היאכטה האבודה אותרה בלב הים - ואלו המושיעים

לאחר חיפושים קדחתניים: חודש הקשר עם היאכטה שנעלמה לאחר שיצאה מנמל אשדוד שלשום ונראתה לאחרונה דרומית לקפריסין - היא עושה את דרכה לארץ. על היאכטה היו ארבעה גברים בשנות ה-50 לחייהם שהקשר עימם נותק

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונלייןמעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונלייןמיטל שרעבי צילום: פרטי
נתיב השיט
נתיב השיט | צילום: צילום מסך
2
גלריה

היאכטה שנעלמה בלב ים: מרכז החיפוש וההצלה (RCC) של כלי שיט בים ברשות הספנות והנמלים (רספ"ן) הצליחו לפני שעה קלה ליצור קשר עם היאכטה שהפליגה מאשדוד לקפריסין עליה היו ארבעה אנשים, שלושה מתוכן תושבי הכפר שיבלי, ונותק עמה הקשר לפני כיומיים. מרכז החיפוש וההצלה (RCC) הצליח ליצור קשר עם היאכטה בעזרת כלי שיט סמוך שנקרא FUGRO VENTURER  הספינה עושה את דרכה כרגע בחזרה לארץ. מבדיקה ראשונית שנערכה עולה כי הספינה לא הייתה במצוקה אלא מנותקת קשר בלבד.

כזכור, שלשום נרשם חשש כבד לחייהם של ארבעה גברים בשנות ה-50 לחייהם שנעלמו בדרכם לקפריסין. הארבעה הפליגו מאשדוד ומאז אבד הקשר עימם באזור שבו שורר מזג אוויר קיצוני שמחריף את הסכנה לחייהם. מפות רוח וגלים הצביעו על ים סוער במיוחד: גלים גבוהים, רוחות חזקות וגשם כבד, ובשל אובדן הקשר החיפוש אחריהם היה ויזואלי בלבד, שכן לכלי השיט כמעט שאין חתימת מכ"ם. החיפושים התנהלו בתחום השליטה של RCC Larnaca בקפריסין ולא בידי גורמי הפיקוח הישראלים.

האות האחרון מהספינה התקבל לפני כיומיים ברשות הספנות והנמלים, ומאז כשלו כל המאמצים ליצור קשר עם הספינה שעל סיפונה ארבעה ישראלים. רשות הספנות והנמלים פנתה למרכזי החיפוש וההצלה של קפריסין ויוון, בבקשה לסייע במאמצי החיפוש של הספינה. מאמצי החיפוש כללו בין השאר קריאות בקשר, איכון טלפונים, הפעלת  כלי שיט לחיפוש בים והפעלת מסוק ימי.

היאכטה, שיצאה מנמל אשדוד שלשום, איבדה קשר אמש בשעות הערב בדרכה ליוון, לאחר שנראתה לאחרונה דרומית לקפריסין. חיל האוויר, רשות הספנות הישראלי ומשרד החוץ מסרו כי הם מצטרפים למאמצי האיתור. לפי דיווחים מקפריסין, מבצע חיפוש והצלה רב-לאומי, הכולל את קפריסין, ישראל ויוון, התנהל במזרח הים התיכון בעקבות היעלמות כלי השיט במהלך סופת "ביירון". היאכטה לא שידרה אות מצוקה ולא הותירה סימן, למרות סריקות רחבות שהחלו מיד לאחר הידרדרות תנאי מזג האוויר.

הדיווחים מניקוסיה מציינים כי הנוסעים הם שני זוגות ישראלים בשנות ה-50 לחייהם, וכי כלי השיט אותר לאחרונה 40 מיילים ימיים דרום-מזרחית לקפריסין. הרשויות הקפריסאיות הובילו את התגובה הראשונית, תוך תיאום עם משמר החופים היווני וכוחות ימיים ישראליים, והפעילו מסוקים, סירות סיור ורחפנים ברדיוס של 200 מייל ימי מול לרנקה. הים הסוער, עם רוחות שהגיעו עד 100 קמ"ש וגלים בגובה של כ-1.8 מטרים, הקשה מאוד על החיפושים.

בקפריסין אומרים כי ישראל גייסה לחיפושים את שייטת 13, ומשמר החופים היווני הסיט כלי שיט מהים האגאי כדי לסייע במבצע. "זהו מרוץ נגד מזג האוויר - כל שעה חשובה", אמר דובר קפריסאי, וקרא לכלי שיט להימנע מהאזור.

שלושה מהנעדרים הם תושבי כפר שיבלי אום אל גנם בצפון, בני 25-35. הרביעי ככל הידוע מהחברה בעלת היאכטה, תושב חיפה. ראש המועצה המקומית שיבלי אום אל גנם, חאתם שיבלי, הביע בפני וואלה תיסכול מפעולת הרשויות ובעיקר מערכת הביטחון: "אני לא רואה שיתוף פעולה מלא מצד כוחות הבטחון בישראל. אף אחד מחיל הים או צה"ל בכלל לא דיבר איתנו. אני צריך להזיז אותם? אני צריך לנער אותם? יש כאלה ביניהם שבכלל לא יודעים מה קורה. יש לי קשר עם משרד החוץ שעוזרים. אני בקשר עם מחוז צפון של המשטרה שהעבירו פרטים לאינטרפול".

הוא סיפר, "הם חברים וכל אחד מהם עובד בעבודה אחרת, אנשים טובים מאד, אחד במוסך, השני סוחר עצים והשלישי בעל חנות. הם התאחדו להפלגה הזו ויצאו לכיוון יוון", סיפר לוואלה ראש המועצה חאתם שיבלי, "איש הצוות הרביעי הוא שייך לחברת היאכטות. לפני 48 שעות לערך דיברו איתם בני משפחה ואז עבד הקשר. הכיוון המסתמן הוא שנתקלו בסופה וכולנו בכפר דואגים וכמובן גם אני אישית מודאג מאוד" אמר שיבלי, "בפר בכללי אף אחד בכלל לא ידע שהם יצאו".

נתיב השיט
נתיב השיט | צילום: צילום מסך

בשיבלי הביעו תיסכול מפעולת הרשויות ובעיקר מערכת הביטחון: "אני לא רואה שיתוף פעולה מלא מצד כוחות הבטחון בישראל. אף אחד מחיל הים או צה"ל בכלל לא דיבר איתנו. אני צריך להזיז אותם?אני צריך לנער אותם?  יש כאלה ביניהם שבכלל לא יודעים מה קורה. יש לי קשר עם משרד החוץ שעוזרים. אני בקשר עם מחוז צפון של המשטרה שהעבירו פרטים לאינטרפול". הנעדרם היו בדרך לכרתים ומסתמן כי שינו מסלול, אולי בשל הסופה שבאה מולם. הם כיוונו לפאפוס בקפריסין ואז נעלמו מהאיכון.

תגיות:
חיל האוויר
/
קפריסין
/
יאכטות
/
חיפוש נעדרים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף