חוק זכויות הרכישה בדיור הציבורי, שאפשר לדיירים המוחלשים ביותר בחברה הישראלית לרכוש את הדירות שבהן גרו במשך לפחות חמש שנים, יפוג היום.

החוק נחקק כהוראת שעה ששר הבינוי והשיכון הנוכחי, יו"ר אגודת ישראל בסיעת יהדות התורה יצחק גולדקנופף, לא פעל להאריך מאז נכנס לתפקידו. זאת בשעה שגורמים אחרים בקואליציה, בראשם סיעת ש"ס, מעוניינים בכך מאד ואף גיבשו כבר הצעת חוק בנושא, והם ממתינים להסכמות בקואליציה כדי לקדם אותה.

ברקע עומדים גורמים בפקידות האוצר שטוענים באופן מקומם כי שחרור הדירות, רובן ישנות ומוזנחות, ממאגר הדיור הציבורי, הביא להידלדלות היצע הדיור הציבורי.

ל"מעריב" הגיעה פנייתה הנואשת של רינה (שמה המלא שמור במערכת) לשר גולדקנופף. בחודש מאי הקרוב, בעוד שלושה חודשים בלבד, ימלאו חמש שנים להתגוררותה בדירה הציבורית, ותקוותה היחידה לבית משלה היה החוק שאפשר לה לרכוש אותה בבוא היום. שלושה חודשים שאם לא יוארך רטרואקטיבית החוק, יפרידו בינה לבין חלום הבית לנצח.

"אני גרושה, אמא לשלושה ילדים קטנים, וזוהי עבורי האפשרות היחידה לרכוש דירה שתהיה בבעלותי ואוכל להורישה לילדיי. אני משתכרת משכורת מינימום ונושאת בנטל הגידול והטיפול בילדיי", אומרת רינה ל"מעריב", שבמילים דומות פנתה לשר הבינוי והשיכון, והוסיפה: "רכישת הדירה שבה אני מתגוררת כרגע במחיר מוזל, זו ההזדמנות היחידה עבורי להעניק לילדיי בית, יציבות וביטחון כלכלי. יש כאן חוסר הוגנות, כאילו לא רואים אותי".

לשכתו של גולדקנופף לא השיבה לזעקתה של רינה, המייצגת אלפים שחלומם נגוז. היא הופנתה לגורמי המקצוע שענו לה בצורה לקונית כי אין ביכולתם לסייע לה משום שעל פי חוק אם לא מלאו חמש שנים למגוריה ביום תפוגת החוק, היום, היא אינה נחשבת זכאית ולא ניתן לדון בה ובמקרים דומים כחריגים.

נוסח הצעת חוק של ח"כ ינון אזולאי מש"ס נועדה לתקן בדיוק את העוול הזה ולהאריך את החוק בעשור, וש"ס מעוניינת מאוד בקידומה, אבל העוול לרינה ולאחרים נבלם בדלת לשכת שר השיכון.

דני גיגי, מראשי פורום הדיור הציבורי, אומר ל"מעריב": "זאת הנחה שהיא קטנה ביחס אפילו למחיר למשתכן, וזאת התוכנית היחידה עבור אנשים מעוטי יכולת. מדובר בדירות מוזנחות באזורים פחות טובים שבהם הדיירים משלמים לעיתים שכירות 20 שנה, וזה לא מעט כסף עבורם".