עדכונים חיים

ולתפארת מדינת ישראל: רגעי השיא מטקס הדלקת המשואות

טקס הדלקת המשואות המסורתי נערך בהר הרצל שבירושלים. בטקס נכחו ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה והרמטכ"ל הרצי הלוי

 בטקס המשואות דגלנים בטקס המשואות (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל: טקס הדלקת המשואות המסורתי נערך הערב (שלישי) בהר הרצל שבירושלים בהנחייתם של מורן אטיאס ואקי אבני. בטקס נוכחים ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה והרמטכ"ל הרצי הלוי. 

בהשתתפות 100 כלי טיס: מתי מטס יום העצמאות יעבור מעל הבית שלכם?
הופעות יום העצמאות 2023: מי האמנים שיופיעו בעיר שלכם?

לנוכח החששות מניסיונות להפרת הסדר, הודיעה מראש שרת התחבורה מירי רגב, המשמשת כיו"ר ועדת הועדים והסמלים, כי מי שינסה להפריע לטקס הממלכתי יוצא מהמקום. 

"לכבוד מדינת ישראל שאימצה אותי לחיקה כעולה חדש"

"אני מתרגש, אני נפעם", אמר דיוויד בלאט כשהדליק את המשואה. "איזה אנשים, איזו נבחרת, אני משיא משואה זו לכבוד מדינת ישראל שכעולה חדש אימצה אותי לחיקה, נתנה לי בית, ופתחה בפניי את האפשרות להקים משפחה ישראלית נאמנה וגאה. אני מכיר תודה על זה, לכבוד המשפחה המופלאה והחמה של הספורט הישראלי שנתנה לי את האפשרות לפרוץ גבולות, לקרב לבבות, להשפיע לחנך ולהוביל אנשים להיות הגרסה הכי טובה של עצמם! לכבוד האחים והאחיות החדשים שלי, שמתמודדים עם מחלת הטרשת הנפוצה, אנחנו יודעים - כל יום הוא מאבק וכל יום הוא מתנה. לעולם לא נוותר, ולתפארת מדינת ישראל".

דיוויד בלאט בטקס הדלקת המשוואות (צילום: ערוץ כנסת)
מעריב אונליין

‏בגיל 91: צלאח אליהו השיא משואה

‏בגיל 91, צלאח אליהו השיא משואה: "לכבוד משפחתי האהובה. יש לי 13 ילדים ו-51 נכדים. לכבוד המושב שתולה, ההתיישבות העובדת בגליל ובכל ישראל", וסיים בפיוט מרגש. רעות עמיחי, בת ה-17, השיאה איתו את המשואה, ואמרה: "לכבוד מתנדבי השומר החדש. דור המנהיגים הבא שפועלים יחד באהבה ובכבוד. 'פראיירים' גאים".

הרב אליהו צלאח ורעות עמיחי בטקס הדלקת המשואות (צילום: ערוץ הכנסת)
מעריב אונליין
שלום אסייג צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אל תכעסו, אל תשנאו, תצחקו - זה יעשה לכם טוב"

בהמשך, עלה להדליק משואה השחקן והקומיקאי שלום אסייג: "אני, שלום, משיא משואה זו לכבוד ההורים שלי שעלו ממרוקו משכונת המעבורת, הקימו בית לתפארת. היו לנו הרבה ערכים, למרות שלא היה לנו כלום. הם לימדו אותנו לאהוב ולקבל כל אדם. לכבוד טירת הכרמל - לנצח הבית שלי. ולכל הערים והשכונות, גם אם קוראים לכם פריפריה, אתם הלב של המדינה ויכולים הכול".

הוא המשיך: "לכבוד עולם התרבות שמספר ויוצר את הפסיפס הישראלי, התפקיד הכי חשוב שלנו במיוחד היום זה לאחד ולחבר בין הלבבות, אחים אנחנו, מי יעשה את זה אם לא אנחנו, לכבוד ההומור שהביאני עד הלום, אל תכעסו, אל תשנאו, תצחקו, גם על עצמכם, זה יעשה לכם טוב, ולתפארת מדינת ישראל".

