"אמהות לומדות לזהות" הוא מיזם אשר מטרתו לייצר קהילות מוגנות של אמהות ברשויות מקומיות ברחבי הארץ, שילמדו כיצד להיות קשובות על מנת לאתר, לזהות ולמנוע פגיעה מינית בילדים.

האמהות יקבלו ליווי והנחיה מנשות מקצוע באמצעות מפגשים חודשיים, שבהם יקבלו כלים להורות קשובה, סימנים נפוצים ותסמונות של פגיעה מינית בקרב ילדים, וכן מידע לגבי גורמי הטיפול והסיוע בכל ההליך במידה ומתגלה פגיעה.

עו"ד אפי אומיאל פדידה, מייסדת המיזם, אומרת: "הנושא של פגיעה מינית בילדים מאוד לא מדובר וקשה לעיכול. רבים מעדיפים להתעלם מהתופעה שהיא הרבה יותר שכיחה ממה שכולנו חושבים. הדיווחים המאוחרים וחוסר המודעות בחברה בישראל להיקף העצום של התופעה בכל סוגי האוכלוסיות מייצר כר נרחב להמשך קיומה של הפגיעה המינית".

רק השבוע בדוח המועצה לשלום הילד פורסם כי בין השנים 2019־2021 נרשמה עלייה של כ־10% במספר התיקים שנפתחו בגין עבירות מין כלפי קטינים, עלייה של 19% במספר הילדים נפגעי עבירות מין ואלימות שטופלו במרכזי הגנה ועלייה של 47% במספר התיקים שנפתחו בגין עבירות הטרדה מינית כלפי קטינים.

המיזם עובד בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות המקומיות וגורמי רווחה ועם ארגוני סיוע הפועלים בכל יישוב במטרה לצמצם את הפערים ברשת ההגנה והסיוע, על מנת שאף ילד לא ייפול בין הכיסאות.

החל מהחודש מושקת התוכנית של "אמהות לומדות לזהות" בשבע רשויות ברחבי הארץ: צפת, כרמיאל, מועצה אזורית משגב, קריית מוצקין, מועצה איזורית דרום השרון, רעננה ואשדוד, והיא תתרחב בהמשך. את המפגשים יובילו מנהלות הקהילות של המיזם אשר הוכשרו בהכשרה ייחודית ומקצועית לתפקיד זה.

כצעד נוסף וכדי להעלות מודעות למיזם החדש, ידוענים רבים כגון חברי שלישיית מה קשור, טל מוסרי, גורי אלפי, רותם אבוהב, אורלי וילנאי, ליהיא גרינר, אופירה אסייג, יונתן ברק ועוד, בהובלתה של השחקנית שלומה רבקה לוין, התגייסו "להעביר את זה הלאה" ולהצטלם עם משקפי הלבבות הוורודים של המיזם לטובת העלאת המודעות לנושא של פגיעה מינית בילדים.

טל מוסרי תומך במיזם ''אמהות לומדות לזהות'' (צילום: יח''צ אמהות לומדות לזהות)
טל מוסרי תומך במיזם ''אמהות לומדות לזהות'' (צילום: יח''צ אמהות לומדות לזהות)

"משקפיים אלו מסמלים את הקושי שלנו להסתכל על ילדינו ולחשוב שעברו חוויה קשה כמו פגיעה מינית. הרעיון העומד מאחורי המשקפיים הוורודים זו האפשרות להסיר אותם ולראות מה עובר על הילדים, ובמידה ומתגלה כי חוו פגיעה - לטפל ולדווח" אומרת אומיאל פדידה.

מאות זוגות של משקפיים ורודים כאלה מופצים בימים אלו ברחבי הארץ על מנת להצטלם עמם להעלאת מודעות. שולחים למיזם את התמונה ומעבירים לאדם הבא. המטרה: להגיע ל־100 אלף תמונות עם המשקפיים בעמוד האינסטגרם של המיזם.