ד"ר מאור פריד, מייסד ומנכ"ל סינתיום ומרצה לבינה מלאכותית, שוחח היום (שלישי) בתכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM וסיפר על הקשר למשפחתו של לוחם מג"ב סמ"ר אסיל סואעד ז"ל שנפל בפיגוע במחסום שועפאט לאחר שנדקר למוות בידי מחבל.

"חשוב לי לשלוח עוד חיבוקים חמים לכל משפחת סואעד הגיבורה והאצילית. אני לא מדבר בשמם, אבל בימים כאלו שהעם תוסס ויש שיח כל הזמן על פילוג ושסע, חייבים לשמוע את הסיפור של המשפחה המדהימה הזו. הסיפור בין המשפחה הזו למשפחה שלי התחיל לפני משהו כמו 30 שנה", ציין בתחילת הריאיון. "מתישהו הבן אדם מרגיש שהוא שייך לעם ישראל, מחליט להתגייס לצנחנים, והוא מחליט שהוא רוצה להתגייר. הוא מתחיל לעבוד בתל אביב, מכיר את חמתי, אז משפחה חילונית לגמרי. הבן אדם מחליט שהוא רוצה לקחת את היהדות ברצינות. התחיל תהליך של חזרה בתשובה, הפך לחב"דניק ומסביבו כל המשפחה היהודית חזרה בתשובה. זה פשוט לא ייאמן, עד שאתה לא רואה את זה אתה לא תאמין, ברגע שאתה נכנס לבתים שלהם, לבית של סבתא של אשתי, אתה נכנס פנימה ורואה על הקירות עוד במבואה לבית - עצים של גולני בכל מקום. אין מקום על הקיר מתעודות הוקרה, הצטיינות, ולידם ספרי קוראן. כולם פשוט נכנסים לסיפור הזה. אחוזי הגיוס בשמיים, האהבה למדינה ניכרת אצל כל אחד ואחת מהם. משפחת סואעד זו משפחה של 20 אלף איש, המשפחה הזו היא כל כך חמה ומוכרת, אי אפשר שלא לכבד אותם. הם כל כך איתנים בערכים שלהם. הקשר בינם לבין חמולות בדואיות אחרות בדרום הוא מקרי לחלוטין". 

לשאלת המראיינים מה הופך את חברי המשפחה לכה ציונים, השיב: "הרבה לפני ההליכה של חמי לחב"ד, אפשר לומר שזו פשוט מנהיגות. חלק מהאבות הבולטים של המשפחה לקחו את המנהיגות, אמרו 'אנחנו חלק ממדינת ישראל', והם פרסו את הדרך לשאר בני המשפחה. מנהיגות, זה פשוט מנהיגות, הובלה וערכים. אסיל הוא דוגמה פרטית, הוא חלק מרצף של גיבורים, אנשים משכמם ומעלה. גם לנו היהודים יש כל כך הרבה מה ללמוד מהם". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM