פינלנד היא המדינה המאושרת ביותר בעולם, זו השנה החמישית ברציפות - כך עולה מדו"ח המדינות המאושרות שפרסם האו"ם המבוסס על סקרים שערכה חברת גאלופ במאות מדינות. ישראל עלתה מהמקום התשיעי ב-2022 לרביעי השנה.  

המדינה הנורדית ושכנותיה דנמרק, איסלנד, שוודיה ונורבגיה קיבלו ציונים טובים מאוד במדדים שבהם משתמש הדו"ח כדי להסביר את ממצאיו: תוחלת חיים בריאה, תמ"ג לנפש, תמיכה חברתית, שחיתות נמוכה, נדיבות בקהילה וחופש לקבל החלטות מפתח בחיים. הולנד (5), שוויץ (8), לוקסמבורג (9) וניו זילנד (10) נמצאות גם הן בעשיריה הראשונה. 

הלסינקי, פינדלנד (צילום: רויטרס)
הלסינקי, פינדלנד (צילום: רויטרס)

בעשיריה השנייה נמצאות אוסטרליה (12), קנדה (13), אירלנד (14), ארצות הברית (15) ובריטניה (19). לצידן, ישנה מצטרפת חדשה לעשירייה - ליטא. הרפובליקה הבלטית טיפסה בשש השנים האחרונות מהמקום 52 ב-2017 למקום 20 ברשימה האחרונה. גם שאר המדינות הבלטיות, אסטוניה (31) ולטביה (41), טיפסו במעלה הטבלה.

צרפת ירדה למקום ה-21 בדוח השנה. בדירוג השנה רוסיה נמצאת במקום ה-70 ואוקראינה במקום ה-92. בתחתית הרשימה נמצאת אפגניסטן במקום ה-137 ולבנון במקום ה-136. 

הפגנות ענק בביירות (צילום: רויטרס)
הפגנות ענק בביירות (צילום: רויטרס)

ענת פנטי, חוקרת מדיניות אושר בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר אילן, הסבירה כי "הדו״ח הנוכחי משקף את תמונת המצב של ישראל 2022 ובנקודת זמן זו הבחינו החוקרים במיקומה הגבוה מאוד של ישראל. העלייה המתמשכת של ישראל מוסברת על יד מספר גורמים. ראשית, חוזק הכלכלה וההתאוששות הכלכלית לאחר מגפת הקורונה, מיקם את ישראל גבוה בדירוג המדינות. כלכלה חזקה היא הגורם המשפיע ביותר על תפיסת שביעות הרצון מהחיים של האזרחים על פי המודל של חוקרי האושר. לצד זה, פרמטרים נוספים כמו תוחלת החיים הבריאים בישראל ותמיכה חברתית גבוהה מאוד, גם הם תרמו למיקום ישראל בדירוג".

"למרות זאת, כותבי הדוח לא מצליחים להסביר באופן מלא את הקפיצה של ישראל למקום הרביעי. אני סבורה כי הדירוג הושפע מנושא שאינו נשאל באופן ישיר בסקר, והוא רמת התקווה והאופטימיות בקרב חלקי האוכלוסייה כתוצאה מממשלת האחדות והשינוי הרחבה שהונהגה בישראל בשנה שעברה. מושגים אלה של תקווה ואופטימיות קשורים לחוסן לאומי ולמעורבות אזרחית במבט לעתיד החברה. כל זה היה נכון ב 2022. אולם, התקופה הנוכחית, והשלכותיה הצפויות של הרפורמה המשפטית עשויות לשנות את המצב הרגשי של אזרחי ישראל. ניתן להניח שאם הסקר היה נערך בתקופה הנוכחית, תוצאותיו היו שונות ודירוגה של ישראל היה נפגע", הוסיפה. 

20 המדינות המאושרות בעולם לשנת 2023:

1. פינלנד

2. דנמרק

3. איסלנד

4. ישראל

5. הולנד

6. שבדיה

7. נורבגיה

8. שוויץ

9. לוקסמבורג

10. ניו זילנד

11. אוסטריה

12. אוסטרליה

13. קנדה

14. אירלנד

15. ארצות הברית

16. גרמניה

17. בלגיה

18. צ'כיה

19. בריטניה

20. ליטא