פיגוע רודף פיגוע: תייר איטלקי נרצח ושבעה נפצעו בפיגוע משולב רצחני בטיילת בתל אביב

אלסנדרו פאריני, תייר מאיטליה המתגורר ברומא נרצח בפיגוע משולב של ירי ודריסה שביצע יוסף אבו ג'אבר, תושב כפר קאסם בן 44 בטיילת תל אביב. שבעה תיירים נוספים נפצעו באורח בינוני וקל. הפיגוע אירע בשתי זירות נפרדות באזור, הראשונה ברחוב צ'רלס קלור והשנייה ברחוב קויפמן בעיר.

במשטרה בחנו האם הנשק אמיתי והאם המחבל הגיע לזירה לא רק על מנת לפגע, אלא גם לשים קץ לחייו. כוחות הביטחון בודקים מספר התבטאויות שלו מהעבר בעד דעאש וגיוס לשורותיו, אולם הוא ללא רקע ביטחוני קודם. זיהוי המחבל הסתמך על טביעות אצבע שנמצאו בזירת הפיגוע, והשוואתם למאגרים המשטרתיים.

לכתבה המלאה

זירת הפיגוע בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
זירת הפיגוע בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

לאחר הפיגוע המשולב בת"א: נתניהו הורה למג"ב ולצה"ל לגייס כוחות מילואים

ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה לאחר פיגוע הדריסה בתל אביב את משטרת ישראל לגייס את כל פלוגות מג״ב במילואים ואת צה״ל לגייס כוחות נוספים אל מול מתקפת הטרור המשולבת בתל אביב. 

בהתאם להנחייה והערכת מצב שביצעו השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי ומפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן. הנחה מפקד מג"ב לגייס ארבע פלוגות מילואים נוספות באופן מיידי כבר ביום ראשון הקרוב. כלל פלוגות המילואים הוכנסו למוכנות לגיוס באופן מיידי.

לכתבה המלאה

בנימין נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

בן גביר: "האופוזיציה עודדה את אויבינו"; גנץ תקף: "אובדן עשתונות"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שבר שתיקה והתייחס לביקורת סביב המתיחות הביטחונית. בפתח דבריו כתב בן גביר: "עמדותיי לא השתנו. תפיסתי הנחושה היא שהרתעה לא משיגים באמצעות הכלה. הטרור לא מכיר במושג 'איפוק זה כח'. והדרך שלנו ליצור משוואה בלתי כדאית לאויבנו, היא רק באמצעות פעולה לא מידתית על כל פגיעה בנו. זו גם הדרך שחלקים גדולים בציבור בחר בה ומצפה מהממשלה לנהוג בה".

בתגובה לדברים, תקף יו״ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ: "אמירתו של השר בן גביר היא אובדן עשתונות מוחלט. מעולם לא היה שר בקבינט שדיבר כל כך הרבה על ביטחון והבין כל כך מעט. מעולם לא היה שר בקבינט שבזמן שיורים על אזרחינו רקטות ובנותינו נרצחות בכבישים, בוחר לחבל בלכידותה של החברה הישראלית ולפגוע בהרתעה. נתניהו צריך לגנות את האמירה שלו ולפטר אותו״.

לכתבה המלאה

איתמר בן גביר (צילום: מארק ישראל סלם)
איתמר בן גביר (צילום: מארק ישראל סלם)

סמוטריץ': "משתדל לא לתקוף את הממשלה, אבל זה לא יכול להימשך"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתח ביקורת על הממשלה בעקבות הפיגוע בבקעת הירדן וכתב בקבוצת הווטסאפ המשותפת לקואליציה כי הוא "משתדל מאוד להיות לויאלי ולא לתקוף את הממשלה שאני חבר בה, אבל זה פשוט לא יכול להימשך ככה". סמוטריץ' התייחס בדבריו לחסימת צירים המובילים ליישובים פלסטינים במטרה לאתר את המחבלים, ודרש תגובה חריפה יותר.

גם שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק דרשה מהממשלה בה היא חברה להפעיל צעדים חריפים יותר נגד הטרור וההסלמה ברחבי הארץ. סטרוק כתבה בחשבון הפייסבוק שלה כי "לא אנחנו החלטנו על הרצפה המאוד עקומה הזו, ולא אנחנו אשמים בקיומה. אבל אנחנו ממש לא עושים מספיק, חובה עלינו לפעול לשינוי תפיסת הבטחון בכל הגזרות".

לכתבה המלאה

בצלאל סמוטריץ' (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

ירתיע את איראן? בשל חשש מתקיפה: צוללת של הצי האמריקאי נשלחה לאזורנו

ברקע המתיחות במזרח התיכון: הצי האמריקאי הודיע היום (שבת) כי צוללת מונעת אנרגיית-גרעין, שביכולתה לשגר טילי שיוט, הועברה למזרח התיכון כסיוע לצי החמישי המוצב סמוך לבחריין. לפי ההודעה, מטרת המהלך היא הבטחת הביטחון הימי ושמירה על היציבות באזור.

לפי גורם בכיר צבאי, הצוללת, המכונה USS פלורידה, נכנסה לאזור ביום חמישי והחלה אתמול לעבור את תעלת סואץ.

לכתבה המלאה

צוללת של הצי האמריקאי (צילום: רויטרס)
צוללת של הצי האמריקאי (צילום: רויטרס)

מארגני המחאה נגד הרפורמה המשפטית: "ההפגנה תתקיים כסדרה - לא ניתן לטרור לנצח"

מובילי ההפגנות נגד הרפורמה במערכת המשפט הודיעו הבוקר (שבת) כי ההפגנה המתוכננת בקפלן, תל אביב, תתקיים הערב כסדרה ובתיאום מלא עם משטרת ישראל. עם זאת, לבקשת המשטרה, הצעדה שתוכננה לאחר ההפגנה לא תתקיים.

ממובילי ההפגנה נמסר: "אנו משתתפים בצער משפחות הנרצחים ומאחלים רפואה שלמה ומהירה לפצועים. ההפגנה תתקיים במתכונת מיוחדת, תוך השתתפות בצער המשפחות ותמיכה בכוחות הביטחון והתושבים באיזורי העימות. נמשיך במאבק נגד הדיקטטורה כאילו אין מלחמה בטרור ונמשיך להתגייס למילואים ולתמוך בצה״ל וכוחות הבטחון כאילו אין מלחמה נגד הדיקטטורה".

לכתבה המלאה

כרזת ענק של מגילת העצמאות בהפגנה בתל אביב בחודש שעבר (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
כרזת ענק של מגילת העצמאות בהפגנה בתל אביב בחודש שעבר (צילום: גילי יערי, פלאש 90)