רשות שדות התעופה החליטה על צעדים חדשים, בניסיון לקצר את זמני ההמתנה להנפקת דרכון. ההחלטה התקבלה לאחר זמן ארוך שבו כלל הניסיונות להורדת זמן ההמתנה לא צלחו. 

ברשות ינסו להתמודד עם זמני ההמתנה הממושכים, באמצעות הכנסת מכונות הנפקה עצמאיות של דרכונים ביומטריים ללשכות. בנוסף, תינתן האפשרות להנפקת דרכון זמני, ללא קביעת תור מראש.

במסגרת הכנסת מכונות השירות העצמי, יתבצע פיילוט בשלב הראשון בקרב עובדי הרשות ובחודש הבא אמור להתחיל פיילוט לציבור בלשכות הממוקמות בתל אביב ובבאר שבע. במידה שהפיילוט יצליח, המהלך יורחב גם ללשכות נוספות בארץ, דבר שיביא לקיצורים משמעותיים בהמתנה, כך מקווים ברשות. מרשות שדות התעופה נמצא בתגובה כי הנושא נמצא בטיפול".

זמן ההמתנה הממוצע לקבלת תור להנפקת דרכון עמד בחודש דצמבר האחרון על 179 ימים במחוז המרכז, כך עולה מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, המבוססים על נתונים שהתקבלו מרשות האוכלוסין וההגירה. זמני ההמתנה הממושכים נוצרו על רקע הזינוק בביקושים להנפקת דרכונים וחידושם לאחר תום משבר הקורונה וגל העלייה מאוקראינה לאחר פרוץ המלחמה עם רוסיה בסוף חודש פברואר האחרון.

בשנת 2021 הוגשו 708,576 בקשת ובשנת 2022, עם פתיחת השמיים לטיסות בינלאומיות כמעט לכל העולם, הביקושים זינקו ל-1,349,328 – למעלה מפי שלוש לעומת 2020 וכמעט פי שתיים לעומת 2021.

כאמור, סיבה נוספת לתורים הארוכים נובעת, ככל הנראה, מהגעתם של עשרות אלפים לארץ בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והשירותים שהיה עליהם לקבל בלשכות האוכלוסין וההגירה.