מאז תחילת המלחמה נאלצו הילדים ובני הנוער של הנגב המערבי ללמוד בבתי ספר זמניים, במוקדי הפינוי השונים ברחבי הארץ. במועצה האזורית שער הנגב ניצלו את החופש הגדול כדי להשלים לילדים ולבני הנוער פערים לימודיים לצד פעילות שתחבר את התלמידים מחדש.
בשער הנגב בחרו לספק לתלמידים סדנאות והכשרות מיוחדות כדי לגבש מחדש את חברי הקהילה הצעירים דרך מערכת החינוך המועצתית. ליטל מספרת: "עברנו מסעות ברחבי הארץ ובחו"ל, בהכשרות ובסדנאות רגשיות כדי שכל אחד מבני הנוער והילדים ימצא את המקום הנכון לו. הצוותים החינוכיים של המועצה עשו עבודה נפלאה והילדים שלנו יצאו לחוויות יוצאות דופן, בעלות אופי חינוכי ומהנה כדי לספק חוויה משמעותית ומחברת".
דדיה מבטיח: "אנו מעבים את הצוות החינוכי, במטרה לייצר לכל תלמיד מערך תומך המותאם לו". הוא מוסיף ואומר: "השנה המטלטלת שחוו הילדים אינה מסתכמת רק בצורך בהשלמת חומר לימודי. אנחנו מבינים כי בשנה הקרובה תפקיד בית הספר יתרחב ונצטרך לתת מענה גם לצורך הנפשי והפסיכולוגי, כדי לאפשר לילדים חזרה שיקומית לביתם המוכר, שנפגע קשה באסון שפקד את הנגב המערבי".
"אנחנו נערכים עם עיבוי הצוות הפסיכולוגי ומספקים מטפלים שיתנו מענה בתוך תחומי בתי הספר", אומר דדיה, "אנחנו דואגים להכשרות של צוותי החינוך על פי עקרונות חינוכיים שקבענו ומשקיעים משאבים בחינוך הוליסטי, חינוך מבוסס מקום וחינוך חלוצי".
שינוי נוסף שהחליטו להכניס השנה לבתי הספר והתיכון בשער הנגב הוא הלמידה מחוץ לכיתה, או כפי שהם מגדירים זאת - "חינוך מבוסס מקום". כדי להרחיב את תחושת השייכות, בייחוד בתקופה זו, ולהגביר את הזיקה והחיבור למקום המגורים ולסביבת המגורים, מוציאים את התלמידים ללמוד בישובים, בקיבוצי המועצה ובמושבים שבה.
כפי שמציין דדיה: "המטרה היא לפתח תרבות וזהות מקומית ועיצוב פני העתיד של הנערים והנערות, להבין את חשיבות הקהילתיות ולהתחבר אליה מחדש" ומוסיף, כי בעזרת שיטות חדשניות "נעצים את התלמידים ונביא אותם למצוינות".
דדיה מסביר: "חשוב לנו לחבר את החינוך לישובים עצמם, אנו בונים מרחבי השפעה שהילדים יוכלו לקחת בהם חלק. עלינו לתת לתלמידים תחושת בטחון אישי להאמין בעצמם אחרי האסון שקרה כאן. אנחנו רואים את הקהילה בונה את החינוך ואת החינוך בונה מחדש את הקהילה. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם ההורים, משקיעים מחשבה ומוציאים לדרך תכניות המגבירות את תחושת המסוגלות והאחריות".
מנהל אגף החינוך יגאל דדיה מסכם: "כדי להחזיר את שער הנגב להיות המקום שהיינו, כולנו מבינים שיש לקדם את הילדים והחינוך כעוגן מרכזי".