מעריב אונליין
נינה אבידר ווינר צילום: יונתן זינדל

"רק צריכים מישהו שיאמין בהם וילווה אותם בדרך"

בהמשך עלתה לבמה נינה אבידר ווינר, ממייסדי קרן המלגות אייסף, להדליק משואה. לפני שעלתה, אמרה: "משיאה משואה זו לכבוד ילדי הפריפריה הגאוגרפית והתרבותית בישראל, 'יהלומים במדבר', שכל מה שהם צריכים זה מישהו שיאמין בהם וילווה אותם בדרך. לכבוד מדינת ישראל, מדינה מלאה בניסים, שיכולה וצריכה להיות הנס של הילדים האלה. לכבוד כל השותפים לדרך לשליחות בת 47 שנה, ולכבוד 8,000 בוגרי אייסף בכל הארץ, שהיו הילדים שלי, אחר כך החברים שלי, השותפים שלי - והיום הם המורים שלי".

מעריב אונליין

"דורות רבים חלמנו - אתם מגשימים את החלום"

״אני, ד׳, מפקד יחידת דובדבן, בן גאה להורי שעלו בגיל צעיר כדי להקים בית בארץ ישראל, משיא משואה זו לכבוד הגיבורים, חיילי צה״ל ומפקדיו- בסדיר, בקבע ובמילואים", השיא ד' את המשואה. "דורות רבים חלמנו - אתם מגשימים את החלום. לכבוד אחיי ואחיותיי הפצועים, נפגעי הגוף והנפש, שלעולם לא ישאירו את שדות הקרב מאחור, ולכבוד אהובינו, המשפחות השכולות. אין מילים שיוכלו לבטא את עומק הקשר ואת עוצמת המחויבות". 

סגן אלוף ד' בטקס הדלקת המשוואות (צילום: ערוץ כנסת)
מעריב אונליין
סילבן אדמס צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"גם אם אנחנו מתווכחים - אנחנו מאוחדים"

את המשואה הנוספת הדליק הפילנתרופ ואיש העסקים סילבן אדמס: "אני משיא משואה זו לכבוד הוריי ששרדו את השואה, לחמו במלחמת העצמאות ובנו מחדש חיים מלאים טובים", אמר. "לכבוד הארץ הנפלאה שלנו והאנשים הנהדרים שבה, שהופכים את המקום הזה למקום הטוב ביותר בעולם, למקום שלנו. גם אם אנחנו מתווכחים, אנחנו מאוחדים. אני גאה להיות ישראלי, זאת ארצי".


 

מעריב אונליין

"אל תיתנו לאף אחד לכבות את האש שלכם"

אופק ראשון הדליקה משואה גם כן, וקראה: "אני, אופק בת יצחק וזיווה ראשון, משיאה משואה זו לכבודנו, לכבוד הילדים והילדות שנמצאים ושהיו בתהום שנקראת חרם. ילדים שקופים שמרגישים שהם לבד בעולם שאין להם אדמה מתחת לרגליים, שלא מוזמנים, שלא עונים להם לטלפון, זו לא אשמתכם, זו לא אשמתנו. אתם נפלאים, ואני מחבקת אתכם. תקשיבו למחיאות הכפיים, כולם מחבקים אתכם".

אופק ראשון בטקס הדלקת המשואות. צילום: ערוץ הכנסת
מעריב אונליין
פרופ' אבי ריבקינד וד"ר חיתאם חוסיין צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"למען כל אדם באשר הוא אדם"

פרופ' אבי ריבקינד, שהקים את יחידת הטראומה הראשונה בישראל, השיא משואה יחד עם ד"ר חיתאם חוסיין, רופאה מבית החולים רמב"ם בחיפה אשר תמונה בקרוב לתפקיד סגנית מנהל בבית החולים לגליל בנהריה: "אנחנו משיאים משואה זו לכבוד האחווה של נשות ואנשי מערכת הבריאות בישראל, מכל המגזרים, העדות והדעות שעובדים כתף אל כתף, למען כל אדם באשר הוא אדם. לכבוד העומדים על משמר החיים, לכבוד הדור הצעיר של הרופאות והרופאים שמתחנכים להובלת רפואת העתיד מתוך חמלה ואהבת האדם", אמרו. 

מעריב אונליין
ורד בן סעדון צילום: פלאש 90, יונתן זינדל

"לכבוד כל החקלאיות והחקלאים בכל רחבי הארץ"

את המשואה הבאה הדליקה ורד בן סעדון, מההתנחלות רחלים, אשר הקימה עם בעלה את יקב "טורא": "משיאה משואה זו לכבוד כל החקלאיות והחקלאים בכל רחבי הארץ שקמים בכל יום לפני הזריחה, שזורעים בדמעה - וקוצרים ברנה. לכבוד אחיותיי ואחיי, אנשי יהודה והשומרון שמיישבים את הארץ באהבה, בהקרבה ובמסירות".


