המחבל מאהר יונס, שרצח את החייל אברהם ברומברג ז"ל, שוחרר הבוקר (חמישי) מהכלא לאחר 40 שנים. בסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות בשפה הערבית, תועד מאהר כשהוא נפגש עם אמו, וצהלות שמחה ברקע.

כוחות משטרה גדולים כבר נפרסו הלילה באזור ואדי ערה במטרה לסכל כל ניסיון לארגן חגיגות ואירועי תמיכה, זאת לאחר שמפקד מחוז חוף של המשטרה הנחה למנוע כל מעשה של אהדה או עידוד מעשי טרור במסגרת שיחרורו. הכוחות יהיו פרוסים באזור במהלך כל סוף השבוע. 

זהו מבחן חשוב בפעילותה של המשטרה מול בקשתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אחרי שיחרור המחבל כרים יונס בשבוע שעבר. בעקבות השחרור של יונס היו דיונים עם כל הסגל הבכיר לרבות ראש אגף מבצעים ניצב סיגל בר צבי, ראש אח״מ ניצב יגאל בן שלום ומפקד מחוז חוף ניצב יורם סופר.

מפקד המחוז הורה בנוסף להמשיך בהיערכות לשחרור ולפעול כבר מעתה למניעת התכנסויות המעודדות פגיעה באזרחים וחיילים או מביעות אהדה כלפי מחבלים. במקביל, בן גביר ומפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי קיימו ישיבת הערכת מצב לקראת שחרורו הצפוי של המחבל. בסיום הישיבה הנחה בן גביר למנוע כל מעשה של אהדה או עידוד למעשה טרור.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "מרוצה מפעילות המשטרה בכפר ערערה עד כה. המשטרה לא אפשרה הקמת אוהלי תמיכה בטרור, לא הנפת דגלי אש"ף ופת"ח ברחובות, לא מיצג שהידים ולא התכנסות של תמיכה בטרור. מקווה שהמשטרה תמשיך לשלוט על האירוע והמחבל יקבל חיבוקים רק בתוך הבית עד אשר נעביר חוק שיאפשר לשלוח אותו לסוריה".

מוקדם יותר, אמר השר: "האירוע הזה הוא מבחן הריבונות שלנו ואסור לנו בשום אופן לאפשר עבירות חמורות של עידוד ותמיכה בטרור בכל מקום במדינת ישראל. עיניהם של כל אזרחי ישראל נשואות לאירוע הזה וככל שנהיה חדים, תקיפים וברורים יותר, האמירה תהיה ברורה יותר, שמדינת ישראל וכוחות הביטחון לא יאפשרו אירועים כאלה תחת ריבונותינו. אני סומך עליכם שתעשו את הטוב ביותר וכולי תקווה שהאירוע יסתיים בהצלחה מלאה וללא תמיכה והסתה לטרור ובפעילות משותפת נביא תוצאות טובות למען מדינת ישראל והריבונות שלנו״.

כזכור, שחרורו של בן דודו, המחבל כרים יונס, עורר סערה לאחר שבני משפתחו וחבריו של המחבל הקימו אוהל לצרכי החגיגות ובכירי הרשות הפלסטינית אף עלו לבקרו, בניגוד להנחיית השר בן גביר. בעקבות האירועים קיים השר לביטחון לאומי שיחה עם מפכ"ל המשטרה אודות הקמת האוהל והחגיגות שהתקיימו בכפר. בשיחתם הורה השר על ביצוע תחקיר פנימי במשטרה שיוצג לשר. מטרת התחקיר לוודא כי אירועים כאלו לא יחזרו על עצמם בעתיד.

המשוטרה פשטה על מתחם קבלת הפנים למחבל כרים יוניס, צילום: ללא קרדיט

מקורבים למפכ"ל מסרו למעריב: "ללא קשר לבקשת השר, גם המפכ"ל הנחה לבצע תחקיר כדי ללמוד על שהתרחש במקום. בתום התחקיר הוא יבחן את הממצאים, זאת בנוסף לתחקיר שביקש השר". בעקבות האירוע החריג, שר הביטחון יואב גלנט הנחה אמש את מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, לשלול את אישור הכניסה לישראל משלושת בכירי הרשות הפלסטינית שהשתתפו בקבלת הפנים למחבל ששוחרר: מחמוד אל-עלול, עזאם אל-אחמד ורווחי פתוח.

מלשכתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר: "השר הנחה את המשטרה לפעול בנחישות ובאופן נחרץ נגד תופעות של טרור ותמיכה בטרור שראינו בשבוע שעבר בכפר ערה. בעקבות דיון משפטי שנערך בלשכת השר, הסכימו כל המשתתפים כי הנפת דגלי טרור, קריאות שהמחבל גיבור, ומיצגי רוצחים הם צעדים לא חוקיים והמשטרה הונחתה למנוע אותן וככל שיפרצו לפזר אותן באופן מיידי".