לאחר שהממשלה הצביעה על שינוי תקנון טקס יום העצמאות, השרה מירי רגב החליטה על רשימת מדליקי המשואות ליום העצמאות הקרוב. בין הנבחרים נמצאים: גיבור מלחמת ששת הימים אביגדור קהלני, השחקן והסטנדאפיסט שלום אסייג, היזמית סיוון יערי ועוד.

אביגדור קהלני

רגב, הודיעה היום לגיבור ישראל, תא"ל אביגדור קהלני, כי בחרה בו מקרב מומלצי הועדה הציבורית המייעצת להשיא משואה בהר הרצל ביום העצמאות. שמו של קהלני הולך לפניו כמפקד וכסמל לדוגמא אישית ממלחמת ששת הימים, בה נפצע קשות וזכה לעיטור המופת על לחימתו. כמו כן, במלחמת יום הכיפורים 1973 בה ניצב במרכזו של קרב המהפך ההסטורי בעמק הבכה בגולן, ועל לחימתו והנהגתו הוענק לו עיטור הגבורה - העליון והגבוה בעיטורים.

אביגדור קהלני  (צילום: אריאל בשור)
אביגדור קהלני (צילום: אריאל בשור)

אחרי שפשט את מדיו המשיך קהלני להקדיש את כל מרצו לחברה הישראלית – כפעיל חברתי, איש ציבור, חבר כנסת ושר בממשלת ישראל. הוא יזם ומוביל את מסע "בעקבות לוחמים", בו עולים בני נוער ברבבותיהם אל רמת הגולן ומקבלים עליהם, בהשראת גבורת דור לוחמי מלחמת יום הכיפורים, את נס המנהיגות, ההובלה והחלוציות. 

רגב מסרה: "בהתרגשות גדולה הודעתי לגיבור ילדותנו, אביגדור קהלני, על הבחירה בו להשיא משואה ביום העצמאות ה-75. אביגדור קהלני הוא סמל ומופת למסירות, למנהיגות ולציונות. יחד איתו יעמדו על הבמה כל עשרות האלפים שלחמו לפני חמישים שנה בשדות הקרב של הגולן וסיני, ביבשה באוויר ובים. גיבורי מלחמת יום הכיפורים שמדינת ישראל חבה להם את חייה".

שלום אסייג

זוכה פרס האקדמיה לטלוויזיה, שלום אסייג, קיבל גם כן מרגב את ההודעה כי ישיא משואה בטקס יום העצמאות הקרוב. אסייג היה מראשוני הסטנדאפיסטים שהופיעו בערוץ 2 בראשית דרכו. מאז, היה לשחקן קולנוע וטלוויזיה, מפיק, תסריטאי, עורך, מנחה ויוצר טלוויזיה מוביל. בכל שנותיו על הבמה ועל המסך לא התרחק אסייג ממורשת משפחתו ומעיירת הולדתו טירת הכרמל, אליה עלתה משפחתו ממרוקו. הוא בחר להשתמש באמנות כדי להשמיע את סיפורה של משפחתו ושל קהילתו – מתוך תחושה עמוקה של אהבה, שייכות וחמלה, ועורר הזדהות בקרב משפחות עולים מכל תפוצות העם. 

שלום אסייג (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
שלום אסייג (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

השרה רגב מסרה: "שלום אסייג מצחיק ומרגש את החברה הישראלית כבר שנים רבות, ומלמד אותנו שהסיפור הישראלי שלם רק כשהוא מורכב מסיפוריהם של כל גווני החברה".

מה עומד מאחורי הבחירה בשלום אסייג להדליק משואה

סיון יערי

גם סיוון יערי, מייסדת ומנכ"לית עמותת "אינוביישין אפריקה Innovation: Africa", הופתעה לשמוע כי תשיא משואה בטקס הקרוב. היזמית הגיעה למדגסקר שבאפריקה לפני 20 שנה כעובדת בתאגיד בינלאומי. למראה הילדים הצועדים קילומטרים רבים כדי להביא מים למשפחתם, החליטה להקדיש את חייה, להטמעת החדשנות הטכנולוגית הישראלית בכפרים המרוחקים של אפריקה.

