כעת ישראל, שהיא מגדולת היבואניות של משלוחי הבקר מאוסטרליה, מחפשים וגם מוצאים אלטרנטיבות. רק שעבור החיות המסכנות שעושות את דרכן לצלחת בישראל במסעות הארוכים תחת ייסורים קשים, מדובר באלטרנטיבות גרועות יותר.
במאי האחרון ישראל קיבלה את האנייה הראשונה שהביאה עגלים מאורוגוואי לישראל במסגרת מסלול חדש של יבוא עגלים חיים לשחיטה למאכל בישראל, המשמש תחליף להובלות הקיימות מאוסטרליה.
המסע הימי מאורוגוואי נמשך כ־21 ימים ועובר מרחק של כ־7,200 מייל ימי, לעומת 17–18 ימים ל־6,300 מייל מאוסטרליה כשהמסעות משם רק מתארכים בינתיים בשל המצור החות'י על ים סוף. ההובלה מפורטוגל – היצואנית הגדולה ביותר של בעלי־חיים חיים לישראל בעשור האחרון – אורכה כ־2,300 מייל כלומר פחות משליש מרחק.
תחקיר "ישראל נגד משלוחים חיים" המתפרסם כאן לראשונה מעלה כי לאחר שמשרד החקלאות אישר את פתיחת השוק ליבוא, מאמצע מאי הגיעו לישראל כבר ארבע אניות מאורוגוואי, שנשאו קרוב ל־16 אלף עגלים.
למרות הסיכונים הבריאותיים האפשריים, משרד החקלאות החליט בכל זאת לקדם את היבוא מאורוגוואי, והמשלוחים כבר החלו להגיע לישראל. כן, ככה נראה הסטייק שלכם לפני שהוא מגיע לצלחת.
זאת ועוד, למרות מצבם הקשה של העגלים מאורוגוואי עד כה לצד יבוא העגלים, מתנהלות כיום שיחות לפתיחת יבוא גם של טלאים מאורוגוואי – חיה רגישה במיוחד למסעות ימיים ארוכים, שבמהלכם נרשמת תמותה גבוהה משמעותית לעומת עגלים.
ב"ישראל נגד משלוחים חיים" מתריעים: "משרד החקלאות, שאמור לאכוף את חוק צער בעלי חיים, ממשיך להתנהל בהפקרות - במקום להפסיק עם הסבל הקשה במשלוחים החיים הקיימים מאירופה הקרובה, הוא בוחר להרחיב את היבוא גם למדינות רחוקות כמו אורוגוואי, תוך סיכון ממשי להפצת מחלות בישראל".
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "המשרד מעודד ומקדם את יבוא הבשר המצונן, על ידי הארכת תוקף חיי המדף, מחקר ושיתופי פעולה בתעשיית הפוד-טק במטרה לצמצם ככל הניתן את יבוא המקנה. היבוא מתבצע בהתאם לביקוש בישראל, ועומד בכללים הבינלאומיים ובקווים המנחים של ארגון בריאות בעה"ח העולמי (WOAH) וארגון הסחר העולמי (WTO)".
"המשרד לא מתפשר על בריאות הציבור ובריאות בעלי החיים ובכל אניה מחייב ליווי צמוד של וטרינר ומשגיח, שתפקידם לפקח באופן יומי על מצבם הבריאותי וההתנהגותי של בעלי החיים. צוותי המקצוע נמצאים בקשר עם הרשויות במדינות המוצא וקובעים את התנאים, לרבות בדיקות וטיפולים שנדרשים לשם הבאת מקנה בריא לישראל ובכדי להבטיח שכל ראשי הבקר והצאן כשירים למסע ממושך וכי רווחתם נשמרת גם בתנאים המורכבים ביותר", סיכמו בהודעה.