"בסבבי ההסלמה שהיו, אך טבעי שמטופלים רבים נמנעו מלהגיע למרכזים רפואיים בשל חשש ביטחוני או עומסים במיון ומצוקה במחלקות, והעדיפו לקבל שירות רפואי בבית. במקביל הייתה מגמה לקצר את משך האשפוזים", מוסיפה.
גוזלן, 48, סא"ל (במיל'), מומחית במדיניות ומִנהל באחיוּת, פרשה מצה"ל לפני חמש שנים. בתפקידה האחרון הייתה האחות הראשית בצה״ל. במהלך חרבות ברזל עשתה מילואים בחמ"ל הלאומי של משרד הבריאות.
"עולם היזמות תמיד בער בי", היא מספרת. "בשירות הצבאי את עוברת כל שנתיים־שלוש תפקיד, סוג של מתחילה מאפס. החשיפה למגוון רחב של תחומים ותפקידים מאוד התאימה לאופי שלי, לסקרנות, לללמוד משהו חדש. כשפרשתי מצה"ל לקחתי פסק זמן. רציתי לחשוב דרכי לאן. האם למשל להיות בתפקיד ניהולי בכיר במערכת הבריאות, או לנסות לתת הזדמנות ליצר הסקרנות שלי, שרוצה ליצור דברים חדשים ולקדם את מערכת הבריאות בצורה אחרת".
לדבריה, "אין כיום הרבה פלטפורמות שמנגישות אחות פרטית בפריסה ארצית ובטכנולוגיה שבה בתוך דקות מקבלים מענה. אנחנו מקבלים קריאות גם מהרגע להרגע של מטופלים. יש מגוון שירותים שניתן לקבל בזמינות גבוהה, כגון ליווי נשים אחרי לידה, טיפול בחולים כרוניים, טיפול בפצעים קשיי ריפוי, איזון סוכרת, ליווי מטופלים אחרי ניתוחים ועוד. יש גם שירותים של השגחות רפואיות, שבמסגרתן האחים והאחיות מגיעים לבית המטופל (או לבית חולים בעת הצורך) ונשארים איתו כמה שעות, ביום או בלילה".
לא לעשירים בלבד
תהליך הזמנת השירות, היא מסבירה, מאוד פשוט: "מורידים אפליקציה, כותבים איזה שירות צריכים - למשל ייעוץ הנקה, טיפול תרופתי וכדומה - באיזו עיר רוצים את השירות ובאיזה מועד. האפליקציה יודעת לאתר את האחים והאחיות עם הידע והניסיון הנדרש לשירות שאת מבקשת ובזמן הנדרש".
הגיל השלישי, שהוא בטח אחוז ניכר מלקוחות המיזם, לא תמיד מסתדר עם אפקליקציות. "אנחנו ערים לקושי הזה. עבור אוכלוסיית הגיל השלישי אנחנו מאפשרים גם פנייה בטלפון ובוואטסאפ, ונותנים להם מענה".
מחירי השירות, לדבריה, נעים בין 250־400 שקל לשעת טיפול, תלוי סוג הביקור והצורך, ואילו עלות השגחה נעה בין 100־150 שקל לשעה. "המודל הכלכלי שלנו הוא שאחוז מסוים מהתשלום עובר לוונדר. אצלנו, אגב, האחים והאחיות מקבלים ביטוח מקצועי נרחב בסטנדרט של המגזר הציבורי. הפעילות שלהם מבוטחת מקצה לקצה", היא מבהירה.
כיום, לדברי גוזלן, ישנם בפלטפורמה כ־1,200 אחים ואחיות בפריסה ארצית, המעניקים בממוצע כ־200 טיפולים בחודש, ו"זה רק הולך ועולה. אנחנו בעצם משלבים אצלנו אחים ואחיות שעובדים במגזר הציבורי ומגיעים אלינו להשלמת הכנסה. יש כאלה הזקוקים לכך, והפלטפורמה היא עבורם הזדמנות להשלמת הכנסה בזמנם החופשי".