אינוביישן (חדשנות): אפריקה (iA) הינו ארגון ללא מטרות רווח שמטרתו להביא טכנולוגיות סולאריות, מים וחקלאות ישראליות לכפרים נטולי תשתיות באפריקה. מאז הקמתו ב-2008, הארגון השלים למעלה מ-900 התקנות, המספקות אנרגיה סולארית ואור לבתי ספר ומרכזים רפואיים, ובעיקר, שאיבת מים בטוחים ונקיים ברחבי כפרים נידחים באזורים שונים באפריקה. iA שינתה את חייהם של למעלה מ-4.2 מיליון בני אדם ב-10 מדינות אפריקה.

השרה רגב: "החדשנות הישראלית מביאה בשורה לעולם כולו, וביחוד במדינות העולם השלישי, הודות ליזמים ויזמיות כמו סיוון, שמביאה במו ידיה אור לעולם כולו".

ורד בן סעדון

רגב הודיעה היום לחקלאית ורד בן סעדון, כי בחרה בה גם כן מקרב מומלצי הועדה הציבורית המייעצת להשיא משואה בהר הרצל ביום העצמאות. בן סעדון נולדה בהולנד למשפחת גרים, עלתה לארץ והתיישבה בשומרון. יחד עם בעלה ארז הקימו את ביתם בישוב ברכה שבשומרון, ואת כל חסכונותיהם השקיעו ברכישת עשרים דונמים של כרם ומאוחר יותר בפתיחת יקב בשם 'טורא'. על אף התמודדויות וקשיים רבים הפך היקב המשפחתי ליקב בוטיק איכותי, הזוכה בפרסים בינלאומיים ומביא כבוד לענף היין הישראלי כולו.

ורד בן סעדון (צילום: אריאל בשור)
ורד בן סעדון (צילום: אריאל בשור)

רגב סיפרה: "הכרמים שנטעו אבותינו באדמת השומרון לפני אלפי שנים שבים היום לפרוח בזכות חלוצים כמו ורד בן סעדון. חלוצה, חקלאית, יזמית ואישה מעוררת השראה".

נינה אבידר ווינר

גם נינה אבידר ווינר, מייסדת שותפה ויושבת ראש הכבוד של קרן אייסף, קיבלה את הידיעה המשמחת כי תדליק משואה בטקס הקרוב. נינה נולדה באלכסנדריה שבמצרים. בשנות החמישים עבדה נינה במחנות עליית הנוער בצרפת ובישראל ושם פגשה צעירים שגורלם יהפוך למפעל חייה: "ראיתי את הילדים, בעיניהם ניצוצות של חכמה, חסרי סיכוי לקבל חינוך טוב ולהגשים את עצמם. זה שבר את לבי, עבורם ועבור כל עם ישראל".

נינה אבידר ווינר (צילום: מרק ישראל סלם)
נינה אבידר ווינר (צילום: מרק ישראל סלם)

הצעירה פנתה אל הנדבן היהודי אדמונד ספרא עם רעיון חלוצי – הקמת קרן אשר תסייע לצעירים שעלו מארצות המזרח לממש את הפוטנציאל הלימודי שלהם. מאז ועד היום, בהובלתה של נינה כנשיאת הקרן, אייסף הייתה ועודנה הקבוצה הפילנתרופית המובילה בפיתוח המנהיגות החברתית והאקדמית בישראל. 

השרה רגב: "נינה היא חלוצה בתחום צמצום הפערים דרך חינוך והשכלה גבוהה. היא הראשונה שזיהתה את הצורך במתן מלגות לסטודנטים מוחלשים ובזכותה זכתה החברה הישראלית בצעירים ובצעירות נהדרים שמובילים היום במחקר, ברפואה, במשפטים, בממשל, באקדמיה, בעסקים ועוד".

