שיא במספר הדיווחים על מקרי האלימות והשנאה נגד להט"ב - 3,309 מקרים כאלה דווחו בשנה החולפת לאגודה למען הלהט"ב בישראל, כאשר 25% מכלל הדיווחים אירעו בחודשים נובמבר ודצמבר, לאחר הבחירות ולקראת הקמת הממשלה החדשה.

בשנה החולפת נרשמה עלייה של 11% במספר הדיווחים של חברי הקהילה הגאה על התנכלות בהשוואה לשנת 2021, חלק מדפוס של עלייה נמשכת בדיווחים אלה בשנים האחרונות.

בשנת 2022 כ-35% מבין הפגיעות המדווחות התרחשו במרחב הציבורי הפיזי (ברחוב, בשכונה, במרחבי פנאי ובילוי, בתחבורה ציבורית), זאת לעומת 7% מהמקרים שדווחו בשנת 2021, עלייה של פי חמישה.

8% מהדיווחים מתעדים אירועים של אפליה נגד להט"ב בקבלת שירותים בבתי עסק. מדובר בעלייה של פי 8 לעומת שנת 2021 בה שיעור הדיווחים באפליה בבתי עסק עמד על 1%. ברבעון השני של השנה התופעה בולטת אף יותר בעקבות "חוק האפליה" שנמצא בהסכמים הקואליציוניים בין מפלגות הממשלה וכן בהתבטאויות של ח"כ שמחה רוטמן והשרה אורית סטרוק מסיעת הציונות הדתית שתמכו בו.

השיח נגד להט"בים מקצין

על פי דוח הלהט"בופוביה השנתי של האגודה, הסבר אפשרי הוא הוא שפגיעות אלה הן תוצר של עלייה בהיקף ההתבטאויות הלהט"בופוביות בשיח הציבורי במהלך השנה האחרונה, ושל אירועים נקודתיים שסביבם נוצר הד תקשורתי.

לדוגמא, בחודש מאי 2022 התגייסו מספר ארגונים שמרניים ורבניים לקמפיין ציבורי של גיוס המונים, לטובת בעל אולם אירועים שסירב לחתן זוג להט"ב והפסיד בתביעה נגדו. הסבר נוסף לפי האגודה, הוא שפגיעות אלה הן תוצר של פעילות מאורגנת של גורמים קיצוניים, העוינים במובהק ובמוצהר את קהילת הלהט"ב (דוגמת ח"כ אבי מעוז, ארגון "בוחרים במשפחה" ושלוחות שונות של הרב טאו), והעוסקים ללא הרף בניסיון "לנרמל" פגיעה בקהילה.

הפגנה למען קהילת הלהט"ב ונגד ממשלת נתניהו החדשה בצומת עזריאלי (צילום: אבשלום ששוני)

"גורמים אלה מייצרים מנגנון שנאה משומן ומתוחזק היטב, באמצעות פעילים ופעילות שטח, נוכחות ברשתות החברתיות, ניסיון להקמת תאים סטודנטיאליים במוסדות לימוד אקדמיים על טהרת המשפחה ה'הטרו-נורמטיבית' וניסיון לדה-לגיטימיציה והדרה של סגנונות חיים ומבני משפחה של חברות וחברי הקהילה הגאה" אומרים באגודה למען הלהט"ב.

35% מכלל הדיווחים למרכז הדיווח הינם על להט"בופוביה מצד אנשי ציבור ותקשורת. מדובר בעלייה של פי 7 בהשוואה לשנת 2021, בה שיעור הדיווחים בנושא עמד על 5%. מדובר על כתבות, מאמרים וטורי דעה שקידמו תוכן פוגעני כלפי קהילת הלהט"ב בפלטפורמות תקשורת שונות, כאשר לפי הדוח שני גופי התקשורת המרכזיים שבלטו השנה בהפצת תכנים פוגעניים ללהט"ב הם ערוץ 14 וערוץ 7.  47% מכלל הדיווחים שהגיעו למרכז הדיווח על פגיעות מצד גורמים שונים, מתעדים פגיעות מאישי ציבור, אישי תקשורת, וארגונים בעלי סממנים דתיים.

שיח פוגעני זה כלל רבנים בכירים, פוליטיקאים דתיים ופעילים ודוברים של ארגונים שמרניים (כמו ׳פורום הארגונים למען המשפחה׳ שבתוכו ארגון ׳בוחרים במשפחה׳). אמירות פוגעניות של דמויות ציבוריות מהמגזר החרדי והדתי כלפי קהילת הלהט"ב, זכו להדהוד נרחב ברשתות החברתיות ובפלטפורמות פופולריות של תקשורת במגזרים אלה. השיח הלהט״בופובי בלט במיוחד בהתייחס לצעירים בתהליכי התאמה מגדרית.

"רוח המפקד נושבת ברחובות"

יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, אומרת: "רוח המפקד נושבת ברחובות ונותנת אותיותיה על כל אחד ואחת מאיתנו. בימים בהם התמיכה הציבורית בקהילה הגאה היא הגדולה ביותר אי פעם, גורמים קיצוניים עובדים קשה על ליבוי השנאה ואין מנוס אלא לעצור מבעדם. הדוח מראה באופן ברור את ההשפעות ההרסניות של המדיניות, השיח הפוליטי שטוף השנאה וההתבטאויות האלימות על המציאות היומיומית של חברי וחברות הקהילה הגאה. העלייה של אישי ציבור להט"בופובים בתוך ומחוץ לממשלה, תוך ריסוק מערכת המשפט, מחייבת אותנו לעמוד על המשמר כדי להגן על זכויות קיימות שנאבקנו רבות להשגתן, וגם לפעול להשגת אלה שטרם זכינו בהן. לא ניסוג לאחור, אנו אזרחיות ואזרחים שוות ותפקידה של המדינה הוא לדאוג לאפשרות הקיום שלנו בכבוד, בביטחון, וברווחה. לפנינו דרך ארוכה".

יו"ר השדולה הגאה בכנסת, חבר הכנסת יוראי להב הרצנו (יש עתיד), אמר בתגובה לדוח: "נתוני הדו"ח מוכיחים שההסתה מגיעה ממסדרונות הממשלה. כששרים ובכירים בממשלה הכי להט"בופובית בתולדות המדינה מפיצים פחד, שנאה ואלימות כלפי חברי וחברות הקהילה הגאה – הקרקע לפשע השנאה הבא נוצרת. ההפיכה המשטרית שמה את התשתית לרדיפה ולפגיעה קשה בזכויות של הקהילה בישראל. למול המתקפה האלימה הזו – יש על כל אחת ואחד מאיתנו חובה מוסרית להתנגד בכל אמצעי חוקי כנגדה. לא נאפשר בדל של פגיעה בנוער שלנו, בזכויות ובחופש שלנו להיות בדיוק מי שאנחנו".

לדיווח על כל מקרה להט"בופובי ניתן לפנות למרכז הדיווח על שם ניר כץ של האגודה למען הלהט"ב באתר האגודה https://www.lgbt.org.il/support-lgbt.

קו הקשב של האגודה למען הלהט"ב פועל בימים א'-ה' בשעות 19:30-22:30 בטלפון 2982* או דרך אפליקציית וואטסאפ (whatsapp) במספר: 058-6205591