ברקע הדיווחים על המשבר בענף ההייטק, מפרסם הבוקר שירות התעסוקה נתונים על דורשי העבודה מענפי ההייטק - ולפיהם מספרם מצוי בעלייה עקבית וגוברת מאז חודש אפריל 2022. כפי שדווח בדוחות החודשיים של שירות התעסוקה בחודשים האחרונים, מאז חודש אפריל 2022 - בעוד מספר תובעי הבטחת ההכנסה הולך ויורד והגיע להיקפו הנמוך ביותר מזה כשני עשורים, הרי שמספר תובעי האבטלה הולך וגדל, ועומד כעת על 96.7 אלף - גבוה בכ־34% ממספרם באפריל, שעמד על כ־72.1 אלף.

מאז היציאה מהסגר השלישי מספר דורשי העבודה מענף ההייטק רשם ירידה עקבית וגוברת, שנמשכה מאוקטובר 2021 ועד לאפריל 2022. אולם בשלב זה נעצרה הירידה, ונרשמה מגמה הפוכה. בדומה לעלייה הכללית במספר תובעי האבטלה שנרשמת בעקביות מאז אפריל ועד היום - גם בענף ההייטק התרחשה מגמה דומה.

עובדי הייטק (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
עובדי הייטק (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

מספר דורשי העבודה מענף זה עלה מאז, ומספרם בפברואר 2023 עמד על 8,992 דורשי עבודה ממקצועות הייטק - מספר הגבוה בכ־71.5% ממספרם באפריל 2022, שעמד על 5,247. עוד עולה מהנתונים כי באפריל 2022, דורשי העבודה ממקצועות ההייטק היוו 3.75% בלבד מסך דורשי העבודה, ואילו בפברואר האחרון מספרם היווה 5.85% מכלל דורשי העבודה.

הנתונים מתייחסים כאמור לחודש שעבר, טרם המשבר בבנק סיליקון ואלי בארה"ב וקריסתם של בנקים נוספים - מה שעלול לגרום לגל פיטורים בענף ההייטק העולמי, לרבות בישראל. "מאידך, נתח השוק של ענף ההייטק בשוק העבודה הישראלי מצוי בגידול מתמיד מזה כעשור, ולפיכך אך טבעי שככל שהשוק יגדל כך יגדל גם מספר דורשי העבודה", מרגיעים בשירות התעסוקה, ומוסיפים כי "במהלך משבר הקורונה ענף ההייטק הגביר גיוסים. בהחלט ייתכן שהעלייה במספר דורשי העבודה שנרשמת בעשרת החודשים האחרונים היא בבחינת תיקון מצב".

בשירות התעסוקה מוסיפים כי יש לשים לב מהיכן מגיעים דורשי העבודה מענף ההייטק. 4,673 מהם, המהווים 52% מכלל 8,992 דורשי העבודה מענף ההייטק, באים מתחום פיתוח התוכנה וניתוח הנתונים. באפריל אשתקד מספר דורשי העבודה מתחום זה עמד על 38%. משמעות הדבר כי עיקר הגידול במספר דורשי העבודה בהייטק מגיע מתחומי הליבה של הענף.