סקר שיזם היועץ האסטרטגי יוסי טאטיקה, באמצעות פאנלס פוליטיקס לקראת אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, מציף את השבר העמוק שנפער בין הציבור לנבחריו. הסקר בוצע לאחר שבתקופה האחרונה נשמעו קריאות מצד משפחות שכולות להדיר פוליטיקאים מטקסי יום הזיכרון.

רוב המשיבים (52%) מסכימים שלאור המחלוקות החריפות סביב הרפורמה, פוליטיקאים משני הצדדים לא צריכים להופיע לטקסים בבתי העלמין הצבאיים ביום הזיכרון הקרוב. 32% לא מסכימים לכך ו־16% חסרי דעה.

ההסכמה הגדולה יותר היא בקרב מי שהצביעו בבחירות האחרונות למפלגות האופוזיציה הנוכחית (75%), מי שמגדירים עצמם אנשי שמאל (74%) או מרכז (66%).

נתון מפתיע ומעניין מראה כי גם בקרב מצביעי הימין הדעות חלוקות, בין 41% שמסכימים לכך ל־40% שלא מסכימים. בקרב מי שהצביעו למפלגות הקואליציה, יש יותר מתנגדים להצעה (46%) מאשר מסכימים (33%). 

בתוך כך, נכון לעכשיו במשרד הביטחון נערכים לקיום טקסי הזיכרון לחללי מערכות ישראל במתכונת הרגילה, הכוללת גם את השתתפות הדרג הפוליטי והשרים שנושאים נאום בטקסי הזיכרון המרכזיים. גורמים ביטחוניים אומרים כי הם ערים לוויכוח הציבורי בנושא, אבל כרגע אין שינוי בתוכני הטקסים ובמשתתפים בהם.

יו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם נפגש אתמול עם שר הביטחון יואב גלנט בנושא טקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. הוא שיקף לשר מצב עגום שבו הוא חושש מאוד ממה שיתרחש אם אכן יגיעו לטקסים פוליטיקאים כדי לשאת דברים. לדברי בן שם, מעל 8,500 משפחות שכולות פנו לארגון בבקשה שבטקסים השנה לא ייקחו חלק פוליטיקאים. הדיון עם השר הסתיים ללא החלטה, והנושא יועבר להחלטת הממשלה. בן שם לא העלה עמדה אישית בפגישה, מאחר שבארגון יש גם כאלה שתומכים בהגעת שרים לטקסים. אחת ההצעות הייתה שפוליטיקאים יגיעו לטקסים מבלי לשאת דברים.

אלי בן שם (צילום: אתר יד לבנים)
אלי בן שם (צילום: אתר יד לבנים)

מה שצורם במיוחד לרבות מהמשפחות השכולות, אומר בן שם ל"מעריב", הוא העובדה שגם שרים וח"כים שלא שירתו בצבא אמורים לשאת דברים בטקסי הזיכרון, כמו למשל השר איתמר בן גביר, שאמור לנאום בטקס בבאר שבע. "זה לא שאלה של 'האם'. משפחות שכולות כבר הודיעו לי שלא יאפשרו את כניסתו של השר לבית העלמין בבאר שבע במהלך הטקס".

בן שם אמר עוד שהחשש מאלימות במהלך הטקסים מדיר שינה מעיניו, תוך חשש שיום הזיכרון יהפוך ליום כיפור של החברה הישראלית. ארגוני המחאה מצדם הודיעו לבן שם שלא יגיעו באופן מאורגן במטרה למחות בבתי העלמין.

יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל תמי שלח שלחה ביום ראשון מכתבים לראשי המפלגות בכנסת בדרישה שיתכנסו להצהרה משותפת למנוע את זילות יום הזיכרון וההפרעות הצפויות בבתי העלמין. שלח כתבה: "בשעה קשה זו, עליכם להדגים לציבור הישראלי כולו אחדות לאומית מהי. התכנסו יחדיו, וצאו בקריאה משותפת להשאיר את המחלוקת הפוליטית מחוץ לבתי העלמין ולטקסי יום הזיכרון". שלח ביקשה להדגיש את העובדה שנבחרי הציבור הצפויים לשאת דברים בטקסים השונים צריכים לשאת נאומים מאחדים ולהימנע מלהעלות נושאים שנויים במחלוקת בבתי העלמין.

יואב גלנט בטקס יום השואה (צילום: רפי דלויה)
יואב גלנט בטקס יום השואה (צילום: רפי דלויה)

מנגד, התנועה הקיבוצית החליטה לבטל את הזמנת שר הביטחון גלנט וח"כ אלון שוסטר מכחול לבן לטקס שיערך כבר ביום חמישי באנדרטת חללי התנועה הקיבוצית שבפארק מנשה. מדובר בטקס זיכרון ל־3,120 נופלי התנועה הקיבוצית במערכות ישראל ופעולות האיבה.

גלנט הוזמן תחילה לשאת דברים בטקס, אך הזמנתו בוטלה לאחר פניה של חלק מהמשפחות השכולות, שדרשו שלא יהיה בו השנה נציג של הממשלה, וכאמור בוטלה גם הזמנתו של ח"כ שוסטר. בתנועה הקיבוצית הסבירו שהיו פניות מצד משפחות שכולות שביקשו כי בטקס לא תהיה השתתפות פולטיקאים.