כשעיני כל העולם צופות אל עבר טורקיה, אשר חוותה השבוע שתי רעידות אדמה שגבו קורבנות רבים, תושבי השכונות הוותיקות בפריפריה קיבלו תזכורת נוספת ומפחידה במיוחד למצב העגום של בנייני המגורים המתפוררים בהם הם גרים. הדבר העלה פעם נוספת את החשש המוחשי למדי מתרחיש בו יקרסו לחלוטין בזמן רעידת אדמה נוספת. 

לארה, תושבת אחת השכונות הוותיקות בקרית גת סיפרה בשיחה עם "מעריב": "יש פה הרבה בניינים בעיר שהם פשוט מוזנחים, קירות סדוקים, קילופים עובש ורטיבות. במזג אויר סוער אפשר לשמוע את הסדקים בקירות של הבניין. השכנים שלי מבוגרים, הם בקושי יכולים לרדת במדרגות בלי עזרה. מה יקרה להם אם הבניין יקרוס? המדינה צריכה להתעורר ולמנוע אסונות כבדים יותר".

בניין בבאר שבע (צילום: צילום פרטי)
בניין בבאר שבע (צילום: צילום פרטי)

תושבת באר שבע הוסיפה: "בכל פעם שאני מתקלחת, אני מתפללת שהמקלחת לא תיפול למטה, אני גרה קומה ראשונה על עמודים. לא צריך להיות מומחה כדי להבין שהבניין במצב לא טוב. על פחות מרעידת אדמה בניינים קרסו בישראל. זה שאלה של זמן עד שהבניין הזה יקרוס, וכל הבניינים מסביב כמו דומינו. אני גרה בבניין 12 שנה והמצב התדרדר מיום ליום. אני לא מבינה איך הבניין ככה מוזנח". 

אחד הדיירים במבנה ישן בשכונה ד׳ בבאר שבע סיפר: "חיזקו לנו לפני חודשיים את העמודים, המצב היה הרבה יותר גרוע. אם תהיה רעידת אדמה - זה הבניין הראשון שיפול בעיר. הגורל נקבע מלמעלה, אי אפשר לשלוט בזה. מה שיהיה יהיה".

מבנים ישנים בקרית גת (צילום: לארה שישקנוב)
מבנים ישנים בקרית גת (צילום: לארה שישקנוב)

מבנים ישנים בקרית גת (צילום: לארה שישקנוב)
מבנים ישנים בקרית גת (צילום: לארה שישקנוב)

אביעד, תושב הדרום: "הבניין עבר לא מזמן שיפוץ. כל סדק מפחיד אותי. מפעם לפעם יש סדק וזה מצטבר זה יכול לגרום להרס לבניין. אם תהיה רעידת אדמה בעוצמה חזקה הבניין יקרוס. ראיתי מה שקרה בטורקיה וזה תסריט מפחיד".  

יעקב, תושב הנגב סיפר: "המצב אצל ההורים שלי קטסטרופלי. כמעט שש שנים לא דואגים אפילו לאור בבניין, המקלט זה מקום מאוד לא בטוח, גם לא לטילים וגם לא ברעידות אדמה. יש שם נרקומנים, אני מפחד להיכנס לשם. הקירות מתפוררים. זה בניין שסיכוי גבוה שהוא יקרוס. שמעתי את פיקוד העורף אומרים להיות בחדר מדרגות אם לא מספיקים לצאת בחוץ, אצלנו חדר המדרגות הוא סכנה. המדינה לא מוכנה לרעידת אדמה - לומדים רק אחרי אסון".