לצד המתיחות הביטחונית בזירה הצפונית מול איראן, מערכת הביטחון ממשיכה לשמור על כוננות גבוהה בעקבות ניסיונות פיגועים ביהודה ושומרון ובשטח ישראל.

הפיגוע בסמוך לצריפין אתמול, לצד המשך פיגועי הירי שנמצאים שוב במגמת עלייה ביממות האחרונות, ממחישים היטב את פוטנציאל ההסלמה בזירה הפלסטינית, בעיצומו של חודש הרמדאן בהצטלבות עם חג הפסח.

כחלק מהניסיון לווסת את הלחצים במקביל לסיכול טרור, במערכת הביטחון רואים חשיבות רבה במתן חופש פולחן גדול ככל הניתן אל מול המגבלות הביטחוניות בהר הבית. המספרים של המתפללים שהגיעו להר הבית משטחי יו"ש גבוהים יותר משמעותית מהשנים האחרונות. כך למשל ביום שישי האחרון חצו את המעברים יותר מ־70 אלף מתפללים.

ביעור חמץ (צילום: דוד כהן פלאש 90 )
ביעור חמץ (צילום: דוד כהן פלאש 90 )

נוסף לכך, במהלך חול המועד לא יוטל סגר כללי על השטחים. הסגר שהחל בחצות יימשך עד ליל שבת. ביום שישי, בשל התפילות בהר הבית, ייפתחו המעברים לתנועת פלסטינים תושבי יהודה ושומרון, בהתאם לצעדים האזרחיים שאושרו לחודש הרמדאן.

בימים ראשון עד שלישי המעברים ייפתחו כרגיל, כולל מעברי הסחורות והאנשים מרצועת עזה, עד כניסת ערב חג שני של פסח ביום שלישי, אז יוטל סגר כללי על השטחים והמעברים מרצועת עזה לישראל עד סיום החג.

במקביל, כוחות משטרה גדולים, כולל לוחמי מג"ב ושב"כ ומתנדבים רבים, ייפרסו באתרי הטבע והרשויות מהיום ועד צאת חג המימונה. במשטרה הודיעו כי הם מתגברים את ההיערכות המבצעית לטיפול מיידי באירועי ביטחוניים.

עוד נמסר כי בחול המועד, בימים ראשון ושני, ייערך במערת המכפלה אירוע חגיגי של יהודים בהשתתפות אלפי מבקרים לאורך כל שעות היום.
כמו כן, מאות שוטרים באגף התנועה, בראשותו של ניצב יהודה בן עטר, יוצבו בצירים שבהם צפויים עומסי תנועה במהלך החג.

באתרים וברשויות הטבע צופים לנהירה המונית של חוגגים שיטיילו במהלך החג. מאות אלפי ישראלים יטוסו לנופשים ולטיולים בחו"ל, והצפי הוא לעומסים כבדים בנמל התעופה בן־גוריון ובמעבר הגבול טאבה בגבול מצרים.

ברשות שדות התעופה מעריכים כי כ־200 אלף נוסעים צפויים לעבור במעבר הגבול בגין (טאבה) בחודש אפריל, שבו חג הפסחא חל במקביל לפסח, עיד אל־פיטר, יום הזיכרון ויום העצמאות. מדובר בזינוק של כ־180 אחוז לעומת פסח אשתקד.

גם בנתב"ג צפויה תנועת שיא של נוסעים. במהלך חודש אפריל צפויים לעבור בו יותר מ־2.2 מיליון נוסעים – גידול של כ־18% לעומת שנת השיא, 2019.

במסגרת ההיערכות המיוחדת, רשות שדות התעופה והנהלת נתב"ג נערכו לעומסי שיא בערב החג ובמהלכו והוחלט על ביטול החופשה המרוכזת של העובדים ותהיה נוכחות של כלל המנהלים.

בתוך כך, אתמול, יממה לפני ליל הסדר ועל רקע מזג האוויר השרבי, נרשמו עומסים כבדים של קונים במרכולים, במרכזי קניות ובכבישים, במה שנראה כפתיח לקראת הפקקים הכבדים הצפויים היום לקראת ליל הסדר ובסיומו ובמהלך ימי חול המועד.

השרב צפוי להישבר כבר היום, כאשר תחול ירידה ניכרת במידות החום והן ישובו להיות רגילות לעונה. על פי תחזית השירות המטאורולוגי בבית דגן, מחר לא צפוי שינוי ניכר במזג האוויר, אבל ביום שישי שוב צפויה עלייה ניכרת בטמפרטורות והן יהיו גבוהות מהרגיל לעונה.

זאת ועוד, ארוחת הסדר הגדולה בישראל תיערך הערב במלון קלאב הוטל אילת, וישתתפו בה 1,500 איש. בארוחה צפויים להשתתף כ־20 חיילים בודדים, שיהיו אורחים של קלאב הוטל אילת למשך שלושה לילות.

גם צה"ל נערך מבעוד מועד לחג, ורכש 57 טונות של מצות. ליל הסדר הגדול ביותר ייערך בקריית ההדרכה (מחנה אריאל שרון). מדובר צה"ל נמסר כי החיילים הבודדים יקבלו תווי קנייה בסך 500 שקל, "וכ־100 חיילים בודדים יתארחו בבתי מלון בתרומת התאחדות בתי המלון בישראל". 

מפת חסימות חג פסח (צילום: דוברות המשטרה)
מפת חסימות חג פסח (צילום: דוברות המשטרה)

מפת חסימות חג פסח  (צילום: דוברות המשטרה)
מפת חסימות חג פסח (צילום: דוברות המשטרה)