מהנתונים עולה כי למרות הקשיים בחיי היום יום, 86% מהאוכלוסייה הוותיקה בישראל מרוצה מחייה, מתוכה 30% מרוצה מאוד ו-56% מרוצה. עם זאת, רק 21% סבורים כי חייהם ישתפרו בשנים הקרובות. קרוב למחצית (45%) סבורים כי חייהם לא ישתנו ו-19% חוששים שחייהם יהיו פחות טובים.
לצד הנתונים האופטימיים, ההערכות הן שלנוכח משבר הקורונה העולמי, שהביא להסתגרותם של אזרחים ותיקים רבים בבתיהם והפסקת המפגשים עם חברים ובני משפחה - תחושת הבדידות של האוכלוסייה הקשישה גברה משמעותית מחודש מרץ.
נתונים דמוגרפיים וכלליים
על פי נתוני הלשכה, בסוף שנת 2019 מנתה אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בישראל מיליון ו-93 אלף איש. כ-40% מהם בגילאי 75 ומעלה, ו-55.4% אחוז מהן (כלומר כ-606 אלף בני אדם) הן נשים.
תמונת מצב כלכלית
22.2% מהאזרחים הוותיקים בני ה-65 ומעלה השתתפו בכוח העבודה בשנת 2019, ובשנה הקודמת, סך ההכנסה הכספית של משקי הבית הללו הייתה 16,192 ש"ח בממוצע, כאשר מרבית ההכנסה (41.3% הייתה ממקור העבודה), והיתר מהון עצמי, פנסיות וקופות גמל וקצבאות תמיכה.
35% מבני ה-65 ומעלה דיווחו שהם מקבלים עזרה מילדיהם בכל הנוגע לסידורים, תיקונים, ניקיון ובבישול, כאשר 60% מהמשיבים לשאלה זו היו חלק מהאוכלוסייה הערבית ו-39% מהאוכלוסייה היהודית.
חיי היום-יום ורווחת הקשיש
11% מהנשאלים דיווחו כי הם מקבלים עזרה במהלך התפקוד היומיומי שלהם, מבחינת פעולות כמו רחצה, הלבשה או אכילה. כמו כן, 16% מבני ה-65 ומעלה חשים שלא כל כך בטוח או כלל לא בטוח ללכת לבד בחשיכה באזור מגוריהם – 9% מהמשיבים היו גברים לצד 21% מהנשים. בהמשך לכך, 11% אמרו שאינם יוצאים מביתם בחשיכה – 6% מהגברים ו-15% מהנשים.
עוד עולה מהנתונים, כי 36% מבני 65 ומעלה נוהגים ברכב חמישה-שבעה ימים בשבוע. 15% נוהגים פחות מחמישה ימים בשבוע ול-9% נוספים יש רישיון נהיגה אך אינם נוהגים כלל. לעומתם, ל-39% אין רישיון נהיגה.
בתוך כך, 32% ענו כי יצאו לטיול או לנופש בחו"ל בשנה שקדמה לסקר ו-15% השתתפו בפעילות התנדבותית במסגרת פרטית, או במסגרת ארגון.
חיי משפחה וזוגיות
מה הטיפ של האזרחים הוותיקים להצלחה של קשר זוגי? 76% מהמשיבים סבורים שהגורם העיקרי להצלחה של קשר זוגי לאורך זמן רב הוא כבוד והערכה ו-70% סבורים כי נאמנות היא המפתח להצלחה.
עוד עולה מהנתונים, כי 67% מבני 65 ומעלה משתמשים באינטרנט, לעומת 91% מהמשתמשים בקרב האוכלוסייה הצעירה יותר. נתון זה מעיד על המשך המגמה בשנים האחרונות, של עלייה ניכרת בשיעור המשתמשים המבוגרים ברשת.
עם זאת נציין כי רק 29% מהעונים דיווחו כי הם ברשת לצורך פעולות בנקאיות ותשלומי חשבונות ו-26% בלבד משתמשים ברשת לצורך קבלת שירותים ממשרדי הממשלה, כגון הורדת טפסים וקבלת אישורים.