עונת הרחצה שנפתחה היום רשמית כוללת השנה 157 חופי רחצה בחופי הים התיכון, הכנרת וים המלח. כ-16 מתחנות ההצלה ייפתחו רק ב-20 באפריל. כך הודיע אתמול משרד הפנים. עונת הרחצה תסתיים רשמית ב-14 באוקטובר.

בשנת 2022 פרסם משרד הפנים קול קורא לפתיחת חופים חדשים ברחבי הארץ ובעקבות זאת, הרשויות שזכו הן טבריה, עכו, מועצה אזורית חוף כרמל ונתניה. חופים אלו מצויים בהליכי הכרזה והכנה והם אמורים להיפתח במהלך עונת הרחצה הקרובה. 157 חופי הרחצה השנה כוללים שלושה חופים חדשים בטבריה, בת ים ואשקלון.

בתל אביב-יפו נפתחו כ-13 חופי רחצה באורך כולל של כ-13.5 ק"מ מגבול הרצליה בצפון עד לגבול בת ים בדרום. בעירייה ציינו, כי בעונת הרחצה נופשים בממוצע כ-85 מיליון מתרחצים. ייתכן שהשנה מספרם יהיה גבוה יותר, בעקבות חזרת התיירות הנכנסת לישראל, עם תום משבר הקורונה.

13 חופי תל אביב-יפו בהם יינתנו שירותי הצלה הם: צוק צפון, צוק דרום, תל ברוך, מציצים, הילטון, החוף הנפרד, גורדון, פרישמן, בוגרשוב, ירושלים, אביב, צ'ארלס קלור וגבעת עליה.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "עונת הרחצה תיפתח מחר באופן רשמי ואני שמח לבשר שגם השנה הקפדנו להנגיש את החופים ולהוביל את מגמת הורדת יוקר המחייה במטרה להעניק חוויית חוף איכותית, נגישה וזולה לכלל האוכלוסייה הבאה להינות מחופי העיר שלנו. השנה אף החלטנו להאריך את שעות פעילות תחנות ההצלה בחודש ספטמבר ובכך לאפשר עוד שעת בילוי בחופי הים".

בדומה לחופים בכל הארץ, שעות פתיחת תחנות ההצלה משתנות במהלך העונה ויש לעקוב אחר שעות פתיחתן.

עם פתיחת עונת הרחצה בים ובבריכה, מומחים במחלקה לחינוך וקידום הבריאות בשירותי בריאות כללית, פרסמו שורת המלצות, למניעת טביעות:

  • רחצה בים או בבריכה חייבת להיעשות בהשגחת מציל.
  • גם אם הים נראה שקט, חשוב לא להתרחץ בחוף שאין בו תחנת רחצה פעילה.
  • חשוב מאוד להישמע להוראות המציל וחשוב להסביר לילדים את משמעותם של צבעי הדגלים בחוף כסימני אזהרה ואת הסכנות הטמונות ברחצה בים ללא השגחה.
  • ההורים יכולים לתת לילדים דוגמא אישית כשימנעו מלהיכנס לים או לבריכה שאין מציל בסביבה, או כשהם נשמעים להוראות המציל.
  • חשוב שלא להשאיר ילדים קטנים על שפת הים או בבריכה ללא השגחה, אפילו לא לדקה אחת. ילד שמסוגל לזחול, מסוגל להגיע למים והוא עלול לטבוע גם במים רדודים ביותר.
  • חשוב ללמד את הילדים לשחות. גיל חמש הוא גיל מתאים לילד לרכוש מיומנויות שחיה.
  • במקביל כשמשתמשים בבריכות מתנפחות בחצר, גג הבית ועוד, או בעת השהות בפארקים, אתרי נופש, חופי הים וכד', חשוב להקפיד תמיד לרוקן מיד לאחר השימוש בהן.
  • בבריכות גדולות הממוקמות בחצר הבית ועוד, חשוב להקפיד על כך שתהיינה מגודרות לחלוטין וכשהילדים נמצאים בסביבת הבריכה, נדרשת השגחת הורים מלאה לכך.

בתוך כך, ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת המשפחה של שירותי בריאות כללית בפתח תקווה, המליצה על סוגי פעילויות בריאותיות ומרעננות  שניתן ליישמן בחוף הים:

  • הליכה על חוף הים יחפים, הליכה עם רגליים יחפות מפתחת את התחושה של שרירי כפות הרגלים ביחס למרחב ועל ידי כך מסייעת בשמירה על היציבות ועל חלוקת עומסים נכונה על פני כל השלד. בגלל שהחול הוא לא לגמרי ישר, הליכה על החול מסייעת לחיזוק ותפקוד של המפרקים בכף הרגל, בקרסוליים ובברכיים. יתרון נוסף הוא השפעה שדומה לעיסוי והמרצת הדם לכף הרגל, ולסיום השילוב של טבילה במי הים המלוחים מזרזת הסרת תאים מתים מכף הרגל.
  • תרגילי יוגה, מדיטציה ודמיון מודרך על חוף הים. ליוגה יתרונות בריאותיים רבים שכוללים חיזוק והארכת שרירים, שיפור היציבות, הגמשת המפרקים ושמירה עליהם ורוגע נפשי. בים האפקט מוגבר עוד יותר, כי הרעש של הגלים והמראה הנצחי של הים מסייע לגוף ולתודעה להירגע, ולכן ההשפעה של תרגילי היוגה והמדיטציה חזקה יותר.
  • ארוחת בוקר. להשלמת תחושת הבריאות למה לא לקנח בארוחת בוקר מזינה ובריאותית שמבוססת על ירקות טריים ופירות (למי שסובל מסוכרת אז לא להגזים עם הפירות), ניתן להוסיף גם סיבים תזונתיים, כמו למשל גרנולה, ולשתות הרבה מים.
  • מנוחה ורוגע, לנוח ברוגע בכיסא עם ספר טוב או מוסיקה שאוהבים ולנסות פשוט להשתחרר ממתחים ולהירגע, מסייע לתחושת הבריאות הנפשית שלנו.
  • לבנות ארמונות בחול, עם הילדים או בלעדיהם, היצירתיות תתפתח ועמה גם המוטוריקה העדינה של הילדים, דמיון, עבודת צוות ותחושת סיפוק.
  • פעילות ספורטיבית כגון מטקות, צלחת מעופפת, משחקי כדור שונים. היתרונות הם שיפור הכושר הגופני, שחרור מתחים וצריך בסך הכול ציוד בסיסי לא יקר וזמין לכל.
  • אוויר טוב. חולי מחלת ריאות כרונית רבים (הסובלים מאסטמה או מחלה חסימתית כרונית) מדווחים על הקלה בתחושת קוצר הנשימה כשהם בים, הסיבה ככל הנראה נובעת מהאוויר הלח והמלוח נטול זיהום האוויר שנמצא על חוף הים.
  • כללי הגנה ובטיחות מקרני השמש. מומלץ לשהות בים בשעות הבוקר המוקדמות או הערב במקומות מוצלים עד כמה שאפשר עם קרם הגנה וכובע.