פרסום ראשון: שבוע לאחר שנחשפו הנתונים הקשים על ההידרדרות ברווחתם של ילדי ישראל ב־2019־2021 בשנתון המועצה לשלום הילד, מתפרסם הבוקר דוח שערכה אל"י - האגודה להגנת הילד - עם נתונים מהשנה החולפת ממקרים שטופלו על ידה המצביעים על המשך המגמה המדאיגה מאז מגיפת הקורונה.

על פי הדוח, בשנת 2022 נרשם זינוק של 15% במספר המקרים של התעללות ופגיעות בילדים שהגיעו לטיפול האגודה. בחמש השנים האחרונות נרשמה עלייה כוללת של כ־34% בפניות. יש לציין כי בשנה החולפת הגיעו לאל"י קרוב ל־10,000 פניות בגין פגיעות מיניות, אלימות והזנחה. 52.5% מכלל הפניות הן על פגיעות בבנות ו־47.5% על פגיעה בבנים.

הפגיעות בילדים בגילי 0־5 מהוות 16.3% מהדיווחים לאל"י, בילדים בני 6־12 - 30.5% ובטווח הגילים 13־18 - 34.6%. אל"י מטפלת גם בבנות ובבני 18 ומעלה המוגדרים כפוסט־טראומתיים ונפגעו בילדותם, והם מהווים 18.6% מכלל המטופלים באגודה בשנה החולפת.

עוד עולה מהדוח כי 70.8% מסך כל הפניות לאגודה הן על רקע מיני, בעוד ש־23.3% מהפניות הן על רקע של אלימות ופגיעות פיזיות. באל"י מציינים כי 41% מהילדים הנפגעים חוו פגיעה מינית על ידי אדם מבוגר, בעוד ש־42.7% מכלל הפניות השנה חוו פגיעה מינית על ידי ילד בסביבתם.

ערן צימרין, נשיא ומנכ"ל אל"י: "מדובר בדוח מדאיג. ישראל מובילה חדשנות במענים הטיפוליים לילדים שחוו פגיעות, אבל צריכה לעסוק יותר בחינוך למניעה, לצד הגברת הסנקציות והחמרת הענישה לתוקפים, בדגש על פגיעות מיניות בקטינים".

"אנחנו עדים לעונשים מקלים של חמש שנות מאסר על פגיעות מיניות, וזה עוד לפני ניכוי שליש על התנהגות טובה בכלא. אל"י תציג בקרוב בפני הממשלה והכנסת תוכנית להחמרת הענישה לתוקפים, לצד רפורמה בתהליכי שיקום הנפגעות והנפגעים", הוסיף.

דורון מגן, פסיכותרפיסט, מנכ"ל עמותת "ממעמקים – מטפלים באמונה" ומרצה במכללה האקדמית "שאנן" בחיפה: "הילדים של הדור הזה הם המשאב הכי יקר לחברה שלנו והם עתיד המדינה. העלייה בדיווחים על פגיעה בילדים מעידה לצערנו על חוסר יכולת להגן על עתידם בשל ריבוי חזיתות כמו אינטרנט מציאות חברתית עם שחיקה ערכית, תחושת חוסר יציבות וקשיים כלכליים. על הממשלה לשים את תכנית המוגנות בעדיפות לאומית".

האגודה להגנת הילד פועלת כבר 44 שנים בטיפול ובהתמודדות עם התעללות פיזית, מינית ונפשית בילדים. בשנתון המועצה לשלום הילד, שהוגש לנשיא יצחק הרצוג בשבוע שעבר וסקר נתונים כלל־ארציים, נחשף כי ב־2019־2021 נרשמו עליות במספר התיקים שנפתחו במשטרה על עבירות מין כלפי קטינים: עלייה של כ־10% בגין עבירות מין ועלייה של 47% בתיקים בגין עבירות הטרדה מינית.

במקביל נרשמו עליות של13% במספר הניסיונות האובדניים של קטינים שהגיעו לחדרי המיון, של 19% בביקורי ילדים במיון פסיכיאטרי ושל 79% במספר הילדים והנוער החשופים לאלימות בין הוריהם.