משרד החוץ הודיע כי הוסרו כל ההגבלות של רשות התעופה האירופית לטיסות לישראל, וההמלצה לא לטוס לישראל הוסרה. "זהו צעד חשוב שישפיע מיידית על חברות תעופה גדולות שלא חידשו את פעילותן לישראל מאז מבצע “עם כלביא” וירי הטילים מאיראן. כעת, הן יוכלו לחזור לטוס אלינו ולהחזיר את ישראל למפת התעופה הבינלאומית במלוא העוצמה", נמסר מהמשרד.
רשות בטיחות התעופה האירופית, שפועלת תחת האיחוד האירופי ומופקדת על שמירה על בטיחות התעופה במדינות החברות ובקרב מפעילים חיצוניים, דנה היום בהארכת תוקף אזהרת הטיסה שהוטלה על ישראל בחודש שעבר בעקבות העימותים עם איראן.
במסגרת האזהרה, קראה רשות בטיחות התעופה האירופית למפעילי טיסות שלא לטוס כלל במרחב האווירי של ישראל, לצד איסורים דומים באיראן, עיראק וירדן, בשל החשש להידרדרות מחודשת במצב הביטחוני ולשיבושים במערכות ניהול התעבורה האווירית. האזהרה הובילה להשעיית עשרות קווים בין לאומיים, ואף לשיבוש משמעותי בתנועת הנוסעים לישראל וממנה. כעת, עם ביטול ההנחיה, צפויה פתיחה מחודשת ומהירה של שורת קווים, ובענף מעריכים כי התחרות תתחדש כבר בשבועות הקרובים, מה שיוביל גם לירידת מחירים.
גורם בלופטהנזה, אחת מחברות התעופה הגדולות באירופה, מסר ל"מעריב" עוד טרם ההודעה כי היא נערכת להשבת טיסותיה לנתב"ג החל מה־1 באוגוסט. בינתיים, אייר פראנס הקדימה את כולן, וחזרה אתמול לטיסות סדירות לישראל. מטוסה הראשון נחת בנתב"ג ובו נוסעים ממספר יעדים באירופה. החברה הודיעה כי תפעיל את הקווים גם באמצעות מטוס הדגל שלה, הכולל שלוש מחלקות – תיירים, פרימיום ועסקים.
לצד החדשות המשמחות, נותרה באוויר שאלה מהותית: האם הממשלה תספק מנגנוני פיצוי לחברות הזרות שנאלצו להשבית את פעילותן בשל תנאים ביטחוניים שאינם בשליטתן? בענף התעופה מעריכים שחברות רבות יידרשו הבהרות וסיוע כספי, אחרת הן עשויות להסס אם לשוב ולפעול בישראל בטווח הארוך. במשרד האוצר טרם התקבלה החלטה בנושא, אך גורמים בממשלה מסרו כי מתקיים דיון פנימי בנושא, במטרה לשמר את התחרותיות של שוק התעופה הישראלי ולהימנע מנטישת חברות זרות.
ההגבלות הללו היו אמורות לפקוע כבר, אולם הן הוארכו עד היום, מתוך זהירות ומתן זמן לבחינת ההתפתחויות בשטח. ההפוגה שהושגה בין איראן לישראל לפני כשבועיים החזירה שקט יחסי, אבל נותר חשש לקריסת ההסכם ולחידוש האלימות, במיוחד לנוכח המתיחות בלבנון ובגזרת חיזבאללה.
עם חזרת החברות הזרות לפעילות, צפוי קיץ עמוס בנתב"ג, לאחר חודשים של קיפאון כמעט מוחלט. הביקוש לטיסות ליעדים מבוקשים באירופה, ארצות הברית ואסיה עשוי להמריא, והצפי הוא שעד אמצע אוגוסט יחזור השוק לפעילות כמעט מלאה.
בשדה התעופה בן גוריון כבר נרשמת היערכות מחודשת, והנהלת רשות שדות התעופה הנחתה את הצוותים להתכונן לקליטת קווים נוספים. בנוסף, מופעלים מנגנוני תיאום עם מערכות פיקוח אווירי באירופה כדי לאפשר מעבר חלק ובטוח לכלל הטיסות.
גורמים בענף התעופה העריכו שאם ההחלטה תתיר מחדש טיסות סדירות לישראל, הדבר ייתן רוח גבית לחברות שביטלו טיסות מסחריות בעקבות ההתלקחות. מדובר בין השאר בענקית לופטהנזה, אייר פראנס, וחברות הלואו קוסט המובילות שהקפיאו קווים פופולריים לנתב״ג. על פי התחזיות, ברגע שהשוק יתייצב והביקוש יחזור, מחירי הטיסות עשויים לרדת בצורה חדה בשל תחרות מחודשת של עשרות קווים. לצד ההכרעה של רשות בטיחות התעופה האירופית, קיימת דריכות בקרב החברות הזרות גם ביחס לעמדת משרד האוצר הישראלי.
הענף כולו המתין להחלטת הרשות. חידוש הטיסות לישראל עשוי להחזיר תקווה לענף התיירות והתעופה, שנפגע קשות מאז חודש יוני בעקבות סגירת שמי האזור. אם לא יהיו התפתחויות חריגות בשטח, ההערכות הן שמרבית חברות התעופה ימהרו לפתוח מחדש את הקווים, במטרה להשיב לעצמן את ההכנסות האבודות.