטרוגנית וכוללת נשים דתיות, חרדיות, חילוניות ועולות חדשות. "בכל זאת, נוצרו בקבוצה כבר קשרים משמעותיים וחוויית שיתוף ותמיכה ללא כל שיפוטיות", מספרים באגף הרווחה של ירושלים, "לשמחתנו ההצלחה כבר ניכרת. הנשים סיפרו על החוויה היוצאת דופן שבה הן התנסו ומציינות שינויים שכבר הן מזהות ביחסיהן עם ילדיהם. בעקבות הצלחת הקבוצה, צפוי להיפתח בתקופה הקרובה מחזור נוסף".

ראש עיריית ירושלים משה ליאון: "אנו מודעים למורכבות הרבה הכרוכה בהשמתם של ילדים מחוץ לביתם, ומשקיעים משאבים רבים ותשומת לב בפיתוח תוכניות בתוך הקהילה. חשוב לנו להעניק הזדמנות למשפחות ולילדים ולמצות כל דרך אפשרית, על מנת לאפשר לכל ילד להישאר עם משפחתו ובסביבתו הטבעית".