בוועדה לקידום מעמד האישה הודיע היום (שלישי) נציג המשטרה כי עד סוף החודש הבא יסגרו שני מועדוני חשפנות בתל אביב, בכפוף לצווי סגירה. הוועדה התכנסה לישיבה בנושא "חזרתם לפעילות של מועדוני החשפנות וריקודי ה"לאפ דאנס" בניגוד לחוק".

בדיון הוועדה בדבר חזרתם לפעילות של שלושה מועדוני חשפנות וריקודי "לאפ דאנס", דרשה יו"ר הוועדה ח"כ תמנו-שטה מהמשטרה להגביר אכיפה ופעילות סמויה וגלויה על מנת שהתופעה תיפסק: "תפעילו בלשים ומצלמות נסתרות".

במהלך הדיון התחוללה סערה לאחר שמנכ"לית איגוד החשפניות יצרה מהומה שהצריכה את התערבות סדרני המשמר שהרחיקו אותה אל מחוץ לכנסת. 

יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו-שטה: "על פי המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, כיום פועלים בתל אביב שלושה מועדוני חשפנות - מועדון השנדו, מועדון הבונצ'יצ'י ומועדון הבורסה/הוולווט. לצערי, פורסמו לאחרונה עדויות על פעילות חוזרת של מקומות בהן מתקיימת פרקטיקה של ניצול נשים, ולמעשה קיום פעולות המוגדרות כיום כזנות, בכסות של מועדוני חשפנות. חשוב להבין, עבור נערות ונשים במצוקה, הרבה פעמים המקומות הללו מהווים שער כניסה לעולם של ניצול מיני מחפיר".

סנ"צ מיה וינקלר יועמ"ש קת"צ מחוז תל אביב: "משטרת ישראל פעלה רבות בכל הנוגע למועדוני חשפנות וכיום אנחנו מדברים על שלושה ובעבר היו שישה מועדונים. הוגשו כתבי אישום. לגבי מועדון ה"שנדו" הוא פעל ברישיון עסק תחת הגבלות. היו לא מעט עתירות וכתבי אישום. יש פסק דין שאמור להיכנס לתוקף ב-29 לינואר ואז אפשר לאכוף את הצו לסגירתו". 

סנ"צ וינקלר התייחסה גם לפעילות מועדון ה"וולווט": "היו הליכים משפטיים ויש צו סגירה וכשמוגשת בקשה מהרשות אנחנו בוחנים את בעל העסק. הוא מסורב על ידי עיריית תל אביב ויש צו סגירה החל מה-14 לפברואר אבל יש עדיין הליך משפטי בנושא". 

יו"ר הוועדה תמנו-שטה: "המטרה שנצא מפה עם סגירת שני המועדונים. שמעתי קולות רבים שיש פה פגיעה בחופש העיסוק וגם חופש העיסוק מוגבל למרות חוק היסוד". 

רפ"ק ליאורה סולטן ראש חוליית חקירה ומשפט במשטרה: "לאחר הפנייה ערכנו בדיקה ולא קיבלתי מידע על עוד מועדונים".

חן אריאלי סגנית ראש עיריית תל אביב: "חוויות של נשים מעולם החשפנות לא שונות מחוויות של נשים בעולם הזנות. יש יותר משלושה מועדונים ויש מועדונים שפועלים מתחת לראדר ברחבי הארץ. יש הבדל קיצוני ביחס שבין תעשיית הזנות לחשפנות. זה מנציח פרקטיקה של ביזוי נשים. לא יכול להיות שהרשות המקומית פועלת לבד ללא גיבוי חוקתי".

ילנה דיוואיין שורדת זנות נתנה עדות מצמררת בוועדה וחשפה כיצד נפלטה אל עולם הזנות כבר מגיל צעיר: "בבגרותי עבדתי ברוב מועדוני החשפנות. אני מכבדת את הזכות של נשים על גופן ומכירה את הקולות השונים בשטח. גם אני דיברתי כך כשהייתי חשפנית. הרבה יותר קל להודות בבחירה של חיים בשולים מאשר להודות שאני קורבן. בניגוד לבתי הבושת מועדוני החשפנות נמצאים במקומות מזמינים עם מסר שנשים ניתנות לקנייה. הנשים שנפגעו מינית בילדותן והוסללו למעגל הזנות, כמוני, הן הרוב".

