שני דיונים חשובים השבוע בוועדות הפנים והכספים של הכנסת סביב היערכות ישראל לרעידת אדמה כמעט שלא זכו לתשומת לב. השורות התחתונות בהם היו מטלטלות: הממשלה לא עושה דבר, או כפי שסיכם זאת יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, "לצערי ישראל לא ערוכה". אבל גם הוא וגם יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר, שניים עם מודעות חברתית גבוהה, נכנעים למחדל שלממשלה אין כל רצון אמיתי להיערך אליו, ולא בכדי.

גפני בתום הדיון המיוחד: "לצערי הרב מדינת ישראל לא ערוכה לרעידת אדמה"

מי שגרים בבניינים הכי ישנים ומסוכנים בישראל הם האנשים הכי חלשים. "מאות אלפי קשישים, חד־הוריות ונזקקים יהיו הקורבן הראשון של רעידת האדמה שתגיע", אומרים בעמותת חסדי נעמי, שבין היתר מסייעת בשנים האחרונות בשיפוץ בתים עבור קשישים, אבל לא כפתרון בטיחותי. "אומנם זאת לא פעילות הליבה שלנו, אבל לפעמים אנחנו מגיעים לבתים שפשוט לא ראויים למחיה ומסוכנים לפי כל הגדרה, זה פשוט נס שהבניינים האלה עומדים, וסביר שיהיו הראשונים לקרוס ברעש אדמה", אומרת לנו תשובה כברה, מנהלת הרווחה בחסדי נעמי.

א' מחיפה מספרת: "אני חושבת מאין להשיג את הארוחה הבאה לילדים או איך לשלם חשמל, מעולם לא חשבתי אם הבניין ייפול בעודנו בתוכו, וזו חרדה חדשה. הדירה שלי עלובה, הקירות סדוקים ואני משתמשת במוצרי היגיינה ונייר טואלט כדי לסתום את החורים בקירות. גם אם הייתי יכולה להקדיש לזה זמן ולהבין מה צריך לבדוק, אין לנו שקל. יש לי ילדה שמחוברת לבלון חמצן".

גם ח', קשישה מירושלים, מספרת שבדירתה סדקים רבים, ושככל שעוברות השנים – סדקים אלה מתרחבים וגדלים. "מאז הרעידה האחרונה אני חוששת שהתקרה תיפול עליי בזמן שאני ישנה. גם כך איני יכולה לנוע מהר, אבל אם אני ישנה ויש רעידת אדמה אין לי שום סיכוי לצאת בחיים. לא ככה צריך למות בשינה", היא אומרת בעצב. "הזכות לחיות בביטחון אמורה להינתן לכולם, וחיזוק המבנים בקרב האוכלוסיות החלשות אמור להיות על סדר היום של הממשלה. מדובר באוכלוסייה שנמצאת במצוקת הישרדות, וחיזוק הבניין זו פריבילגיה עבורם". אומרים בחסדי נעמי, שמסייעת לשתיהן ולרבים אחרים.

רק בסוף השבוע האחרון דיווחנו כי למשרד הפנים לא הייתה מעולם כל יוזמת חקיקה או אכיפה על הרשויות המקומיות לממן שיפוץ של מבני מגורים בסיכון, שדייריהם לא יכולים לעמוד בעלויותיו, וכי למשרד האוצר אין שום רצון להכניס את היד לכיס למטרה הזאת. האחריות בישראל על איתור מסוכנות המבנה ועל הטיפול בה היא רק על דייריו.