פרופ' אבי ריבקינד 

השרה מירי רגב הודיעה לפרופ' אבי ריבקינד, מבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, כי גם הוא ידליק משואה בטקס הקרוב. פרופ' אבי ריבקינד הוא מחלוצי רפואת הטראומה בישראל. במשך שנותיו הרבות עמד בחזית המענה הרפואי לנפגעי טרור בבירה, והוא מוביל המיזם הארצי "צעירים נוהגים אחרת" להסברת הסיכון שבנהיגה לא זהירה. פרופ' ריבקינד מלווה בהתנדבות ארגוני רפואה וסיוע רבים, מייעץ לקצין רפואה ראשי בצה"ל בתחום כירורגיה כללית וטראומה, ומוביל את "ועידת ישראל לרפואה" אותה יזם והקים. 

השרה רגב: "עבודתו החלוצית של פרופ' ריבקינד הצילה אינספור בני אדם, בלי כל הבדל דת גזע ומין. במקצוענות שלו, באהבת האדם שלו, במסירות ובמרץ הבלתי נלאה, פרופ' ריבקינד הוא הסמל של רפואת הטראומה הישראלית".

לראיון עם פרופ' ריבקינד

יהודית נגוסה

אשת החינוך תדליק גם היא משואה בטקס הקרוב. יהודית נגוסה היא מייסדת וראש המכינה הקדם-צבאית "הזדמנות לשנות". מכינה הפועלת בקיבוץ עין השלושה, הסמוך לגבול עזה. המכינה פונה לנערים אשר קיבלו פטור מגיוס על רקע אי-התאמה ועבר פלילי ומוכנים לעבור תהליך שינוי אינטנסיבי, ומעניקה להם הזדמנות שניה לשירות צבאי משמעותי.

נגוסה, בת למשפחה יוצאת אתיופיה, שירתה בעבר בשירות הבטחון הכללי. אחרי שחרורה פנתה לחנך בעולם המכינות הקדם-צבאיות ופעלה רבות לשילוב צעירי הקהילה האתיופית והפריפריה הישראלית במכינות.

משיאת המשואה אשת החינוך יהודית נגוסה (צילום: פרטי)
משיאת המשואה אשת החינוך יהודית נגוסה (צילום: פרטי)

השרה רגב: "יהודית, מופת של חינוך ושל דוגמא אישית, תשיא את המשואה לכבודם של כל אנשי ונשות החינוך שמוסרים את חייהם למען דור העתיד שלנו, ולא משאירים אף אחד מאחור, ולכבודה של הקהילה האתיופית, והכוחות האדירים שהיא מצמיחה מתוכה".

לראיון המלא עם יהודית נגוסה

סא"ל ד', מפקד יחידת דובדבן 

הרמטכ"ל הודיע לסא"ל ד', כי הוא נבחר להשיא משואה בהר הרצל ביום העצמאות הקרוב. סא"ל ד' הוא מטובי בניה של הארץ הזאת, פצוע צה"ל שהשתקם וחזר לשירות קרבי מלא, ומוביל את חייליו מדי יום ומדי לילה למבצעים עלומים ונועזים, שהודות להם כולנו יכולים לישון בשקט. סא"ל ד. יעמוד שם בשם כל הלוחמים והלוחמות החשאיים שלנו, שבאומץ, בתחכום ובאנושיות גדולה מגנים על מדינת ישראל ועל אזרחיה.

סא''ל ד' (צילום: דובר צה''ל)
סא''ל ד' (צילום: דובר צה''ל)

סא"ל הוא מטובי בניה של הארץ הזאת, פצוע צה"ל שהשתקם וחזר לשירות קרבי מלא, ומוביל את חייליו מדי יום ומדי לילה למבצעים עלומים ונועזים, שהודות להם כולנו יכולים לישון בשקט. סא"ל ד. יעמוד שם בשם כל הלוחמים והלוחמות החשאיים שלנו, שבאומץ, בתחכום ובאנושיות גדולה מגנים על מדינת ישראל ועל אזרחיה.

הכירו את ד', מפקד יחידת דובדבן

רעות עמיחי 

רעות בת 17, ממושב נטע בחבל לכיש, המתנדבת בארגון "השומר החדש", נבחרה גם היא להשיא משואה ביום העצמאות הקרוב.

"השומר החדש" הינו ארגון חברתי חינוכי וציוני שהוקם בשנת 2007 על ידי קבוצת מתנדבים אוהבי הארץ בכדי לסייע ולהעצים חקלאים וגורמי אכיפה בשמירה על אדמות המדינה ובמקביל לחבר את תושבי הארץ כולה, בדגש על הדור הצעיר, לאדמה, לאהבת הארץ, ציונית וערבות הדדית. רעות מתנדבת בשומר החדש למעלה מ-3 שנים, ופעילה בתכנית מנהיגות צעירה של השומר החדש ע"ש אלכסנדר זייד. היא נבחר על ידי ראשי הארגון לייצג את אלפי המתנדבים. 

רעות עמיחי (צילום: דוברות השומר החדש)
רעות עמיחי (צילום: דוברות השומר החדש)

השרה רגב: "רעות וחבריה בארגון השומר החדש מסמלים את כל מה שטוב ויפה בחברה הישראלית – אהבת הארץ, ציונות וערבות הדדית. רעות היא ההוכחה שדור העתיד של מדינת ישראל הוא דור נפלא, ואני גאה בה מאוד".

לראיון המלא עם רעות עמיחי

ד"ר חתאם חוסיין

ד"ר חתאם חוסיין מבית החולים רמב"ם בחיפה התמחתה ברפואה פנימית ומחלות זיהומיות בקריה הרפואית רמב"ם ושימשה כרופאה בכירה ביחידה למחלות זיהומית. ב-2011 התמנתה לרכז את תחום בקרת הזיהומים בבית החולים. כיום היא מנהלת את היחידה למניעת זיהומים ומובילה מחקר קליני חלוצי בנושא זיהומים נרכשים בבית החולים וחיידקים עמידים. בנוסף, ד"ר חתאם מונתה לסגנית בית החולים נהריה.

בתקופת המאבק בנגיף הקורונה ניהלה ד"ר חוסיין את מערך הקורונה בבית חולים רמב"ם ומונתה למנהלת שתי מחלקות ייעודיות לקליטת חולי קורונה. בצד עבודתה היא משמשת כמרצה קלינית בכירה בפקולטה לרפואה של הטכניון וחברה בוועידות רפואיות.  

השרה רגב: "ד"ר חתאם חוסיין, גאוות הכפר רמה והעדה הדרוזית, היא חלוצה בתחום הרפואי וחלוצה חברתית. חתאם היא השראה לצעירות ישראליות כולן ובייחוד לצעירות בנות העדה הדרוזית ומראה לכולנו שלעשיית טוב – אין גבולות".

דייוויד בלאט

מאמן הכדורסל דייוויד בלאט נבחר גם הוא להשיא משואה בהר הרצל ביום העצמאות.

דייוויד בלאט, כדורסלן ומאמן כדורסל, הוא אחד הספורטאים האהודים בישראל ואחראי לרבים מהישגי הכדורסל הישראלי. הוא החל את הקריירה הספורטיבית שלו באוניברסיטאות אמריקניות, אך אחרי השתתפותו במשחקי המכביה החליט לעלות לארץ, והשתלב בעולם הכדורסל הישראלי - תחילה כשחקן ובהמשך כמאמן אגדי, שנחשב לאחד מגדולי המאמנים בהיסטוריה של הספורט הישראלי.  

השרה רגב: "דייוויד בלאט מייצג את התרומה האדירה של העולים מארצות הברית ומכל תפוצות ישראל לספורט הישראלי ולמדינת ישראל כולה. בהופעותיו הרבות בעולם כמייצג של הספורט הישראלי הוא מקור השראה לרבים שהולכים בעקבותיו".

דיויד בלאט (צילום: ספורט1)
דיויד בלאט (צילום: ספורט1)

סילבן אדאמס

איש העסקים והנדבן סילבן אדאמס נבחר על ידי מירי רגב, בהתייעצות עם שר התפוצות עמיחי שיקלי, להשיא משואה בהר הרצל ביום העצמאות.

כנער בראשית שנות ה-70 בקנדה התקומם סילבן אדמס על הפער בין מדינת ישראל המופלאה, החלוצית ומפריחת השממה אותה הכיר, לבין הסיקור התקשורתי העולמי של ישראל. החינוך הציוני והדוגמה האישית שקיבל בקהילה היהודית בקנדה הובילו אותו, כאדם בוגר, לחפש דרכים חדשות ויצירתיות לחשיפה חיובית של פניה היפות של ישראל. 

