מספר ימים לאחר רעידת האדמה הקטלנית בטורקיה' רעידת אדמה, בעוצמה 3.5 בסולם ריכטר, הורגשה אמש בישראל. על פי הערכות, מוקד הרעש היה ככל הנראה מצפון לשכם. מפיקוד העורף נמסר כי לא הופעלה התרעה לרעידת האדמה מכיוון שלא מדובר ברעידה שמסכנת את תושבי ישראל. עם זאת, הרעידה עוררה דאגה רבה, בהתחשבות בכך שזו הרעידה השלישית בישראל תוך שבוע. פרופ' זהר גבירצמן, מנהל המכון הגיאולוגי, שוחח הבוקר (רביעי) עם ניסים משעל וענת דוידוב ברדיו 103FM, והציג את הדרך בה המדינה תוכל להתמודד עם הרעידות הבאות.

בפעם השלישית תוך שבוע: רעידת אדמה בעוצמה 3.5 הורגשה בישראל

כשנשאל האם רעידת האדמה קשורה לטורקיה, ציין גבירצמן: "זאת אחת השאלות הראשונות ששאלנו את עצמנו אתמול ברגע שהתעוררנו. כמובן שאי אפשר לשלול קשר, הרי איכשהו הלוחות הטקטוניים שנמשכים מפה עד לטורקיה, והמאמצים שנאגרים בסלעים במקום אחד או משתחררים במקום אחד משפיעים למרחק גדול, אז לשלול ולומר שאין קשר - אי אפשר. עם זאת, מבחינות רבות זה כן עצמאי, מפני שבכל הנושאים שקשורים ביכולת שלנו לחזות, לומר משהו יותר מושכל או החלטי, אז קשה לקשר בין הדברים. מהרבה בחינות אנחנו מתייחסים לרעידה הזו כעצמאית. אולי יש קשר עקיף". 

"העתקים שלנו, יש את העתקים הראשיים לאורך גבולנו הצפוני, ומהם מתפצלים העתקים. כשאנחנו משתמשים במילה העתק או שבר גיאולוגי - זה סדק בקרום כדור הארץ שמפריד בין שני בלוקים גדולים", הסביר. "לאורך גבול הלוחות בנינו לבין ירדן יש את ההעתק הגדול של אזור ים המלח, וממנו מתפצלים עוד העתקים, המפורסם שבהם זה ההעתק שהולך לאורך הר הגלבוע עד לכרמל. יש לנו העתקים שמתפצלים. אחד מהם, בצפון השומרון, פעל אתמול".

"אנחנו מתייחסים ברצינות לכל רעידה מפני שכמו שהעתקים יכולים לייצר רעידות קטנות, הם יכולים לייצר גם גדולות, זה שייך למערכת של העתקי ים המלח וההתפצלויות ממנה", אמר גבירצמן. "בהחלט הייתה רעידה חלשה אתמול, היא הייתה רדודה, בעומק של 3 קילומטרים, אז היא הורגשה היטב, אבל היא לא מייצרת נזק גדול. אנחנו מתייחסים לכל דבר ברצינות, עוקבים אחרי כל הרעידות, גם רעידות שאף אחד לא מרגיש בהן". 

לסיכום, הוסיף: "אנחנו תמיד אומרים את אותו מסר, אנחנו לא מסתמכים על תחזית, אנחנו מסתמכים על כך שצריך לבנות בנייה טובה, ראויה, תכנון מושכל, ואז אם הרעידה תבוא היום, מחר, עוד 20 שנה, נהיה מוכנים. צריך לבנות נכון - זה המסר". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm