הלמ"ס מפרסם מספרים מדהימים: זו הסיבה שאתם עומדים בפקקים

המדינה גורפת 30-40 מיליארד שקל בשנה ממיסי רכב ודלק, בזמן שהנסועה עלתה ל-67.5 מיליארד ק"מ - 'יש אינטרס כלכלי להשאיר את המצב כמו שהוא'"

משה כהן צילום: מעריב אונליין
הפקקים בכביש 4. צילום: אבשלום ששוני | צילום:

על רקע עומסי התנועה הכבדים, הנסועה של כלי הרכב המנועיים הסתכמה בשנת 2024 בכ-67.5 מיליארד ק"מ - עלייה של 2.4% לעומת שנת 2023. כך מסרה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנסועה השנתית הממוצעת של כלי הרכב הפרטיים עמדה אשתקד על כ-14.7 אלף ק"מ, בדומה לשנת 2023.

פקקים, רכבים, אוטובוסים
פקקים, רכבים, אוטובוסים | צילום: אבשלום ששוני

מפילוח הנתונים עולה כי רוב הנסועה השנתית הייתה של כלי רכב פרטיים (80.3%) ואחריהם משאיות (12.4%). הנסועה השנתית הממוצעת של כלי הרכב הפרטיים הייתה כ-54.2 מיליארד ק"מ - עלייה של 3.1% לעומת שנת 2023. הנסועה השנתית הממוצעת של אופנועים עלתה אשתקד בכ-7.3%.

"גידול דמוגרפי אמור להוות תוכנית עבודה לממשלה בתכנון תחומי החיים השונים. בנושא התחבורה - ככל שהאוכלוסייה גדלה ובהיעדר חלופות יעילות אחרות של תחבורה ציבורית יעילה, סביר שברירת המחדל הראשונה של האזרח תהיה שימוש בכלי רכב פרטי, דבר שמוביל להעצמת עומסי התנועה", הוא מסביר.

"הנתונים מעידים שהגידול בביקוש לכלי רכב בישראל עולה בקצב כפול מהגידול בהיצע שטח הכביש (סלילת כבישים ומחלפים חדשים). לכן, התוצאה היא התגברות עומסי התנועה בכבישים".

"פוליטיקאים חושבים רק על הקדנציה הבאה"

לדבריו, יש גם אינטרס כלכלי. "אי אפשר לשכוח שכל נושא כלי הרכב מהווה הכנסה של 30-40 מיליארד שקלים בשנה לקופת המדינה, כמו למשל מיסי ייבוא כלי רכב, מיסוי הדלקים ואגרות רישוי".

"בפועל מנסים לפתור בעיה קיימת נקודתית על ידי הרחבת כביש, סלילת כביש חדש, הקמת מחלף נוסף, למעשה מנסים להגדיל את ההיצע. אבל הפתרון הזה אינו יעיל, מכיוון שהוא יהפוך להיות פקוק תוך שנה-שנתיים. הדגש חייב להינתן לא על ידי הגדלת הנסועה, אלא להתמקד בניסיון להפחית את הביקוש לכלי רכב".

תחבורה ציבורית, אוטובוסים
תחבורה ציבורית, אוטובוסים | צילום: ראובן קסטרו
תגיות:
תחבורה ציבורית
/
תחבורה
/
מסים
/
פקקים
/
מכוניות
/
כבישים חדשים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף