עצרת יום השואה של יד מרדכי התקיימה הערב (שני), בערב יום הזיכרון לשואה. השנה הכנס ציין 80 שנים למרד גטו ורשה. הטקס התקיים בהשתתפות יצחק הרצוג, נשיא מדינת ישראל, ח"כ יאיר לפיד, יו"ר האופוזיציה, וטובה דורפמן, נשיאת ההסתדרות הציונית העולמית.

נשיא המדינה אמר בטקס: “בהיסטוריה האנושית ובהיסטוריה היהודית הם ניצחו, ושמור להם מקום בגלל שלעד יזכרו כשומרי גחלת הכבוד, כבודם של אלה שהוכרזו נטבחו ונרצחו. בערב הזה בית ישראל כולו עדות חיה לניצחון הזה - מספר חודשים אחרי המרד קמה ההתיישבות ביד מרדכי. אתם תושבי העוטף חזית בצורה למול הקמים עלינו לכלותינו".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נשא דברים בטקס, ואמר: ״השואה הציבה את ישראל בפני אתגר כפול, מצד אחד עלינו להיות מסוגלים להגן על עצמנו, בטחונה של מדינת ישראל ושל תושביה צריך להיות בידנו. אסור לנו לסמוך על אף אחד מלבד עצמנו. השואה גם לימדה אותנו שאנחנו צריכים להיות מוסריים, את השואה אסור להשוות לשום אירוע בהיסטוריה אבל זאת חובתנו לזכור מה למדנו ממנה".

"המבחן המוסרי מתקיים לא רחוק מפה, בעזה וגם בלבנון, באיראן. המבחן המוסרי שלנו הוא להבחין בין מחבלים לבין חפים מפשע, יהודים לא מבצעים פוגרומים, יהודים לא שורפים כפרים, הדרך להתמודד עם הרוע הוא לא להפוך דומה לו״, הוסיף.