במערכת הביטחון נערכים לכוננות גבוהה ביותר לקראת תפילות יום השישי האחרון של הרמדאן. למרות ירידת המתיחות בזירה הצפונית וברצועת עזה, קיימת דריכות בכל הקשור למערכי ההגנה האווירית, מחשש לירי רקטי. במערכת הביטחון סבורים כי שיאה של המתיחות מאחורינו, אך אם יהיו אירועים חריגים בהר הבית - מובא בחשבון גם תרחיש של חידוש הירי מהרצועה.

כוננות שיא: צה״ל מתגבר את מערכות ההגנה האווירית ברחבי הארץ
התכוונה לדקור שוטר בשער שכם באמצעות מספריים: תושבת רהט נעצרה בי-ם

ברחבי ירושלים יתפרסו יותר מאלפיים שוטרים ולוחמי מג"ב, בדגש על אזור העיר העתיקה. תגבורי הכוחות הנרחבים ביהודה ושומרון, בבקעת הירדן ובקו התפר יהיו תקפים גם לסוף השבוע הקרוב, בדגש על אבטחת צירי התנועה והיישובים הישראליים, בעיקר אל מול האיום המרכזי בתקופה האחרונה - פיגועי ירי. לוחמי יחידות מובחרות ימשיכו לתגבר את המשטרה ברחובות הערים.

עימותים בהר הבית (צילום: דוברות המשטרה)

אתמול הותר לפרסום כי תושב שכונת א־טור שבמזרח ירושלים נעצר בימים האחרונים בחשד לתכנון פיגוע טרור בבירה. החשוד נעצר על ידי שוטרים בעת שהתהלך בעיר העתיקה כשהוא רעול פנים וזאת כשהוא מפר צו הרחקה שהוצא נגדו, האוסר עליו להתקרב לאזור בעקבות מעורבותו בתליית דגלי חמאס בהר הבית לאחרונה. בחקירתו התברר כי האיש התכוון לבצע פיגוע דקירה באמצעות סכין שלקח ממקום עבודתו כטבח. מעצרו הוארך עד ל־17.4.

בנוסף, אתמול הוגשה בבית משפט השלום בירושלים הצהרת תובע כנגד תושבת רהט בת 31, החשודה בניסיון לדקור שוטר מג"ב לפני כשבוע וחצי בשער שכם בירושלים. החשודה נצפתה על ידי לוחמי מג"ב, ומבדיקה שערכו בתיקה מצאו זוג מספריים שבהם התכוונה לטענתה לדקור את השוטר. בימים הקרובים יוגש נגדה כתב אישום.

בתוך כך, היום מציינים ברחבי העולם המוסלמי את "יום ירושלים האיראני", ועל פי ההערכות, גורמים אנטי־ישראליים עשויים לנסות לנצל אותו לביצוע התקפות סייבר רבות כנגד גופים פרטיים או מוסדות ציבוריים בישראל. אירועי הסייבר הללו הם חלק מפעילות המכונה #OPJerusalem ומתרחשת מדי שנה בתחילת אפריל.

ההאקרים עשויים לבצע מתקפות מסוג מניעת שירות, אשר גורמות למצב שבו האתר לא יהיה זמין באופן חלקי. במקביל, ייתכן כי ייעשה שימוש בדרכים נוספות - בהן שליחת הודעות פישינג, חדירה למאגרי נתונים של חברות והדלפת מידע, לצד פרסום מידע כוזב על אודות מתקפות שלא בהכרח התרחשו. עם זאת, סביר להניח כי ההאקרים לא יסתפקו במתקפות הללו וינסו לפגוע בגופים בצורה קשה ומשמעותית יותר במטרה לגרום לנזק כבד.

כזכור, מתחילת החודש נרשמו מספר מתקפות סייבר שפגעו בגופים ובמוסדות מתחומים שונים. בין היתר, הותקפו האתרים של האוניברסיטאות הגדולות בישראל, בתי חולים וחברת הסייבר צ'קפוינט. בנוסף, התרחשה מתקפת סייבר שפגעה בדואר ישראל. במקביל להתקפות סייבר, ועל רקע האיומים השונים שהתעצמו בתקופה האחרונה גם מזירות רחוקות יותר מישראל, מיליציה שיעית פרו־איראנית בעיראק בשם א־נג'באא פרסמה איומים בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות, שבהם מופיעים אתרים אסטרטגיים בישראל כמו נמלי הים באשדוד וחיפה ואתרים נוספים, שנמצאים לכאורה תחת איום של תקיפה מצד אותו ארגון טרור.

במקביל שיגר אתמול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה איום מפורש לישראל כשאמר כי "יש לנו יכולות ומחר (היום) נראה אותן. זה לא יהיה סתם עוד יום - הוא יהיה יום חשוב לקראת השחרור". עוד אמר נסראללה כי "ישראל נמצאת במשבר הפנימי הגדול ביותר בכל 75 שנות קיומה והיא מתפוררת ומתרסקת".