פיגוע ירי קשה אירע היום (ראשון) בכביש הראשי של הכפר חווארה הסמוך לשכם, בו נרצחו שני האחים סמ"ר הלל מנחם ויגל יעקב יניב ז"ל, תושבי הר ברכה. האחים, בני ה-20 ו-22, למדו במסלול ההסדר בישיבות ההסדר בקריית שמונה וגבעת אולגה, ונרצחו בדרך חזרה מביתם לישיבותיהם. הלוויתם ד תצא מרחבת בית הכנסת החדש בהר ברכה בשעה 10:00 בבוקר, ומשם ימשיך מסע הלוויה לירושלים.

"פסגת התבוסה": ארגוני הטרור מגיבים לפיגוע ותוקפים את הפגישות בירדן
"לא להיפגש עם רוצחים": בממשלה דורשים להחזיר את המשלחת מעקבה

הלל, תלמיד ישיבת ההסדר בקרית שמונה, סיים בימים אלה שירות משמעותי בחיל הים, והוענק לו לאחרונה תואר מצטיין קורס. לאחרונה חזר מהשירות בצבא לפרק הלימוד הנוסף במסגרת מסלול ההסדר. אחיו, תלמיד ישיבת ההסדר בגבעת אולגה התגייס אף הוא למסלול ההסדר וסייע בתחילת השנה בהקמת שלוחת הישיבה בטירת הכרמל. בימים אלו אמור היה להתחיל את ההליכים לקראת גיוסו הקרבי לצה"ל.

באיגוד ישיבות ההסדר קיבלו בתדהמה את הבשורה המרה על מותם של שני האחים בפיגוע: "'א-ל נקמות ה', א-ל נקמות הופיע'. איגוד ישיבות ההסדר מבכה מרה את הירצחם באכזריות של שני האחים הקדושים הלל ויגל יניב, הי"ד תלמידי ישיבות ההסדר קריית שמונה וגבעת אולגה. אנו מתפללים לחיזוק המשפחה היקרה, חבריהם בישיבות ובישוב, וכלל ישראל. 'ארץ אל תכסי דמם ואל יהי מקום לזעקתם'".

שר האוצר וחבר הקבינט מדיני בטחוני בצלאל סמוטריץ׳ ספד לבני המשפחה וציין כי עבר בעצמו דקות ספורות במקום לפני שאירע הפיגוע: "הלב נקרע מצער על הרצח האכזרי של האחים הלל ויגל יניב הי"ד מהישוב הר ברכה בפיגוע הטרור בחווארה. אני עצמי עברתי שם דקות ספורות לפני הפיגוע, וכל יום עוברים שם אלפים רבים של יהודים בדרכים. כל יהודי הוא מטרה עבור אותם מחבלים צמאי דם. אני קורא לראש הממשלה להחזיר את המשלחת הישראלית מעקבא לאלתר. 'רגיעה' תושג רק כאשר צה"ל יכה בערי הטרור ומחולליו ללא רחם, בטנקים ובמסוקים, באופן שישדר שבעל הבית השתגע ויוציא להם את החשק לפגוע בנו. נדרוש כינוס מיידי של הקבינט לקבלת החלטות".

מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי התייחס גם הוא לאירועים הקשים: ״אני משתתף בצער המשפחות, מדובר בפיגוע קשה. אני סומך את ידי על השב״כ והמודיעין של צה״ל שיידעו לסגור מעגל ולהגיע למחבל. אנחנו במצב מאוד רגיש וזה מחייב את כולנו לכוננות מבצעית ולכן אני מבקש מכל קציני האג״מ לבדוק מוכנות ביחידות, לוודא שכל השוטרים במוכנות. משטרת ישראל נכנסת לכוננות מקסימלית במטרה להיות ברמת דריכות מבצעית מלאה״.

בתוך כך, המשטרה העלתה את רמת הכוננות ברחבי הארץ לרמה אחת מתחת למקסימלית, כך לפי הנחיית המפכ"ל. המפכ"ל הנחה את קציני אגף המבצעים (אג"מ) לבדוק מוכנות ביחידות, לוודא שכל השוטרים במוכנות מיוחדת, לערוך רישום של מספר השוטרים שיצאו לחופשות, לדאוג שכל השוטרים יהיו דרוכים בבתיהם. על פי ההחלטה להעלות את רמת הכוננות לדרגה אחת מתחנת לכוננות שיא נערכת המשטרה לפריסת שוטרים במרכזים הומי קהל, בבתי כנסת, סמוך למוסדות חינוך ובאזורים רגישים וזאת בשלב החשש לפיגועי ראווה.

בד בבד, הכתב והפרשן הצבאי טל לב רם ('מעריב' ו־103FM) שוחח עם ענת דוידוב בתכניתה ועדכן בפרטי הפיגוע הראשונים.

בפתח דבריו, לב רם טען כי "זהו פיגוע קשה ורצחני. כרגע מנסים לאתר את המחבל באזור של כביש 60, הכביש מרושת במצלמות אז ההערכה היא שיודעים מי המחבל, אבל עדיין לא הצליחו למצוא אותו. אני מניח שיבצעו מעצרים ובשעות הקרובות, יבינו מיהו ואיפה הוא נמצא".

עוד חשף: "הפיגוע התרחש 20 דקות לפני השעה שתיים, והוא קרה בכביש שחוצה את הכפר חווארה לשניים, נעים בו גם אזרחים ישראלים וגם פלסטינים. זהו כביש מרכזי מאוד ועמוס מאוד - ממה שאנחנו מבינים, המחבל ניצל עומס תנועה כבד שהיה במקום, שלף את אקדחו ומטווח ממש קרוב הספיק לירות כסדר גדול של 12 קליעים - כמעט מחסנית שלמה". 

לסיכום, אמר כי "לצערנו לא נותר פה הרבה מאוד יכולת לעשות משהו מבחינה רפואית. נמשכו המאמצים 30 דקות בשטח כדי לנסות להציל את חייהם של הישראלים, אך ללא הצלחה. זה אחד הפיגועים הקשים ביותר שאנחנו זוכרים בציר הזה".

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני 103FM