ח"כ אימאן ח'טיב יאסין: "המועדונים הללו הם צעד ראשון לזנות. נשים שמגיעות לשם מגיעות ממצב כלכלי חברתי קשה. אנחנו לא יכולים כבית מחוקקים להפקיר את הדבר הזה ולהשאיר אותו על הכתפיים והיכולות של הרשות המקומית. אם אין עוגן חוקתי שמגבה את העשייה שלה אנחנו נלך אחורה".

אפרת רובינשטיין מנכ"לית איגוד החשפניות, תקפה מצידה: "היום נשים פריבילגיות הולכות להילחם בנשים פחות פריווילגיות על מקום עבודתן. יש מחוץ לכנסת עוד 30 נשים שרוצות להמשיך להתפרנס ולא הורשו להיכנס. אתם לא נותנים לנשים שעובדות בתחום לספר לכם את האמת. אנו יושבות פה, רואות בעבודה אומנות וביטוי עצמי. יש מעשה רדיפה כפייתי נגדנו. אנחנו נשים במדינת ישראל. אחת הנשים פה מימנה לימודי מדעי המחשב. הוותיקות הצליחו לקנות דירות ולהיחלץ מבני זוג אלימים. אין לנו דוברות ולובי ממומן".

שני נרדימון קרימינולגית שיקומית: "עבדתי וניהלתי תוכנית לצעירים בזנות ושם נחשפתי לעולם החשפנות מתפקיד המטפלת. כל המחקרים מוכיחים שאיפה שאפשר לגעת יש את הפיתוי להיכנס לזנות. מה שדוחף את הפיתוי לזנות זה 'כמה כסף אני עושה'. חלק מהבנות לא יחצו את הגבולות האלה ולא יכנסו לזנות אבל רוב הבנות מגמישות את הגבולות ויש תחרות. יש מועדונים ששמרו שלא יהיה מגע ויש כאלה שפחות. כל מי שאני ראיינתי עשו אקטים מיניים בחדרים פרטיים. במועדונים פגשתי נערות בודדות שהיו קטינות. 93 אחוז סובלות מפגיעות מבני זוג כיום".

ח"כ מטי צרפתי: ״כחברה יש עיסוקים שעדיף שלא יתקיימו. אחד התפקידים שלנו זה למנוע החפצת נשים ולא כל עבודה נכון שהיא תהיה קיימת. כמחוקקים צריך לקדם חקיקה כי כרגע החוק עמום. אם אני שואלת את עצמי האם אני רוצה שאחד מילדי יהיה חשפן או צרכן במועדון כזה? אני עונה לעצמי שלא״. ח״כ יואב סגלוביץ: ״לא כל דבר צריך טיפול באכיפה פלילית, השאלה בבסיס הדיון היא עד כמה המדינה מתערבת ואם כן מה הדרכים הנכונות והמידתיות להתערבות״.

חברת הכנסת לשעבר שולי מועלם: "המועדונים הם הדלת הראשית לעולם הזנות. הנשים בזנות מגיעים מסיפורי חיים קשים והן מנוצלות. חשפנות היא חלק מפשע מאורגן. כולנו זוכרים את מועדון הפוסיקט שלשמחתנו נסגר. בקומה העליונה היה מועדון חשפנות אבל למטה היו גם היו חדרים פרטיים וזנות ממש מול העיניים שלנו".

עו"ד עילית מידן מפרקליטות המדינה: "בסרטונים ראינו מעשי זנות מיניים שהתרחשו במועדונים לפני תיקון ההנחיה. ידענו שחוק העונשין לא מגדיר מעשה זנות והתיקון נועד להסדיר מתוך הפסיקה מהו מעשה זנות וניסינו לזקק כפרקליטות האם מתרחש מול עינינו מעשה זנות. ההנחיה שמעשה זנות הוא מגע מיני תמורת תשלום. הלאפ דאנס הוא תת מקרה במעשה זנות וחשפנות לא אסורה בחוק ואם אין מגע זה לא מעשה זנות".

יו"ר הוועדה ח״כ תמנו שטה סיכמה את הדיון: "ככל שהמערכות מכוונות אנו מצליחים להתמודד עם תופעות כאלו. אם יש התרופפות אז רואים שמי שעבריין מצליח לפעול ולשדל לזנות. אני שואלת מה נעשה? תפעילו בלשים ומצלמות נסתרות. זה לא אמור להישאר דקה אחת פתוח. אנחנו מדינה קטנה ויודעים לספור את המועדונים על יד אחת. כשהמשטרה רוצה היא יכולה להקים מדור ספציפי. אני מבקשת שתפעלו באופן אקטיבי ויזום".