אדמס, שמחלק היום את זמנו בין קנדה לישראל, עמד מאחרי הבאת הג'ירו ד'איטליה, ממרוצי האופניים הנחשבים בעולם, לישראל; משחק הידידות של נבחרות ארגנטינה ואורגוואי בכדורגל ששודר למאות מיליוני צופים בעולם; הופעת הזמרת מדונה באירוויזיון בתל-אביב שהייתה לאחת התחרויות הנצפית ביותר בתולדות האירוויזיון; חמש שנות אירוח של אליפות איש הברזל של המזרח-התיכון ועוד.

רגב: "בסיפור חייו ובעשייה פורצת הדרך שלו סילבן מייצג את המחויבות הציונית העמוקה של יהודי התפוצות למדינת ישראל. העשייה שלו הובילה להצלחה יוצאת דופן במיצוב ישראל כיעד מבוקש ואטרקטיבי לאירועי ספורט יוקרתיים ומופעי תרבות, ובהקמת גשרים חדשים בין ישראל לעולם".

סילבן אדאמס (צילום: צילום מסך)
סילבן אדאמס (צילום: צילום מסך)

אליהו צלאח

אליהו צלאח, ממייסדי המושב שתולה, קיבל גם כן את החדשות המרגשות כי ישיא משואה בהר הרצל ביום העצמאות.

אליהו צלאח עלה בגפו מכורדיסטאן לישראל בסמוך להקמת המדינה. כחייל בודד השתתף במלחמות ישראל ונמנה על מקימי המושב שתולה שבגבול הצפון. במשך שנים רבות עסק בחקלאות ובתעשייה, זאת על אף איום הקטיושות התמידי שנשקף למושב מכיוון לבנון. 

לאורך השנים היה ביתו פתוח בפני נזקקים. יחד עם זוגתו הוא אימץ חיילים בודדים ששרתו באזור, ופעל להנחלת מסורת יהודי כורדיסטן. בצד כל זאת – המשיך את מסורת הפיוט של יהודי כורדיסטאן וכתב מאות פיוטים שקובצו בשני כרכים עבי כרס.

רגב מסרה: "אליהו צלאח ובני דורו שרטטו את הגבולות של מדינת ישראל בשדה שחרשו, בלול שהקימו, בבית הכנסת שבנו. השנה נעלה על נס את תרומתם האדירה של החלוצים והחלוצות המופלאים האלה, אנשי תנועת המושבים המפוארת".

אופק ראשון

אופק ראשון בת ה-17 תשיא גם היא משואה ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל. במשך שש שנים, מכיתה א' עד כיתה ו', סבלה אופק ראשון מחרם אכזרי שהובילו ילדי כיתתה. היא בחרה לחשוף באומץ את סיפורה בפני החברה הישראלית כולה, והפכה את חוויותיה האישיות הקשות למקור כוח ולשליחות. 

כיום אופק פעילה להעלאת המודעות למכת החרמות והבִּיוּש, "שיימינג", בבתי הספר. כיום היא עומדת בראש "סיירת חרם", פרויקט אותו יזמה במשותף עם צוות תכנית "הצינור" בערוץ 13, שבו היא ושותפים נוספים מסייעים לילדים שסובלים מחרם. 

השרה רגב: "אופק, נערה צעירה אשר הובילה מהלך חברתי למרות גילה הצעיר והנסיבות הקשות אליהן נקלעה, היא עמדה באומץ על כבודה ועל מקומה בחברה ונחלצה להגנתם של צעירים אחרים. אופק היא השראה לצעירים בני גילה בכל רחבי הארץ שנקלעים, לצערנו ולבושתנו, למציאות הנוראה והבזויה של חרמות. המשואה שהיא תשיא ביום העצמאות היא אמירה ברורה – בעד האחווה ונגד החרם".

לראיון המלא עם אופק ראשון

אופק ראשון (צילום: סלי בן ארי)
אופק ראשון (צילום: סלי בן ארי)