 

מעריב אונליין

"זה הזמן שלנו להגשים את יעודינו - להיות אור לגויים"

את המשואה הבאה הדליקה היזמית סיון יערי, אשר מקדמת פרויקטים של חדשנות טכנולוגית באפריקה. "אני, סיוון בת סוזי וז'ילברט אשור ז"ל שנפטר לפני ימים ספורים. אבא - אני מקווה ורוצה להאמין שאתה כאן ורואה אותי הערב. אני משיאה משואה זו לכבוד החזון של הרצל, שבו מדינת היהודים מושיטה יד אל יבשת אפריקה. לכבוד החדשנות הישראלית, שמביאה כל כך הרבה טוב לעולם, בכל כך הרבה דרכים. זה הזמן שלנו להגשים את הייעוד שלנו ולהיות אור לגויים".

סיוון יערי עם האוכלוסייה המקומית בכפר באפריקה (צילום: אינוביישן אפריקה)סיוון יערי עם האוכלוסייה המקומית בכפר באפריקה (צילום: אינוביישן אפריקה)

מעריב אונליין

"מדינתי היהודית והדמוקרטית - אעמוד בשערייך"

אביגדור קהלני היה השני להשיא משואה, לאחר יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. ברגע הדלקת המשואה, נשא קהלני דברים: "אני, אביגדור קהלני בן שרה ומשה קהלני ז"ל, ואח לעמנואל קהלני, שנפל כלוחם במלחמת יום הכיפורים בסיני, משיא משואה זו ביום הקדוש הזה לכבוד מקימי המדינה שנתנו לנו מקום להיוולד בו. לכבודם של ניצולי השואה שצבע הטלאי הצהוב שלהם הפך לצבע עיטור גיבורי ישראל. לכבוד חברי עזי הנפש ששילמו בחייהם ונתנו לנו חיים. לחברי נכה צה"ל הממשיכים לשאת בכאב את צלקות המלחמה. לכבוד המשפחות השכולות שכאבן זועק ואין בידינו להושיע. לכבוד המדינה שלי שאני כה אוהב, היהודית, הדמוקרטית, שנולדתי אל תוך עורך. אני נשבע לך, היום כולנו נשבעים לך, תודה לחיילי צה"ל השומרים עלינו, תחיי מדינת ישראל".

אביגדור קהלני בטקס הדלקת המשוואות (צילום: ערוץ כנסת)
מעריב אונליין

"לא נשרוד האחד בלי השני"

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה נאם את נאום בכורתו בהר הרצל, לראשונה בטקס יום העצמאות במהלך כהונתו בתפקיד. לאחר נאומו, הדליק אוחנה את המשואה הראשונה.

"אזרחים ואזרחיות ישראל, בשעה זו ארצנו מתעטפת בחשכה היורדת מחרמון ועד הערבה, מכינרת ועד ים סוף. היום אשר בו ליבות כולנו עם זכר גיבורנו ועם משפחות השכול עוד מלווה אותנו, ודמעות היגון על אלה שאילולא הם לא הייתה לנו מדינה טרם יבשו. אך בזכותם ובזכות הקרבתם יזלגו הערב דמעות נוספות, דמעות של שמחה גדולה, על כך שזכינו לחיות במדינה ריבונית ועצמאית".

מעריב אונליין
ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות (צילום: ועי אברהם /לע"מ)

"אין, ולא תהיה לנו ארץ אחרת": ברכת ראש הממשלה לאזרחי ישראל

"אזרחי ישראל היקרים, המעבר החד מיום הזיכרון ליום העצמאות – כמוהו כצירי לידה של המדינה, שמביאים עימם גם נחמה וגם שמחה. בזכות הנופלים כולנו יכולים לחגוג כעת, כעם חופשי בארצנו. כבר 75 שנים שאנו עושים זאת, כאחים וכאחיות".

"אנחנו אחים. לא תמיד אנחנו מסכימים על הכל. לפעמים אנחנו מתווכחים בלהט. אבל הערבות ההדדית בינינו – שרירה וקיימת. אנו בונים יחד את עוצמת מדינתנו – קומה מעל קומה".

אנה ברסקי

הרב ליאו די, ששכל את אשתו ובנותיו בפיגוע הטרור בבקעת הירדן, קרא "יזכור"

הרב ליאו די, ששכל את אשתו ובנותיו בפיגוע הטרור בבקעת הירדן, קרא "יזכור" בפתח הטקס. אחריו, עלה לבמה ישי ריבו, ששר לזכר הנופלים את השיר "הכל עומד במקום".

מעריב אונליין