החוק הנורווגי בגרסתו המורחבת אושר סופית במליאת הכנסת כבר לפני שבוע וחצי. לפי התיקון החדש לחוק, שאושר על ידי 65 ח"כים, בסיעות שבהן מעל 18 חברי כנסת עד שליש מהסיעה תוכל להתפטר, בניגוד למצב כיום - שבו יש תקרה של חמישה מתפטרים בחוק הנורווגי לכל היותר.

ברוב מפלגות הקואליציה החוק הנורווגי כבר יושם, וחברי הרשימות הבאים בתור מטעם ש"ס, יהדות התורה, הציונות הדתית ועוצמה יהודית נכנסו לכנסת ושחררו את חבריהם השרים לעבודה המיניסטריאלית. המפלגה היחידה בקואליציה שחבריה בתפקידי השרים דווקא לא ממהרים להשתמש בחוק הנורווגי המורחב ולהתפטר מהכנסת היא מפלגת הליכוד.

עד כה רק ארבעה שרי הליכוד התפטרו מהכנסת ואפשרו לחבריהם הבאים בתור לפי הרשימה להתמנות לח"כים: מיקי זוהר, חיים כץ, עידית סילמן ועמיחי שיקלי. ארבעתם התפטרו עוד לפני אישור הרחבת החוק הנורווגי. אולם, אף שלפי החוק המעודכן, עוד שבעה חברי ממשלה יכולים להתפטר מהכנסת לטובת חבריהם לרשימה הממתינים בפתח - אף שר נוסף מהליכוד לא הביע נכונות לעשות זאת. הדבר גורם לזעם רב ולתסיסה בליכוד, בעיקר בקרב הבאים בתור ברשימה לכנסת.

לדברי גורמים בליכוד, "השרים שהתפטרו עד היום עשו זאת בגלל פעולה נמרצת של שר התיירות חיים כץ, שהיה מעוניין להחזיר לכנסת את מקורבתו אתי עטיה, וכדי להשיג זאת היה חייב שקודם ייכנסו דן אילוז ואריאל קלנר. כץ התפטר יחד עם שותפו הפוליטי מיקי זוהר. הוא גם שכנע את עידית סילמן להתפטר, והיא נענתה לבקשתו מתוך תקווה ליהנות מתמיכתו הפוליטית בעתיד.

מיקי זוהר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מיקי זוהר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

שבוע אחרי שבוע, מדי יום שני, הגיעו חברי רשימת הליכוד הממתינים להתפטרות השרים לישיבות סיעת הליכוד. הם התבקשו לשבת עם הקהל ולצפות בדיון מהצד.

לדברי כמה מחברי הרשימה הממתינים להיכנס לכנסת במסגרת החוק הנורווגי: "בליכוד נוצר מצב מעוות ומקומם, כאשר חברי הרשימה הבאים בתור צריכים להתחנן בפני שרים שיתפטרו לטובתם. אנחנו רודפים אחרי השרים שנמצאים היום בכנסת הרבה בזכותנו, בזכות התמיכה שנתנו להם בפריימריז. היום הם עונים לנו כי אינם רוצים להתפטר עד אישור התקציב, כי כל עוד הם ח"כים המעמד הכפול הזה מעניק להם מנוף לחץ על נתניהו בדיונים על התקציב".

שלשום התכנסו חברי רשימת הליכוד, הממתינים לאפשרות להיכנס לכנסת במסגרת החוק הנורווגי, לדיון בביתה של חברת הכנסת לשעבר, מקום 39 ברשימה, קטי שטרית - גם היא אמורה לחזור לכנסת עם התפטרות אחד מהשרים המכהנים. 

חבר ברשימה הממתין לכניסתו לכנסת אמר: "בפריימריז אותם חברים שמכהנים כשרים עברו מעיר לעיר, מכנס בחירות לכנס בחירות, ובכל מקום הבטיחו לחוקק את החוק הנורווגי המורחב. היום הם יושבים על שני הכיסאות ולא עושים את העבודה הפרלמנטרית כמו שצריך, כי אין להם זמן לכנסת. כעת קיימת שורה ארוכה של הוראות שעה, שחייבים להאריך כי עוד מעט יפוג תוקפן. מי יישב במליאה בלילות כדי להעביר את הכל עד הפגרה? ועדיין הם מסרבים להתפטר".