עמותת "צלול", שמפעילה ימי ניקיון לאורך כל ימות השנה בהם משתתפים אלפים, קיימה היום (שבת) ב"יום כדור הארץ 2023" שני נקיונות חוף נרחבים, בחוף פלמחים ובמפרץ אילת בחוף השמש הצפוני. זאת במטרה להעלות את המודעות לצורך השמירה וההגנה על הים מפני פסולת וזיהום.

יום הניקיון בפלמחים כלל הסברה לציבור על הצורך לשמור על הניקיון ועל החשיבות העצומה שיש בניקיונות החוף שמארגנים בתי ספר, חברות ויחידים לשמירה על חופי ארצנו. באילת כלל יום הניקיון צלילת ניקיון בהשתתפות כ-14 צוללנים ובהם המצפה התת ימי, עמותת צלול, עמותת מדבר וים בליווי של עשרות תושבי אילת ומתנדבים שבאו להביע את תמיכתם ולסייע בעבודת הניקיון.

במהלך צלילת הניקיון נאספה פסולת במשקל כ-400 קילוגרמים, כולל שלושה קורקינטים חשמליים. צלילת ניקיון נעשתה בליווי ובפיקוח מלא של צוות מקצועי הכולל ביולוגים ימיים, צוללנים מקצועיים, וחוקרים. במקרים בהם נאסף במהלך צלילה בשוגג בעל חיים, הוא הוחזר מיד למים בשלמותו. חשוב לציין, פסולת מזיקה ומזהמת את הסביבה הימית ובין היתר פוגעת גם בשונית האלמוגים.

יום כדה"א, עמותת "צלול". קרדיט: באדיבות עמותת "צלול"
במהלך יום הניקיון הוצג על החוף מיצג "הסכם קצא"א – פצצה מתקתקת", של האומנית, עינת שטקלר, שמטרתו להתריע כנגד הרחבת שינוע הנפט על ידי חברת קו צינור נפט אירופה אסיה (קצא"א) דרך מפרץ אילת, הרי הנגב והים התיכון, תוך איום חמור בגרימת נזק אדיר לשונית האלמוגים של מפרץ אילת. בשל המבנה הגנטי הייחודי של אלמוגי מפרץ אילת, יש להם חשיבות בנלאומית להתמודדות עם משבר האקלים שמשמיד שוניות בכל רחבי העולם. המיצג כלל שולחן ענקי עם מפה וכלי אוכל, ועליו הוגשו ארבעה לווייתנים טבולים בנפט. סביב השולחן ישבו סועדים לבושים בשחור.

מדוע חשוב לנקות חופים?

הפלסטיק, ובעיקר הפלסטיק החד פעמי, הוא מאויבי הסביבה הגדולים ביותר שגורמים לנזקים עצומים לסביבה ולבריאות. ממחקרים שבוצעו ברחבי העולם עולה שכל יום משייטים באוקיינוסים כ-2.3 מיליון טון פסולת פלסטיק, וכ-400 טריליון חלקיקי פלסטיק צפים באוקיינוסים. כמות שרק הולכת וגדלה עם השנים. הים התיכון, שהוא ים סגור, מוכה בפלסטיק על פי הערכות 10 אחוזים מכלל פסולת הפלסטיק בעולם משייטת לחופיו.

בהשפעת קרני השמש והגלים, פסולת הפלסטיק מתפוררת למיקרופלסטיק אותו אוכלים הדגים ושאר היצורים, ומגיע גם לשולחנינו וגופינו. הפסולת מסיעה איתה גם יצורים ימיים שהופכים למינים פולשים שפוגעים פגיעה קשה במגוון האקולוגי הימי. על פי מחקרים, בשנת 2050 יהיו במי הים יותר פיסות פלסטיק מיצורים חיים.

עמותת ''צלול'' יום כדה''א 2023 (צילום: באדיבות עמותת ''צלול'')
עמותת ''צלול'' יום כדה''א 2023 (צילום: באדיבות עמותת ''צלול'')

בניגוד למדינות אחרות בעולם שמבינות את נזקי הפלסטיק ועושות צעדים לצמצום השימוש, אצלנו הולכים אחורה. רק לאחרונה ביטל משרד האוצר את ההיטל על הפלסטיק החד פעמי שהביא לצמצום השימוש. רוב הפסולת בארץ, כולל פסולת הפלסטיק, נשלחת להטמנה, גוזלת שטחים פתוחים ומחריפה את זיהום האוויר.

לדברי עמותת "צלול": "כדי לצמצם את השפעתו המזיקה והקטלנית של הפלסטיק, ובעיקר הפלסטיק החד פעמי, על הממשלה להחזיר את ההיטל על פלסטיק חד פעמי, לשפר את נגישות הציבור להשבת מכלי המשקה, להרחיב את חוק השקיות לכלל המשק, לחוקק חוק ארצי האוסר על הכנסת כלים חד פעמיים לחופים (כיום חלק מהרשויות חוקקו חקי עזר מקומיים), להגדיל את הסיוע לנקיון החופים לרשויות המקומיות ולהטיל על רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וצה"ל לנקות את החופים שבאחריותם. מערכת החינוך דורשת "מצלול" להעמיק את ההסברה על נזקי הפלסטיק בגני הילדים ובבתי הספר מתוך תקווה ומחשבה שהתלמידים והדור הצעיר יטלו את המושכות וישפיעו על ההורים לשמור על הסביבה. לולא מהלכים אלה, נזקי הפלסטיק על הימים רק ילך ויגדל וכך גם הזיהום וההרס שיבוא איתו".