שר התפוצות והמאבק באנטישמיות, עמיחי שיקלי, הציג היום (שני) לנשיא המדינה יצחק הרצוג את 'מדד הקרבה לתפוצות', מדד המשקף את הלך הרוח בחברה הישראלית בנושאי זהות יהודית, ערבות יהודית הדדית, טיב הקשר והחיבור בין ישראל ליהדות התפוצות ואת רמת הידע של הישראלים על יהדות התפוצות.

מרבית יהודי התפוצות מעולם לא חיו במדינת ישראל וברובם אף אינם דוברי השפה העברית. חרף העובדות הללו, ניכר כי החיבור בין אזרחי ישראל היהודים לבין יהודי התפוצות הפזורים ברחבי העולם הינו קשר בל יינתק, הנשען על ברית גורל היסטורית ולאומית אחת ועל עבר משותף. חיבור זה בא לידי ביטוי באופן ברור ממצאי הסקר, המציגים שכ-70% מהישראלים חשים גורל משותף ליהודי התפוצות וליהודים החיים בארץ ישראל, ו- 60% מעידים על תחושת אחווה עם יהודי התפוצות וסבורים שעל מדינת ישראל האחריות להמשך הקיום היהודי בתפוצות ולא רק בארץ.

עוד עולה מהמדד, כי כ-81% מהישראלים מוטרדים מהתקפות בעלות רקע אנטישמי כנגד יהודי התפוצות, אך רק 61% סבורים כי למדינת ישראל יש אחריות לביטחונם של יהודי העולם הסובלים מפועלות אלו.

כמחצית (54%) מהישראלים חושבים שהחברה הישראלית צריכה להתחשב בדעתם ובאינטרסים של יהודי התפוצות בתהליכי קבלת החלטות בנושאי מדיניות חוץ וביטחון אשר יכולות להשפיע על מעמדם ומצבם של היהודים בחו"ל, ו-57% מהישראלים מסכימים שיש למדינת ישראל מחויבות מוסרית לעזור ליהודים בעולם הסובלים מבעיות כלכליות או אסונות טבע. 69% מהישראלים חשים תחושת שותפות גורל עם יהודי התפוצות.

לצד נתונים אלו, עדיין מוסיפות להתקיים בהווה תופעות מדאיגות כדוגמת מגמת האנטישמיות ומגמת הדה-לגיטימציה כלפי קהילות יהודיות בעולם. מגמות אלה מזכירות לכולנו את משימת העמקת הקשר ההדדי בין יהודי ישראל ליהודי התפוצות מתוך ראייה כוללת ולטובת עתידו המשותף של העם היהודי. משימה חשובה זו הינה באחריותו של משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות ביחד עם כלל הציבור היהודי בארץ ובעולם.