הפגנה של מאות פסיכולוגים במערכת הציבורית למען תנאי שכר הולמים יותר התקיימה היום (שני) מחוץ לבניין ההסתדרות. לפני כחודשיים, הסתדרות המח"ר (מדעי החברה והרוח) החליטה לפרק את חטיבת הפסיכולוגים, שנאבקת לבניית מודל שכר חדש, זאת במקביל לטיוטות של הסכם שכר לכלל המשק, שנמצא כעת בשלבי חתימה של משרד האוצר וההסתדרות.

בגלל אי עמידת האוצר בהסכם: העובדים הסוציאלים מאיימים שוב בשביתה

בסקר שנערך על ידי ברל כצנלסון ופורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, התגלה כי מרבית הציבור חווה מצוקה נפשית שהתקשה להתמודד איתה בשלב כלשהו של חייהם, וכשליש מהציבור בישראל חווה מצוקה כזו במהלך השנה האחרונה. הציבור מאמין שטיפול נפשי מסייע לאנשים במצבים נפשיים מורכבים, וכשליש ממנו יתמוך בהעלאת מיסים עבור הרחבת שירותי הפסיכולוגיה הציבורית. הפער הגדול בין צרכי הציבור לבין המענה הציבורי שניתן להם, נובע ממחסור אקוטי בפסיכולוגים בשירות הציבורי, שנובע משילוב של תת-תקצוב, תת-תקינה, ושכר נמוך מאוד שאינו מאפשר לאייש באופן מלא את התקנים הקיימים.

הפגנת הפסיכולוגים -1- (צילום: פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית)
הפגנת הפסיכולוגים -1- (צילום: פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית)

אלית מרדו, יו"ר התנועה למען הפסיכולוגיה הציבורית, אומרת: "דווקא בתקופה כזו בה ישנן ניסיונות להשתקת פיות מכל עבר, החליטו בהסתדרות המח״ר לפרק את נציגות הפסיכולוגים שעמלה כה רבות בשנים האחרונות לדאוג לכך שתהיה פה פסיכולוגיה ציבורית ראויה במדינה. שירות שיאפשר את השמעת קולותיהם של אלו שאין ביכולתם להשמיע עצמם. אנחנו רואים בחומרה רבה את פירוק הנציגות הדמוקרטית של הפסיכולוגים על ידי יו"ר המח"ר אלכסנדרה קרושינסקי שאפשרה לעצמה לבטל את נבחרי הציבור אשר עמלו לילות כימים על הצלת השירות הפסיכולוגי בישראל. אנחנו לא נוותר ולא נעצור כי זה בדמנו. אנחנו דורשים מיו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד לעשות סדר, להוציא אותנו מיידית מהסתדרות המח"ר, ולאפשר לנו תשתית לניהול מאבק עובדים לטווח הארוך על ידי איגוד עצמאי עם ההנהגה בה בחרנו. רק כך נציל את המערך הפסיכולוגי בארץ, במיוחד בתקופה שבה הציבור כה זקוק למענה נפשי".

הפגנת הפסיכולוגים -3- (צילום: פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית)
הפגנת הפסיכולוגים -3- (צילום: פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית)

ד"ר יואב בליי, חבר מזכירות חטיבת הפסיכולוגים שפורקה, אמר בהפגנה: "חמור מאד שבעת הזו, הסתדרות המח"ר בחרה לפרק את חטיבת הפסיכולוגים, שאמונה על יצוג השרות הפסיכולוגי הציבורי המיובש גם כך. אני פונה ליושב ראש ההסתדרות להתערב ולדאוג לאיגוד מקצועי לפסיכולוגים מחוץ לאיגוד המח"ר ותחת הנהגתו, שיבהיר שההסתדרות היא ביתם של הפסיכולוגים, וכי היא רואה במתן שרות פסיכולוגי לכל אזרח ואזרח מענה חיוני, ושירות חברתי חשוב לציבור בישראל".