יולדת ערבייה שטופלה בבית חולים העמק בעפולה נאלצה לעבור חדר לאחר שיולדת יהודייה, שהתאשפזה גם היא במקום, סירבה לשהות לצדה לאחר הלידה ביום רביעי האחרון. ד"ר ואסים רוק, רופא משפחה ובעלה של היולדת שעברה לחדר אחר, שוחח עם גיא פלג וענת דוידוב ברדיו 103FM והגיב על התקרית הגזענית: "קיבלו אותנו בצורה מאוד יפה וטיפלו בנו בצורה מקצועית. הכניסו אותנו לחדר ליד התחנה של האחיות, והגברת במיטה ליד לא רצתה להישאר איתנו בחדר".

יולדת יהודייה סירבה להתאשפז לצד יולדת ערבייה בבית החולים העמק

"הגענו לבית חולים העמק בשביל ללדת וקיבלו אותנו בצורה מאוד מאוד יפה, וטיפלו בנו בצורה מאוד מקצועית ומאוד אוהבת", שיתף רוק. "אשתי נאלצה לעבור ניתוח קיסרי, ואחרי הניתוח עלתה למחלקת יולדות. הכניסו אותנו לחדר ליד התחנה של האחיות כי היא צריכה להיות בהשגחה אחרי ניתוח קיסרי דחוף, והגברת שהייתה במיטה ליד לא רצתה להישאר איתנו בחדר".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

הוא סיפר: "לא דיברנו איתה בכלל, אני אפילו לא ראיתי את הפנים שלה, רק את הגב שלה. היא יצאה מהחדר ודיברה עם האחיות בקול כזה שהיה אפשר לשמוע בצורה מאוד ברורה שהיא לא מוכנה להיות איתנו בחדר, שהיא צריכה לנוח ושהיא לא מרגישה בטוחה להיות איתנו. היא לא נקבה במילים 'ערבי', אבל כן אמרה 'אני לא מוכנה להיות עם האנשים האלה בחדר, אני לא מרגישה בטוחה'. כל אחד יכול לפרש מה זה אומר 'האנשים האלה'".

"האמת אנחנו רגילים לזה, זה לא דבר יוצא דופן", שיתף רוק. "כל פעם אתה שהולך לשדה תעופה במדינת ישראל בתור ערבי אתה עובר את אותו מסכה של השפלה, ולכן אנחנו רגילים לדברים האלה. אנחנו היינו מופתעים, אבל להגיד לך שנעלבנו יותר מדי? לא, אתה מתרגל".

עם זאת, הוא ציין: "זה מעשה אינדיבידואלי של אדם אחד, זה לא מעיד על העם היהודי. יש לי מלא חברים יהודים, אחים אפילו יהודים, ויש לי מלא מטופלים, ואני אוהב יהודים, והמעשה שלה מעיד עליה ולא על אף אחד אחר. אבל אני גם רוצה להגיד דבר מאוד חשוב, שאנחנו סולחים לאישה הזאת, אין לנו שום טינה כלפיה, היא לא מכירה אותנו, אני בטוח שהיא זכתה לחינוך כזה בבית שלה, ואני רק מרגיש עצוב בשבילה".

"סמוטריץ' הביע על כך סלידה ב-2016", אמר פלג. "זה קורה הרבה, אני הבנתי מהאחיות" השיב רוק, "אני לא יודע מה קורה בחברה היהודית, אבל אני יודע שבית חולים העמק מתייחס בצורה מאוד חמורה למקרה הזה, והוא לא הסכים לבקשה שלה. אנחנו ביקשנו לעבור את החדר כי היא מרמרה לנו את השהייה שם. לגבי אותן מילים ב-2016, לדעתי זה גם מבטא את דעתו האישית, זו פרשנות לא נכונה של היהדות והדת היהודית. 

על השאלה למה אשתו עברה חדר, ולא המתלוננת, הוא ענה כי "רצינו להנמיך את הלהבות, והאמת שאשתי הייתה עייפה כבר וזה לא עוזר לצעוק במחלקת יולדות, אנחנו לא רוצים לפגוע גם בצוות ולא ביולדות האחרות שנמצאות במחלקה, אז הרגשנו שהדבר הכי נכון זה שפשוט מאוד נבקש לעבור לחדר אחר, מה שלא קרה בפועל עד הבוקר, זאת אומרת אחרי שאמרנו לאותה גברת שאנחנו אלה שמבקשים לעבור חדר, היא שתקה והלכה לישון".

"אני חושב שזה נושא חברתי מאוד חשוב, מכיוון שבית החולים זה קו אדום, ואני עבדתי בבית חולים 20 שנה", הוסיף רוק. "בבית חולים הדברים הכי יפים אצל בני אדם יוצאים, בדרך כלל כן? הכי יפים. יש חולים ערבים ויהודים, וצוות ערבי ויהודי נלחמים ביחד לשמור על חיים של אנשים".

הוא המשיך: "הדבר הזה בא לידי ביטוי הכי טוב בזמן הקורונה, שבאמת הרגשנו חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל והרגשנו שאנחנו מגנים על המדינה. רוב האחים והאחיות היום במדינה, אני חושב, הם ערבים, וחלק גדול מהרופאים. אנחנו כן מרגישים חלק מהמדינה, ואכפת לנו, ואנחנו אוהבים את המדינה שלנו. זה מה שיש לי להגיד, זה המסר שלי, שאנחנו אוהבים את המדינה, ואנחנו רוצים להיות אזרחים שווים. אני חושב שאנחנו תורמים תרומה מאוד משמעותית למדינת ישראל".

"חוץ מזה, אני רוצה להגיד שמדינת ישראל זו תופעה מיוחדת במזרח התיכון", ציין. "היא מדינה דמוקרטית בתוך אזור מאוד קשה, והיא מדינה שיש בה לאומים ודתות שונים, ואנחנו חייבים ללמוד לחיות ביחד בדו קיום ואהבה, לא רק בדו קיום, גם באהבה, אחרת החלום הזה שנקרא מדינת ישראל - אני לא יודע מה יקרה לו".

"אני ממש לא נאיבי", הוסיף רוק. "ההיסטוריה מלמדת שביטחון אמיתי, תסתכלו על אירופה, מגיע רק בשלום ודו קיום. צרפת וגרמניה נלחמו במשך מאות שנים, ורק אחרי שלמדו לחיות ביחד בדו קיום, הן יכולות להתקיים היום ולא להשמיד אחת את השנייה. זה לא נאיביות".

סייעה בהכנת הכתבה: ירדן חדד 103fm