הרוג אחד בשבוע בממוצע, מעל 6 אלף פצועים: אלו נתוני הקטל בדרכים ל-2023

"אור ירוק" קוראת לציבור להתקין מערכות בטיחות מצילות חיים ברכבים הפרטיים ומזהירה - אלו הנתונים המלאים של שיעור הקטל בדרכים בשנת 2023

משה כהן צילום: מעריב אונליין
תאונת דרכים קשה בתל אביב
תאונת דרכים קשה בתל אביב | צילום: דוברות מד"א
3
גלריה

50 נוסעים בכלי רכב פרטיים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023 - הרוג אחד בשבוע בממוצע, מתריעים בעמותת "אור ירוק". מהנתונים, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי 583 נוסעי כלי רכב פרטיים נהרגו בתאונות דרכים בעשור האחרון – 59 בממוצע בשנה. בנוסף להרוגים הרבים, 6,465 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעים בתאונות דרכים בממוצע בכל שנה, כאשר 397 מהם נפצעים קשה.

עוד עולה מהנתונים, כי 1,575 נוסעי כלי רכב פרטיים נפגעו בתאונות דרכים בתחומי ערים וישובים בשנת 2023 וחמישה נוסעים נהרגו (שלושה יותר מאשר בשנת 2022). בעשור האחרון נפגעו 27,863 נוסעי כלי רכב פרטיים בתאונות דרכים בערים, 78 נהרגו ו-1,524 נפצעו באורח קשה.

זירת התאונה בכביש 66 (צילום: תיעוד מבצעי מד"א) | צילום: תיעוד מבצעי מד"א
תאונת דרכים בין ארבעה רכבים בירושלים
תאונת דרכים בין ארבעה רכבים בירושלים | צילום: דוברות מד''א

ב"אור ירוק" ציינו, כי תחום בטיחות כלי הרכב מאופיין בשנים האחרונות בהתפתחות טכנולוגית מהירה ובפיתוח מערכות חדשניות מגוונות, אשר מסייעות למנוע תאונה, למזער את נזקי הפגיעה בנפש וברכוש. חלק מאותן מערכות הבטיחות נכנסות בהדרגה כדרישה מחייבת בתקינה הבינלאומית ובכלל זה בתקינה האירופאית.

במשרד התחבורה פרסמו נוהל מערכות בטיחות לרכב פרטי ומסחרי חדש לשנת 2024, הכולל שתי מערכות בטיחות חדשות לרשימת הציוד הבטיחותי המזכה בהטבת מס. המערכות הן מערכת התרעה במצב של היסח דעת הנהג, ומערכת אזהרה על פתיחת דלת.

הטבות המס ניתנות עבור שורה ארוכה של מערכות בטיחות מצילות חיים, בהן התקנה של מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, מערכת זיהוי כלי רכב ב"שטח מת", מערכת אקטיבית למניעת התנגשות צד ב"שטח מת", בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת בלימה אוטומטית בשעת חירום, מערכת בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור ומערכת התרעה להשארת ילדים ברכב, זאת במטרה לעודד נהגים לרכוש כלי רכב המצוידים במערכות הבטיחות. מערכת חדשה שנכנסה לנוהל היא מערכת אזהרת פתיחת דלת, אשר מתריעה בפני הנהג לאחר שהרכב הגיע לעצירה מלאה וטרם פתיחת הדלת, על פגיעה אפשרית של רכב או רכב דו גלגלי המתקרבים מאחור.

התאונה בשומרון
התאונה בשומרון | צילום: מד''א

"במשרד התחבורה חייבים להגביר את המודעות לחשיבותן של מערכות בטיחות מצילות חיים, כדי לעודד יותר ויותר נהגים ונהגות לרכוש ולהתקין את אותן מערכות שלעתים יכולות לעשות את ההבדל בין חיים ומוות לא רק עבור הנוסעים אלא גם עבור הנהגים", הוסיף יעקב. לדבריו במקביל, על המשטרה מוטלת האחריות להגביר את האכיפה כנגד נהגים שמסיעים נוסעים שאינם חגורים בחגורת בטיחות, כדי ליצור הרתעה ולהטמיע בציבור הבנה כי נסיעה ללא חגורות בטיחות היא לא רק מסוכנת, אלא גם לא משתלמת.

תגיות:
הקטל בכבישים
/
הקטל בדרכים
/
עמותת "אור ירוק"
/
אור ירוק
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף