בנוסף, יוקמו מערכי שיטור מקומי ביישוב שלומי ובמועצות האזוריות מטה אשר, הגליל העליון ומבואות החרמון. לצורך כך יוקצו כ-2.9 מיליון שקלים לציוד ו-4.7 מיליון שקלים להפעלת פקחי השיטור.
התוכנית כוללת גם שימור של 15 תקני שוטרים ומימון 16 תקני פקחים נוספים בנהריה, קריית שמונה, מעלות-תרשיחא, מעלה יוסף ומרום הגליל. לפי המשרד, לשם כך יוקצו למשטרה כ-24.8 מיליון שקלים לאורך שנות התוכנית ועוד 2.6 מיליון שקלים למימון הפקחים.
בתחום הכבאות וההצלה מתוכננת הקמת תחנת כיבוי חדשה בשלומי ותחנה נוספת בבית ג’אן, בהשקעה של 14 מיליון שקלים לכל תחנה. כמו כן תוקם תחנת מתנדבים ראשונה בחורפיש בעלות של 2.5 מיליון שקלים. במשרד ציינו כי תחנות הכיבוי בשלומי ובבית ג’אן צפויות להיפתח עד סוף שנת 2027, כאשר בשלומי כבר נערך טקס הנחת אבן הפינה.
עוד כוללת התוכנית השקעה של 3 מיליון שקלים בהקמת אזורי חיץ למניעת התפשטות שריפות ו-5 מיליון שקלים במערכת טכנולוגית לזיהוי מוקדם של שריפות. בנוסף מתוכננת הקמת חמש מכולות אגירת מים וציוד נלווה למסוקי כיבוי בעלות של 1.5 מיליון שקלים.
בתחום החוסן הקהילתי והמניעה יוקצו 8 מיליון שקלים בשנת הפעילות הראשונה ועוד 12 מיליון שקלים בשנים 2027-2030. התקציבים יופנו לתוכניות למניעת אלימות, טיפול בנוער בסיכון, חיזוק החוסן הקהילתי והרחבת השימוש באמצעים טכנולוגיים ביישובי הצפון.
התוכנית גובשה במסגרת החלטת הממשלה לשיקום ופיתוח הצפון לאחר המלחמה, ובמשרד לביטחון לאומי אומרים כי מטרתה לשפר את המענה הביטחוני, המבצעי והאזרחי ביישובי קו העימות בשנים הקרובות.