אירועי יום השואה יחלו היום (שלישי) בשעה 10:00 בצפירת דומיה בת שתי דקות ברחבי הארץ לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. במהלך היום יתקיימו מספר טקסים ואת היום יחתמו עצרות הנעילה בלוחמי הגטאות וביד מרדכי.

הרצוג: "יום הזיכרון הזה לא רגיל, להשאיר את הימים הקדושים הללו מחוץ למחלוקת"
לפיד בטקס יום השואה ביד מרדכי: "הדרך להתמודד עם הרוע הוא לא להפוך דומה לו"

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה

  • 10:00 צפירת דומייה בת שתי דקות ומעמד הנחת הזרים ביד ושם.
  • 11:00 מעמד "לכל איש יש שם", של הקראת שמות קורבנות השואה ביד ושם, במשכן הכנסת וברחבי הארץ.
  • 11:00־16:30 הדלקת נרות זיכרון אישיים בכיכר גטו ורשה ביד ושם על ידי הציבור הרחב, בשיתוף עמותת שם ונר.
  • 13:00 טקס האזכרה הממלכתי באוהל יזכור ביד ושם.
  • 13:15 סיורים מודרכים לקהל הרחב במוזיאון לתולדות השואה ביד ושם.
  • 17:30 עצרת תנועות הנוער בבקעת הקהילות שביד ושם.
  • 18:45 כינוס עמותת דורות ההמשך בבית הפלמ"ח בתל אביב ועצרות הנעילה בלוחמי הגטאות וביד מרדכי. 

בשעה 14:00 מצעד החיים ה-35 בפולין ייצא לדרך, ובו יצעדו 10,000 אנשים מאושוויץ לבירקנאו במשלחות ממעל 25 מדינות. את המצעד יובילו 42 שורדי שואה מישראל ומהעולם, שר החינוך יואב קיש, דורון אלמוג, יו"ר הסוכנות היהודית; איריס וחיים טייב, בני דור שלישי לשורדי שואה; יפעת עובדיה־לוסקי, יו"ר קק"ל; איש העסקים היהודי־אמריקאי רוברט קראפט, שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שגריר ארה"ב בישראל לשעבר דיוויד פרידמן ועשרות אלפי בני נוער יהודים ולא יהודים מרחבי העולם.

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ינעלו, כאמור, בשעה 20:00 בעצרת בקיבוץ לוחמי הגטאות בסימן "מרד גטו ורשה - בית ספר לרוח האדם", לציון 80 שנה למרד במעמד נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ומפקד פיקוד צפון אלוף אורי גורדין.

בתוך כך, ח"כ חילי טרופר ('המחנה הממלכתי') נשא דברים בנאום בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה במוזיאון 'בית העדות' במושב ניר גלים, ואמר: "קטונתי מלהבין או לתפוס מה מרגישים אלה ששרדו את התופת, כאשר שומעים בישראל של היום את זילות המושגים, הקשורים בשואה, ואת השימוש חסר האחריות בהם".

עוד אמר: "המילים 'כוחנו באחדותנו', המאיים כיום להישחק עד דק, יצר את המציאות כאן בניר גלים, והוא לא רק ביטוי, הוא דרך חיים. קטונתי מלהבין או לתפוס מה מרגישים אלה ששרדו את התופת, כאשר שומעים בישראל של היום את זילות המושגים, הקשורים בשואה, ואת השימוש חסר האחריות בהם, ללא מחשבה, או גרוע מכך עם מחשבה. מילים, שבשביל מקימי ניר גלים, הם החיים עצמם וגם המוות. מילים שהם סכין בבשר החי, לעתים פשוטו כמשמעו. כמו המושג שארית הפליטה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג בעצרת יום השואה (צילום: קובי גדעון לע''מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג בעצרת יום השואה (צילום: קובי גדעון לע''מ)

אמש התקיימה העצרת המרכזית ברחבת יד ושם בירושלים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר האיראני ובנו של השאה אשר שלט בעבר באיראן, רזא פהלווי.

בין היתר, אמר הרצוג בדבריו: "השנה אני מבקש לציין משהו חשוב. התועבה הנאצית – היא רשע שאין לו תקדים, ואין דומה לו בשום קנה מידה. זה לא עוד רוע. זו אינסופיות של זוועה. עלינו לזכור, לשנן ולהפנים שוב ושוב: אלה - ורק אלה - נאצים. זו – ורק זו – שואה. גם כשאנו בעיצומן של מחלוקות עזות, על גורל, על ייעוד, על אמונה, על ערכים, עלינו להיזהר ולהישמר מכל דימוי, מכל השוואה- לא לשואה, ולא לנאצים. בעיצומו של היום הקדוש הזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת יום השואה (צילום: מרק ישראל סלם)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת יום השואה (צילום: מרק ישראל סלם)

כמו כן, נאם ראש הממשלה, שאמר בין היתר: "מדינת היהודים חייבת להגן על עצמה בכוחות עצמה מול כל אויב מול כל איום. ניצחון העבר אינו מבטיח לבדו את ניצחון העתיד, הוא מחייב מאבק חסר פשרות, לכן אנו נאבקים בכל הסכם גרעין עם איראן. אנו נאבקים בתקיפות בשלוחות הטרור, מי שיבקש להשמידנו ייתקל בתגובה מוחצת, הם יגלו שוב את הכוחות העצומים שטמונים בעמנו. אני עומד פה הרבה שנים, הפעם אני מבקש להדגיש, מבקשי נפשנו, הצוררים החדשים אולי חושבים שאין לנו את הנחישות לעמוד מולם, הם טועים בגדול".