"דמותו של אברהם" היא תוכנית חינוכית ייחודית, והיא הבסיס למפגשים בין תלמידים מבתי ספר יהודיים וערביים בירושלים ובסביבותיה, במסגרת תוכנית של מוזיאון ארצות המקרא בבירה, הנשענת על ערכים משותפים לשלוש הדתות המונותאיסטיות – יהדות, נצרות ואסלאם.

הפרויקט, שמציין בימים אלה את שנתו ה־29 ברציפות, שואב את שמו ואת השראתו מדמותו של אברהם/איברהים, האב המשותף לשני העמים, המגלם בדמותו ערכים של סובלנות, שלום ואחווה עם שכניו. במסגרת התוכנית נערכים מפגשים בין תלמידי כיתות ד' וה', מבתי ספר יהודים וערבים בירושלים ובסביבותיה, כדי לעודד היכרות באמצעות לימוד משותף של המורשת התרבותית המשותפת לשני העמים.

מדובר באחת מתוכניות הדגל של המוזיאון והשנה התקיים הפרויקט לראשונה בשיתוף עם "מנהלים ביחד" מבית קואליציית הסובלנות של הקרן לירושלים. התוכנית מתמקדת בתרבויות העתיקות של אזורנו, שהיו התחנות במסעו של אברהם.

התלמידים והתלמידות מכירים האחד את השני, לומדים על התרבות והמסורות של האחר, ובאמצעות מוצגי המוזיאון הם חוקרים, יוצרים ומשחקים, ותוך כדי כך מתוודעים לתרבויות העתיקות שאכלסו את אזורינו בימי עבר, ומתחקים אחר היסודות המשותפים והמקשרים בין העמים.

תוך כדי מפגשי המחזור הנוכחי, שבו השתתפו תלמידי כיתות ד' מבית ספר אלפא ומבית ספר הלל חמ"ד הניסויי, חלה החמרה במצב הביטחוני והמתיחות שגאתה יצרה קשיים טכניים ורגשיים, שאילצו לדחות חלק מהמפגשים ובאחרים לתת לצוות ההדרכה ולילדים מקום לשתף את תחושותיהם. צוות המוזיאון נוכח לגלות כי המסר מצד הילדים, ההורים והצוות החינוכי היה שהם רוצים להמשיך ולהיפגש.

ד"ר ריסה לויט, מנכ"לית מוזיאון ארצות המקרא ירושלים: "היום יותר מתמיד מוטלת עלינו האחריות להמשיך לעודד חיים בשותפות, להחזיר את הסובלנות והסולידריות. אנו שואפים לחבר בין תרבויות במרחב שבו ניתן לגלות ולהדגיש את המשותף".