למרות הימים הבהירים ומזג האוור הנוח בימים האחרונים, תחלואת החורף נמצאת בעיצומה, ובתי החולים ברחבי הארץ מדווחים על תפוסת שיא של יותר מ־100% במחלקות הפנימיות ובמחלקות הילדים ברוב בתי החולים בארץ. הסיבות העיקריות לאשפוזים הן תחלואת חורף, שפעת ומחלות נשימתיות.

דוח עדכני שפרסם משרד הבריאות בנושא "ניטור תחלואה מנגיפי נשימה", המתייחס בין היתר לשפעת, מעדכן כי נכון לחודש ינואר 2023 התחסנו בקופות החולים יותר מ־1.6 מיליון אנשים נגד השפעת העונתית.

עם זאת, הדוח מצביע על ירידה באחוזי ההתחסנות לשפעת בקרב כלל האוכלוסייה: 17.6%, לעומת 18.8% בתקופה המקבילה אשתקד. ניכרת גם מגמת ירידה באחוזי ההתחסנות לשפעת בקרב האוכלוסיות המבוגרות בגילאי 65 ומעלה: 58% התחסנו לעומת 60.2% בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה של יותר מ־3%.

עוד עולה מהדוח כי בשבוע האחרון דווח על עלייה בשיעור הדגימות החיוביות לשפעת. על פי הנתונים, התגלו 462 מקרים חיוביים לנגיף השפעת בקרב חולים מאושפזים. רוב נגיפי השפעת שזוהו בחולים מאושפזים הם מסוג A. מגמה של עלייה בפעילות השפעת ניכרת גם ברמה הגלובלית.

על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO), השפעת ממשיכה להיות גבוהה ברמה הגלובלית ונגיף השפעת מתת־סוג H3N2/A הינו הדומיננטי ביותר.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית בבית החולים בילינסון, מציין כי "העומסים במחלקות ונתוני האשפוז העדכניים מעידים על תחלואת חורף קשה, שפעת ומחלות של דרכי הנשימה. החיסון לשפעת הוא האמצעי היעיל ביותר לשמירה על הבריאות ולמניעת תחלואה קשה וסיבוכים העלולים לגרום לאשפוז".