ההסלמה ביהודה ושומרון נמשכת. אחרי הפיגוע הרצחני שלשום בחווארה והתפרעויות המתנחלים בכפר בעקבותיו, אתמול שוב בוצע פיגוע ירי קטלני, והפעם באזור ים המלח.

אזרח אמריקאי בן 27 נורה למוות אתמול מירי בכביש 90, סמוך לצומת בית הערבה שליד יריחו. צוות מד"א שהוזעק למקום העניק לו טיפול רפואי ראשוני ופינה אותו לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים, תוך כדי פעולות החייאה. שם לא נותר לרופאים אלא לקבוע את מותו. כוחות משטרה וצבא פתחו בסריקות באזור בניסיון להתחקות אחר המחבלים ששרפו את המכונית ונמלטו במכונית אחרת. הכביש מצומת בית הערבה ועד אלמוג נחסם לתנועה. 

מחקירה ראשונית של האירוע עולה כי קודם בוצע ירי לעבר רכב ובו משפחה בצומת בבית הערבה. נגרם נזק, ולא היו נפגעים. המשפחה המשיכה לאלמוג, ושם דיווחה על התקרית. לאחר מכן בוצע ירי על רכב באיזור צומת מחנה נבו, שם נפגע הצעיר באורח אנוש ולאחר מכן ביצע גם תאונת דרכים. הרכב ובו המחבלים נסע לכיוון מנזר סנט ג'ורג', שם שרפו אותו, החליפו לרכב אחר ונמלטו לכיוון יריחו.

מנכ"ל מד"א אלי בין מסר כי כונן שלהם הזעיק ניידת טיפול נמרץ והחל בפעולות החייאה. חזי לרזה, חובש בכיר במד"א, סיפר: "חלפתי סמוך מאוד למקום עם הרכב הפרטי שלי כשקיבלתי קריאה על פיגוע ירי. הגעתי מיד למקום והבחנתי ברכב שעומד בנתיב הנגדי, כשנהג הרכב מחוסר הכרה. הזעקתי כוחות והתחלתי להעניק לו טיפול רפואי מציל חיים. צוות ניידת טיפול נמרץ שלנו שהגיע מהר למקום המשיך בטיפול רפואי מציל חיים מתקדם, ופינו אותו תוך כדי פעולות החייאה לבית חולים כשמצבו קריטי".

פרמדיקית מד"א עדן כהן, שטיפלה בפצוע, סיפרה: "כשהגענו, הפצוע היה מחוץ לרכב, מחוסר הכרה ועם פצעי ירי בפלג גופו העליון, וצוותי מד"א ביצעו בו פעולות החייאה. העברנו אותו מיד לניידת טיפול נמרץ, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים מתקדם, ונלחמנו על חייו במשך כל הדרך לבית החולים תוך כדי ביצוע פעולות החייאה". 

בעקבות האירועים האחרונים מערכת הביטחון נמצאת בכוננות גבוה מאוד. ביממה האחרונה תוגברה אוגדת איו"ש בארבעה גדודי לוחמים נוספים מחטיבת גבעתי, הצנחנים וגדוד תבור של פיקוד העורף. זאת לצורך פעילות מבצעית ולהגברת האבטחה בצירי התנועה, על מנת לנסות ולמנוע פיגועים נוספים. 

בנוגע למצב הביטחוני, אמר שר הביטחון גלנט לאחר סיור בשטח עם מפקדי צה"ל בנקודת הפיגוע: "אנחנו צפויים לימים מורכבים, אולי אפילו ימים קשים, וזה יכול להיות כאן ביהודה ושומרון, בגזרת ירושלים או בגזרת עזה". מאחורי הקלעים, שיח בין ישראל והפלסטינים, בעיקר בערוץ הביטחוני, בניסיון להרגיע את המצב. 

בינתיים נמשכים המאמצים לעלות על עקבותיו של המחבל שביצע את הפיגוע הקשה בחווארה שלשום. עיקר המאמץ מתמקד כעת בערוץ המודיעיני, מאמץ שמוביל השב"כ, בניסיון להבין להיכן ברח המחבל.

גורמים בצה"ל מודים בכך שההיערכות המבצעית לאפשרות של אלימות חסרת תקדים מצד מתנחלים הייתה לא טובה. כוחות הביטחון נערכו בעיקר בצמתים ובנקודות חיכוך מוכרות שבהן בתקופה האחרונה לאחר פיגועים קשים, במסגרת מחאה והפגנה, מבצעים גם זריקות אבנים לעבר רכבי פלסטינים. שלשום נערכו כוחות הביטחון לתרחיש דומה באזור חווארה, אלא שהפורעים ירדו ישירות לכפר במספר מוקדים שונים. 

גורם ביטחוני אמר ל"מעריב": "צריך להגיד את הדברים בצורה הברורה ביותר - שריפת בית פלסטיני או ניסיון להצית אותו תוך גרימת סכנת חיים ליושביו היא פעולת טרור מסכנת חיים לכל דבר ועניין. לא תג מחיר, פשיעה לאומנית או הפרת סדר אלימות, אלא פעולת טרור מסוכנת, שמעבר לסכנה המיידית שלה עלולה לגרום להסלמה נוספת ומשמעותית הרבה יותר בשטח".

שר הביטחון יואב גלנט אמר אתמול, בהתייחסות לאירועים החריגים: "אני קורא לא לקחת את החוק בידיים, מבקש מאזרחי ישראל בכל המקומות להמשיך ולסמוך על צה"ל וכוחות הביטחון, לתת להם לעבוד. אין לגיטימציה ואי אפשר לפעול מהבטן. אסור בשום פנים ואופן שנאפשר מצב שבו אנשים לוקחים את החוק לידיים. 

בהכנת הידיעה השתתף אברהם בלוך