גוזלן מדגישה ש"אנחנו לא רוצים להחליש את המגזר הציבורי, להפך. אנחנו רוצים לייצר אלטרנטיבות נוספות לאחים ולאחיות כדי שיוכלו לממש את הפוטנציאל המקצועי שלהם גם במגזר הפרטי. מי שפונה אלינו כדי לעבוד עובר תהליך קליטה מאוד דקדקני ומקצועי. זה כולל בין היתר קבלת מסמכים המעידים על השכלה וניסיון קליני, וריאיון מקצועי שנועד לבחון את הידע של האח או האחות ולהתאים להם את השירותים הרפואיים שהם יכולים להעניק במסגרת הפלטפורמה".
היא מפרטת: "למשל אחות שהיא מיילדת שמגיעה עם ניסיון רב בחדרי הלידה תשולב בוונדר בכל מה שקשור במעקבי היריון, שירותים לאישה אחרי לידה והדרכה ליולדת".
הקהילה היא הפתרון
כאמור, המיזם, לדבריה, מתכתב עם המגמות הקיימות כיום בתחום הבריאות. "מערך האשפוז היום בחוסר", היא מציינת, "וגם גידול האוכלוסייה מייצר אתגר מאוד משמעותי על מערכת הבריאות. אי אפשר לבנות עוד ועוד בתי חולים בלי סוף, וצריך לתת אלטרנטיבות אחרות ולחזק את הקהילה. מה שאפשר לתת בקהילה, לתת בקהילה. היום עושים ניתוחים בקהילה, ויש בדיקות שעושים בקהילה שפעם היו נעשות רק בבתי חולים. היום מאשפזים בקהילה. במקום לשכב במחלקה פנימית, המטופל נמצא בבית ומקבל שם את כל הטיפול".
עוד מסבירה גוזלן: "יש גם את הנושא של טיפול מותאם אישית: כל מטופל הוא עולם ומלואו, ובתוך זה צריך לייצר את המענה הרלוונטי. משרד הבריאות עצמו מעודד הרחבת שירותים בקהילה ובבית, מתוך הבנה שהמטופל מחלים טוב יותר בסביבה המוכרת לו ועל מנת להוריד עומסים מבתי החולים. כמו כן, כל יום אשפוז שנמנע חוסך למערכת משאבים עצומים ומפנה מיטות אשפוז. כולנו היינו רוצים שהטיפול בבית יינתן כחלק מהשירות הציבורי, אבל כיום השירות הציבורי לא מצליח לתת מענה לכל הצורך הקיים".
בדיוק בוואקום הזה, היא ממשיכה, "נכנס הסקטור הפרטי, שהפלטפורמה שלנו היא חלק ממנו. במהלך חרבות ברזל, למשל, חלה עלייה משמעותית בהיקף השירותים הרפואיים עד הבית ברמה הארצית, ומגמה זהה נרשמה גם בוונדר, עם עלייה של כמעט פי חמישה בביקורי אחים ואחיות עד הבית. מגמת העלייה עדיין נמשכת. כל חודש אנחנו רואים עלייה בהיקפי הפניות אלינו".
חושבים קדימה
שירות אחות עד הבית, מוסיפה גוזלן, עונה גם על הקושי שקיים היום ביתר שאת אצל הורים טריים רבים, בעקבות כך שאחד מהם נמצא במילואים, "ואז את כל הנחיתה בבית האישה עושה לבד, בלי השותף הטבעי שלה".
גם בלי קשר למילואים, היא אומרת, "עבור כלל ההורים הטריים המעבר הזה מרגע השחרור מבית החולים הביתה אינו פשוט, על אחת כמה וכמה להורים טריים שצריכים לשנות את שגרת החיים שלהם שהיו רגילים אליה עד עכשיו. בימים אלה, על מנת להקל על הורים טריים בימים ובלילות, מותג החיתולים האגיס מבית קימברלי קלארק יזם מהלך ורתם אותנו כדי שנספק את שירות האחיות לבתי הלקוחות. האגיס פנה אלינו והציע לשלם על אחיות מומחיות בתחום, כדי שילוו את ההורים במעבר הזה הביתה בכל הקשור בהדרכה ובטיפול בתינוק".