בתחרות ייחודית בין בתי העלמין בארץ שנערכה על ידי המשרד לשירותי דת והמועצה לישראל יפה, הוענקו 5 כוכבי יופי לבית העלמין אילת. בבית עלמין זה מושקעים מאמצים ומשאבים רבים לרווחת באי המקום - מסככות מוצלות ורחבות ידיים, ועד לשילוט ניכר לעין, שבילי גישה נוחים ומגוון אמצעי נגישות.

בשבוע שעבר, נערך טקס סיום לתחרות ראשונה מסוגה במסגרתה המשרד לשירותי דת והמועצה לישראל יפה דירגו את בתי העלמין בישראל לפי קריטריונים שונים. במהלך החודשים האחרונים נבדקו כ-50 בתי עלמין, בהם בית עלמין אילת.

מטרת התחרות הייתה להציג את בתי העלמין האיכותיים ונותני השירות הטוב ביותר למשפחות האבלות ולציבור. נציגי התחרות בחנו את החזות החיצונית והפנימית של בתי העלמין, ספסלים, תאורה, שילוט, היכל ההספדים, שירותים לרווחת הבאים, נגישות, פעילות גופי הקבורה, נושאי איכות סביבה ועוד. בטקס נכחו נציגי המשרד לשירותי דת, יו"ר המועצות הדתיות, יו"ר ארגון חברות הקדישא בארץ וכן נציגי בתי העלמין הזוכים.

תעודת היופי של בית העלמין אילת (צילום: דוברות המשרד לשירותי דת)
תעודת היופי של בית העלמין אילת (צילום: דוברות המשרד לשירותי דת)

יו"ר המועצה חיים עמר: "המועצה הדתית אילת מפעילה את בית העלמין ועובדת לילות כימים תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים לרווחת באי המקום. בבית העלמין ישנם סככות מוצלות עם שולחנות וספסלים המיועדים למנוחה ולהתכנסות המשפחות באזכרות, מתקני מים קרים לשתייה, שילוט ניכר לעין, שבילי גישה רחבים ונוחים ואמצעי נגישות כמו כיסאות גלגלים, קלנועית וליווי פיזי, בתיאום עם אחראי הנגישות בבית העלמין. אני שמח מאוד שהשופטים החליטו כי אנו ראויים ועומדים בכל הקריטריונים לקבלת 5 כוכבי יופי. נמשיך לעמול ולעבוד קשה לשמר ולשפר את בית העלמין למען תושבי אילת ויקיריהם."

זכיית בית העלמין אילת בחמישה כוכבי יופי בתחרות של המשרד לשירותי דת (צילום: דוברות המשרד לשירותי דת)
זכיית בית העלמין אילת בחמישה כוכבי יופי בתחרות של המשרד לשירותי דת (צילום: דוברות המשרד לשירותי דת)

בראש התחרות עמדה הגב' מרים פרץ שאמרה בפתח דבריה: "ביראת כבוד הגעתי להיות יושבת ראש של הדבר שממנו לעולם לא נקבל תמורה – לעסוק במתים. החסד הכי גדול שאפשר לעשות. רצינו שבתי העלמין יהיו ראויים, יהיו מכובדים, יהיו נגישים, יהיו מזמינים. את מי? בית העלמין הוא לא רק למתים, הוא גם לחיים. לא סתם קוראים לו 'בית החיים'".

פרץ תיארה כיצד אמה הייתה מטהרת מתים בעצמה ודיברה על חשיבות התפקיד וגדלותם של המטהרות והמטהרים: "אתם מחזירים את הגוף הזה לעפר – בכבוד שראוי לו. יש אנשים טובים שנמצאים כאן, אנשים שעוסקים בנפטרים – הם נותנים משמעות לחיים".

מרים פרץ, יו''ר תחרות היופי של בתי העלמין (צילום: דוברות המשרד לשירותי דת)
מרים פרץ, יו''ר תחרות היופי של בתי העלמין (צילום: דוברות המשרד לשירותי דת)

השופט הראשי בתחרות היה מר יגאל גואטה, חבר הכנסת לשעבר וכיום עיתונאי איש תקשורת שנושא בתי העלמין בישראל קרוב לליבו. גואטה ציין את נושא השירות לאנשים בשעתם הקשה, עד כמה הדבר משליך על גישתם כלפי הדת והיהדות בימי השבעה ובימים שאחרי. 

השר לשירותי דת ומ"מ שר הפנים, הרב מיכאל מלכיאלי, בירך את מארגני הטקס וכלל עובדי ועובדות מערך הקבורה בארץ, על עבודתם המסורה וציין כי כשבית העלמין נראה מזמין ויפה, הדבר משליך על התדמית של שירותי הדת כולם.