סקר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית שפורסם היום (שלישי) הציג את עמדותיו של הציבור הסטודנטיאלי בישראל באשר לרפורמה המשפטית של השר הנכנס יריב לוין.

מחאת הסטודנטים: הפגנות בעד ונגד הרפורמה המשפטית באוניברסיטאות ברחבי הארץ

הסקר, שנערך על ידי מכון 'מאגר מוחות' ובו השתתפו 877 סטודנטים וסטודנטיות ממרבית המוסדות האקדמיים בארץ, בחן את עמדות הסטודנטים באשר לרפורמה, הפגנות הנגד ועמדות הסגל האקדמי, לתפיסתם של הסטודנטים.   

מנתוני הסקר עולה כי:

  • 66% מבין הנשאלים מכירים ובקיאים בפרטי הרפורמה, 32% מכירים אך אינם בקיאים בפרטי הרפורמה.
  • 56% תומכים בהצעות הקואליציה לתיקונים במערכת המשפט, 37% מתנגדים להצעות הקואליציה.
  • 54% מבין הנשאלים מתנגדים להפגנות נגד הרפורמה, 39% תומכים בעמדת המפגינים.
  • במאבק הסמכויות בין בית המשפט העליון לבין הכנסת, 55% סבורים שעמדתם של רוב של חברי כנסת צריכה להיות הגוברת, 37% סבורים שעמדתם של שופטי בג"ץ צריכה להיות הגוברת.
  • להתרשמותם של 40% מהסטודנטים, עמדות הסגל האקדמי מוטות לטובת מתנגדי הרפורמה המשפטית. 12% סבורים כי עמדות הסגל האקדמי הינן מאוזנות, 13% סבורים שהעמדות מוטות לתומכים הרפורמה, 35% השיבו "לא יודע".

מטעמו של יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר, נמסר: "נתוני הסקר מוכיחים באופן מובהק כי הסטודנטים והסטודנטיות חלוקים בדעותיהם לגבי הרפורמה המשפטית וכי אין הסכמה גורפת לכאן או לכאן. כפי שציינו, ההתאחדות הסטודנטיאלית לא תפעל על פי לחצים חיצוניים של גורמים שטובת הסטודנטים אינה עומדת לנגד עיניהם. מכאן אני קורא, בפרט בימים אלה, לשמור על שיח מכבד ולא לתת יד לשנאה".

שי רוזנגרטן, ראש אגף חינוך בתנועת אם תרצו הנאבקת נגד הכפייה הפוליטית בקמפוסים, בתגובה לסקר של התאחדות הסטודנטים המוכיח כי רוב הסטודנטים תומכים ברפורמה המשפטית: "שוב מוכח כי רוב אזרחי ישראל, כולל ציבור הסטודנטים, תומכים בהבראת מערכת המשפט באמצעות הרפורמה המוצעת. הגיע הזמן שראשי האוניברסיטאות ואנשי הסגל יפסיקו עם סתימת הפיות ועם הצגת הנושא באופן מוטה ופוליטי, תוך כדי איומים והפחדות על ציבור הסטודנטים".