בהתאחדות קבלני השיפוצים, דיווחו הבוקר על מאות פניות והודעות שהגיעו לקבלנים ולמוקד ההתאחדות בסוף השבוע האחרון. לקוחות רבים אשר חוששים מהמצב הביטחוני בעקבות אירועי סוף השבוע, דרשו ממנהלי העבודה להימנע מלהכניס פועלים פלסטינים לאתרי הבנייה - גם אם הם בעלי היתר עבודה.

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים התריע: "בעקבות המצב, קיבלנו מאות טלפונים מלקוחות המבקשים שלא להכניס עובדים מהמגזר הערבי לביתם". בשונה ממקרים קודמים, הפעם הגיעו גם בקשות לדחיית העבודות, החלפת הצוותים וגם הרחקת פועלים ממוצא ערבי המחזיקים בתעודת זהות ישראלית. יו"ר ההתאחדות אמר למעריב: "כח העבודה שלנו מורכב כיום מערבים המחזיקים בתעודת זהות כחולה וגם מפלסטינים עם אישורי עבודה. נכון לרגע זה, לעבוד בלי הפלסטינים ובלי הערבים זה כמעט בלתי אפשרי. התעוררנו היום לבוקר בתחושה של אי וודאות שפוגעת לנו בפרנסה שהיא הדבר החשוב ביותר שלנו".

הרחקת פועלים ממוצא ערבי המחזיקים בתעודת זהות ישראלית, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מיכל גלעדי, פלאש 90)
הרחקת פועלים ממוצא ערבי המחזיקים בתעודת זהות ישראלית, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: מיכל גלעדי, פלאש 90)

סיב הסביר כי: "אם בעבר, בזמני משברים ביטחוניים, היינו מקבלים טלפונים מלקוחות בנוגע לדאגתם על הכנסת עובדים פלסטינים עם היתר עבודה לביתם - הפעם דרשו מאתנו שלא יגיעו גם עובדים מהמגזר עם אזרחות ישראלית. מדובר בעליית מדרגה שלא חווינו זמן רב וצריך לזכור שעבור קבלני השיפוצים מדובר בכמעט משימה בלתי אפשרית למצוא חלופות בהתראה קצרה שכזו".

"הודענו לאיגוד שככל הנראה העבודות ייפסקו כרגע עד שהגל הזה יחלוף. אין לנו אלטרנטיבה אחרת ואנחנו חייבים למצוא פתרון. אנחנו מודעים למצב ומבינים את הלקוחות אבל אף אחד לא יכול לתת לנו פתרונות קסם", הסביר למעריב. "גם העובדים הערבים-ישראלים, מדובר באנשים שרוצים להביא פרנסה הביתה בדיוק כמונו, בלי עבר פלילי, כאלה שמשלמים לא מעט על אישורי העבודה, קמים בשעה ארבע לפנות בוקר, עוברים את המחסום ואת כל הבדיקות הביטחוניות הנדרשות. ואז, אחרי כל זה, הלקוח לא מסכים שהפועל ייכנס אליו הביתה. העובדים חווים השפלה למרות שהם לא עשו דבר חוץ מלקום בבוקר ולדאוג לפרנסת המשפחה. וכל זה רק בגלל שהשכנים שלו מהכפר עשו פיגועים והדין נגזר עליו".

ערן סיב, יו''ר התאחדות קבלני השיפוצים (צילום: ינאי דיטש)
ערן סיב, יו''ר התאחדות קבלני השיפוצים (צילום: ינאי דיטש)

בהתאחדות קבלני השיפוצים אף מזהירים כי אם המצב הביטחוני הרעוע לא ישתפר, הדבר עלול לגרום לעיכוב בעבודות קיימות ובמסירת דירות. סיב סיכם: "אני מאחל למדינת ישראל שנצא מהמצב הזה כמה שיותר מהר, ושנוכל להמשיך לעבוד כמו שעבדנו עד עכשיו בלי פיגועים, עם אחווה ורעות. מאוד כואב לנו ברמה האישית ולא רק הכלכלית. הפיגועים הללו הם אסון לקבלנים, לענף הבנייה והם אסון למדינה".

ההתאחדות קוראת: "אנו מעודדים את הפרנסה ולא את הלחימה. אנו קוראים למנהיגים של שני העמים להוריד את הלהבות, אנחנו רוצים רק להתפרנס ולהביא את האוכל הביתה. לא יאה להמשיך ככה - לא לנו ולא להם".

עלול לגרום לעיכוב בעבודות קיימות ובמסירת דירות, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: שאטרסטוק)
עלול לגרום לעיכוב בעבודות קיימות ובמסירת דירות, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: שאטרסטוק)