לקראת יום השואה שיצוין ביום שלישי הקרוב, הביטוח הלאומי פרסם היום (ראשון) נתונים בנוגע למצבם של ניצולי השואה שחיים בישראל.  מהנתונים עולה כי נכון לפברואר 2023, בישראל חיים כיום כ-148 אלף ניצולי שואה, 61% מהן נשים, ו-39% גברים. 

מבין שורדי השואה, כ-65% מקבלים קצבת סיעוד, ו-31% מקבלים תוספת השלמת הכנסה לקצבה המגיעה להם מתוקף היותם אזרחים ותיקים (בהשוואה ל-26% בקרב אוכלוסיית האזרחים הוותיקים שמקבלים השלמת הכנסה לקצבת זקנה). מרבית השורדים שמקבלים השלמת הכנסה (69%) הינם יחידים, וכשליש מהם נשואים. 

מתנדבים מבשלים עם ניצולי שואה (צילום: הקרן לרווחת נפגעי השואה)
מתנדבים מבשלים עם ניצולי שואה (צילום: הקרן לרווחת נפגעי השואה)

ממלאת מקום מנכ"ל הביטוח הלאומי, ירונה שלום, התייחסה לנתונים ואמרה:  "האחריות הציבורית, הממלכתית והחברתית שלנו היא לסייע לשורדי השואה ולוודא כי הם חיים בכבוד הראוי להם. ישנם עוד חוקים שניתן לשנות כדי להבטיח זאת וכיידוע אנחנו 'במירוץ נגד הזמן' ולא צריך לחכות ליום השואה כדי להזכיר את הצורך בכך".

בתוך כך, ארגון "הקרן לידידות" ו"הקרן לרווחת נפגעי השואה" המעניקה בכל שנה סיוע כלכלי לכ-81 אלף ניצולי שואה פרסמו אף הם נתונים על מצבם של הניצולים, המעלים תמונה עגומה: סקר שפרסמו מראה כי 22% מניצולי השואה שפונים לסיוע מהארגון נאלצים לוותר על מוצרים ושירותים הכרחיים כמו בדיקות רפואיות, שימוש במכשירי חשמל לחימום או קירור הבית, ביגוד ועוד. 

ורה קופילוב, ניצולת שואה בשנות ה-80 לחייה המתגוררת כיום בבאר שבע ומקבלת סיוע מהקרן, סיפרה: "החיים מאוד לא פשוטים עבורי, במיוחד בגיל מתקדם שכזה, כשאני כבר לא מסוגלת לעבוד ולהרוויח משכורת, אבל חייבים להסתדר איכשהו. אני חושבת פעמיים לפני שמדליקה מזגן, או מפעילה מכשירי חשמל אחרים".